Harddisk kapot???

Status
Niet open voor verdere reacties.

GooGooJansen

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2006
Hallo,

Ik heb een pc met een 'Western Digital' harddisk (200 GB). ik wilde dezelfde erbij plaatsen maar nu kan ik niks meer met de oude. De oude wordt niet herkent in de BIOS en ook niet bij windows. Als iemand mij kan helpen dan graag.:D

Hoe staan de Master/Slave instellingen van de harde schijven?
Want als je ze beide op Master hebt staan en je hebt ze op 1 kabel aangesloten, dan zal je ook maar 1 schijf zien :)

Dank jullie wel voor de snelle reactie(s). De Harde schijven staan allebei op Master maar het zijn SATA harde schijven met aparte kabels aangesloten ophet moederbord.:confused:

Sata

Herkent je bios de SATA drive ?

Niet alle mobo's doen dat en als hij het niet doet welke SATA driver heb je dan ??

Eric.

P.S. het is niet toevallig een 150 en 300 die je probeert te combineren ?

De BIOS herkent hem niet. Waar kan ik zien welke driver ik heb???
Nee het is een 200 GB met een 200GB. Precies het zelfde en tegelijk gekocht. (alleen met andere data). Ze hebben een keer samen gewerkt in dezelfde computer zoals ik nu gebruik.

Dat bedoelde ik niet

150 en 300 zijn snelheden en dan heb je vaak een jumpertje om hem in te stellen. Maar Ok voor jou geldt dat dus niet.

Je driver kun je terug vinden bij apparaatbeheer. Maar als ze het samen hebben gedaan, zou ik toch de fout zoeken in de voeding of de sata kabel.

Heb je zo'n verloopje van molex naar SATA of heb je al een voeding met SATA aansluitingen. Of heb je nog de oude SATA met molex aansluiting.

Eric.:thumb:

P.S. Het bios herkent geen van de twee toch.

Laatst bewerkt:
De stroom wordt omgezet van vier gaatjes naar iets anders dat er ook in past. en ik kan ook die vier gaatjes er in steken. Het BIOS herkent er een. Daar zit ik nu op.:thumb:

Chris

Ok

Dan heb je een mobo met een bios dat SATA herkend en dus waarschijnlijk geen extra driver.

Ik ken zelf geen schijven met SATA voeding en molex voeding tegelijker tijd.

SATA platte stekker met 5 pootjes, soms maar 4 bezet.
Molex grove witte stekker met 4 draden

Eric:thumb:

Vervolg

Dus je hebt in je bios waarschijnlijk.

2x IDE master en slave
en 2 maal SATA master nr 3 en 4

Letop vaak moet je in het bios aangeven hoe hij moet omgaan met de SATA en wil je beide zien noemt hij dat vaak enhanced.

Eric.

Het heeft een SATA en een molex aansluiting. De harde schijf is een 'Western Digital model nummer: WD2000JS:thumb:

Als je er vier hebt

Let dan op dat twee zijn voor gebruik als afzonderlijke drive

en waarschijnlijk twee voor raid configuratie.

Niet verwisselen.

Eric.

GooGooJansen zei:
4 SATA aansluitingen

Dan zijn er 2 meestal gekoppelt aan een ich tig chipset en 2 via een 3e party controller, waar extra drivers voor nodig zijn om die te laten werken, en die zal ook op enabled gezet moeten worden in de bios.

Zoek in de manual eens de 2 die bij elkaar horen, en koppel beide schijven daar aan, of zet die chip in de bios aan, probeer het nog eens.

Wat is je merk en type van je mobo?

Meestal staat het er bij

Meestal kun je dat zien op je Mobo en ze zitten ook vaak bij elkaar met tekst als :
SATA 1 en SATA 2 en bij de andere twee het woordje raid er bij.

Maar als je zegt wat voor bord je hebt kan ik of lange pier even kijken.

Eric.

mijn merk is: asus A8N5X. ik snap er niet echt veel van:shocked: Eric van jou laatste bericht wel

Laatst bewerkt:
Heb even in de manual gekeken, en je hebt een nVidia chipset, die kan 4 sata schijven aansturen, het raadsel wordt groter.:rolleyes:

Kun je in de bios kijken of ze op auto staan, extended drive en access mode?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan