Harddisk kan niet geïnitialiseerd worden

Status
Niet open voor verdere reacties.

tobiastheebe

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 jan 2012
Ik heb nog een 200 GB IDE harddisk van WD liggen (type WD2000). Als ik deze aansluit op mijn PC (Windows 7 Ultimate SP1 x86), wordt in Schijfbeheer aangeven, dat de schijf niet is geïnitialiseerd. Als ik dit probeer te doen, geeft Schijfbeheer de fout: 'Kan de opdracht niet voltooien door een fout in een I/O-apparaat.'. :confused:

Hoe kan ik de schijf initialiseren en partities maken? Ik heb al geprobeerd de MBR te repareren en de schijf volledig te wissen (Met Active@ KillDisk), zonder succes.

Heeft er iemand een idee?

volgens mij( ik heb weleens zien voorbij gaan)
moet je in de bios op IDE zetten

Ik heb dit reeds gedaan, in het BIOS staat alles goed.
Harddisk staat ingesteld op IDE Primary Slave.

en zit het jumpertje ook goed?( wit of anders gekleurd balkje op de achterkant van de schijf op de pinnetjes)

dat kan ook weleens het verschil maken!

Ik heb de jumper eerst op Slave en dan Cable Select gezet (op Master zit systeemharddisk), maar beide instellingen gaven nog steeds hetzelfde probleem.

Nu 14 dagen geleden sinds ik de vraag geplaatst heb.
Kan iemand mij helpen?

De kabel die ik gebruik, werkt wel met DVD-speler en andere harde schijven.
Heb desalniettemin verschillende kabels geprobeerd, maakte geen verschil.

Ik denk dat ik het weet:

Bios lukt je wel neem ik aan.
Zit de WD aan de middelste connector van de kabel?
Heb je de jumper van de systeemdisk ook op CS gezet?
Zit de systeemdisk op de bovenste connector?
In dat geval zoeken de schijven het onderling uit.

Dit is hoe ik het doe:

Zet de systeemdisk op Master & aan de bovenste connector.
Zet de WD op Slave & op de middelste connector.

Probeer het nog eens, lukt het niet:

Probeer de Alternatieve jumper-setting, meeste merken/modellen hebben dat:

Verwijder de jumper van de WD.
Aansluiten op de middelste connector.

Ligt er vaak een beetje aan hoe de jumpersettings van de primaire schijf zijn. Als die Master=jumper & Slave=geen jumper, dan lukt dat meestal. Hebben ze me vroeger ook gek mee weten te maken!.. ;)

Bedankt voor de tips, TheKnight. :thumb:

Er staat trouwens een fout in één van mijn vorige berichten, de IDE-kabel waar de WD op zit wordt niet met de systeemharddisk maar met de DVD-speler gedeeld. Ik heb nl. maar één IDE-kanaal in mijn PC en de andere twee harddisks zijn S-ATA. De DVD-speler staat volgens mij op Master, en de WD heb ik al op Slave en Cable Select geprobeerd.

Ik ga jouw tips vanmiddag uitproberen! :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Aha, dat is een groot verschil! ;)

Nog even een truuk uit de oude doos: Zet het snelste apparaat vooraan, in dit geval de WD op Master & de DvD op Slave. Dat voorkomt dat het langzaamste apparaat de snelste vertraagd.
De WD moet ook op een 80-aderige kabel worden aangesloten.

Ook word het niet aangeraden om een Atapi op dezelfde IDE met een HD aan te sluiten. Kan wel, maar...

De kabel die ik gebruik is 80-aderig. Ik heb een aantal dingen geprobeerd, de resultaten tot dusver:

BIOS: Primary Master, jumper: Single, zonder DVD-ROM > probleem niet opgelost
BIOS: Primary Master, jumper: Master, met DVD-ROM > probleem niet opgelost
BIOS: Primary Slave, jumper: Slave, met DVD-ROM > probleem niet opgelost
BIOS: Primary Master, jumper: Cable Select, zonder DVD-ROM > probleem niet opgelost
BIOS: Primary Master, jumper: Cable Select, met DVD-ROM > probleem niet opgelost

:confused:

Als de WD aangesloten is, start de PC veel langzamer op dan normaal. Ik heb overigens het idee dat het probleem niet met de jumper/BIOS-instellingen te maken heeft.

Bijlagen

• COMPMGMT.jpg
    COMPMGMT.jpg
    92,2 KB · Weergaven: 108
Laatst bewerkt:
Ok, puzzelen dus... :rolleyes:

Je S-ATA-schijven zijn toch de primaire Master & Slave?

Die alleen WD single, was dat aan de Master-connector & geen jumper(s)? (Je kan nog met Master-jumper zonder DvD proberen!)

Jumperconfiguraties:
WD2000.jpg

Mijn twee S-ATA schijven zitten op SATA0 en SATA1. De Master-jumperinstelling op de WD is hetzelfde als de Single-jumperinstelling. Toen ik de WD op Single had gezet, was dat met de Master/Single-jumperinstelling, dus één jumper.

Ik heb op een forum gelezen dat het misschien een probleem met de firmware is. Is het idee om deze te updaten? Ik heb hier ook een diagnostisch programma gevonden van WD, onder meer voor de WD Caviar SE.

EDIT: Volgens het programma zijn alle SMART-gegevens goed, maar de WD komt noch door de Quick Test, noch door de Extended Test heen.

Laatst bewerkt:
Dat verklaard de traagheid. Schijf kapot...

Als het goed is staat er op de Diagnostics ook een Low-Level-Format-Tool. Die kan je 1 keer proberen, & lukt dat zonder fouten, dan moet het na een herstart de Extended Test halen. Lukt dat ook, dan kan je het opnieuw partitioneren & volledig formatteren, lukt dat ook, dan blijft de schijf onbetrouwbaar & dus niet meer geschikt voor kritische toepassingen/data.

Firmware-update heeft alleen zin als de schijf in orde is, anders mislukt dat toch. Verder ook niet echt noodzakelijk als het weer werkt.

Oké, bedankt TheKnight. :(
Formatteren lukt niet, het programma zegt bij elke stap dat het formatteren mislukt is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan