Harddisk (intern/extern) Laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

catman

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Beste mensen,

aangezien mijn harddisk (80Gb) van mijn HP Notebook (Serie ZD8000) begint vol te lopen en ik ook graag mijn gegevens wil zekerstellen heb ik jullie advies nodig bij het volgende.
Ik wil een keuze maken uit de volgende mogelijkheden;

1) Huidige HD vervangen door een grotere, huidige daarna plaatsen in 2,5" behuizing voor back-ups.
2) Externe 2,5" schijf met behuizing (kant en klaar) kopen voor back-ups
3) Externe 3,5" schijf met behuizing (kant en klaar) kopen voor back-ups

Toelichting
1) Is een mogelijkheid, wat voor schijf moet ik hebben ? Er zit nu volgens mij een 4200RPM in, kan ik een 7200RPM nemen en wordt de pc sneller hierdoor? De huidige schijf kan ik m.b.v. een 2,5" behuizing als externe schijf gebruiken.
2) Geniet bij mij de voorkeur boven een 3,5" behuizing aangezien deze geen voeding nodig heeft en zéér compact is, is echter niet met zo'n grote capaciteit te krijgen.
3) Heeft bij mij ook een voorkeur vanwege de grote capaciteit tegen een geringere prijs t.o.v. de 2,5" behuizing/schijf. Ik vindt alleen de externe voeding een belemmering.

Gaarne jullie advies, merk etc.etc. Volgens mij gaan de interne 2,5" schijven tegenwoordig tot zo'n 120Gb en dat is voor een laptop met af en toe wat videobewerking meer dan voldoende volgens mij. Ik gebruik de capaciteit voornamelijk voor opslag en opvragen van foto's.

Alvast bedankt !! :thumb:

Groetjes,
Catman :cool:

Een andere harde schijf in plaats van de huidige is voor de hand liggend, maar in verhouding veel duurder dan de andere oplossingen. Daarbij hebben laptopschijven veel minder capaciteit dan normale 3.5 inch schijven.

Een externe harde schijf is per Gigabyte veel goedkoper. Ik zou dan wel voor een 3.5 schijf gaan. Het nadeel van een externe voeding vind ik zelf minder zwaar wegen dan een 2.5" schijf op de accu van de laptop te laten draaien. Als je de voeding van de laptop gebruikt kan er net zo goed een extra voeding bij.

Het lijkt erop dat je al aardig op weg bent om een keuze te maken. De vragen die je opnoemt kun je eigenlijks alleen zelf beantwoorden. Vind je prijs en opslagruimte belangrijk, of compactheid en het gemak van een kleinere behuizing?

Een nieuwe harde schijf in je laptop kan een prima keuze zijn. Een snellere schijf is absoluut merkbaar. Zeker als je van 4200 naar 7200 toeren gaat. Alleen je moet wel je laptop open durfen schroeven. Het is gewoon lastiger dan bij een desktop en ik weet niet of je nog garantie hebt...

Daarnaast zijn 2,5 inch harde schijven ook al in 160GB beschikbaar, alleen heb je dan geen 7200 rpm schijven meer maar 5400 rpm.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan