Harddisk kapot of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

joeyyyy

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2010
Hallo,

volgens mij is er iets met mijn harddisk. Mijn pc loopt vaak vast en daarna start hij niet meer op. Alleen als ik een aardig tijdje wacht dan start soms wel weer op.

Volgens mij heb ik een keer bij 'msconfig' /NOGUIBOOT aangevinkt, waardoor ik nu niet het startscherm van mijn moederbord zie, maar nu zie ik zeg maar wat er op start.

Ik zie dus dat hij blijft hangen op: auto-detecting SATA2. En dat is mijn harddisc. En dan start hij ook niet op. Maar als hij niet blijft hangen op auto-detecting SATA2 dan start hij gewoon op.

Met vriendelijk groet,

Joey

Welkom op Helpmij.nl
Hoi,
het lijkt op een schijfuitval dat veroorzaakt kan worden door,een loszittende kabel,een voedingsprobleem,de harde schijf zelf of het moederbord.
Maar omdat we verder niks weten over je pc,
desktop,laptop? Hoe oud is je pc/laptop? Welk merk/type e/o modelnr.?
is het moeilijk om een goed oordeel/inschatting te geven.
Dus een beetje meer info is welkom.

dankjewel!

Ik weet niet zo veel van computeronderdelen af, maar ik zal m'n best doen.

Het is een pc, met windows xp. Hij is denk ik rond de 3/4 jaar oud. Merk van het moederbord? Ik denk dat dat de MSI P6NGM (NVIDIA MCP73 Series Chipset Based) is.

Joey

Sata-kabels willen nog wel eens een beetje los gaan zitten,dus zou ik zeggen maak je pc eens open (trek eerst de stekker los) en controleer de sata-kabel (die rode) of die op het moederbord goed aangedrukt zit én aan de schijf en ook de stroomkabel v.d. schijf.Laat de kast open en werk gewoon verder totdat het evt. weer gebeurt dan kun je evt. controleren wat er precies gebeurt.

Dit had ik al meerdere malen gecheckt. Maar ik nam even een kijkje op m'n moederbord zelf. En ik zag dat mijn hd in het vakje zat van sata-1. Terwijl hij met opstarten aangaf dat hij in sata-2 zat en mijn discdrive in 1. Dus ik heb de 2 kabeltjes omgedraaid. En toen de pc gestart. Hij gaf aan select a proper boot device and press a key o.i.d. Dus ik even een keer opnieuw opgestart en hij starte gewoon op. Kan dit het probleem zijn geweest?

Je bedoelt de sata-connector op het moederbord? Het zou kunnen dat er een stuk is maar daar ga ik niet van uit. We zullen maar 's afwachten of het goed blijft gaan. Als er weer wat gebeurt moet je eens kijken of b.v. je cd/dvd-lade nog te openen zijn,dit om te controleren of je voeding geen kuren vertoont.

er zijn zeg maar 4 ingangen waar het rode kabeltje van mijn harde schijf in kan. Onder 2 van die ingangen staat: SATA 1 (en eronder SATA 2), dus om aan de te geven dat de bovenste SATA 1 is en die eronder SATA 2. En naast die 2 ingangen zijn nog 2 ingangen. Met eronder: SATA 4 en SATA 3. Dus op een andere volgorde, waardoor het kabeltje van de discdrive en de hardeschijf schuin tegenover elkaar zitten.

Maar het rode kabeltje van de harde schijf zat in de ingang op het moederbord van SATA 1, terwijl mijn pc aangaf dat hij in SATA 2 zat. Dus ik heb de kabeltjes verwisselt van ingang, zodat het kabeltje van de harde schijf nu in SATA 2 zit.

Maar tot nu toe nog geen problemen!

Alvast erg bedankt voor je hulp en tijd!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan