Harddisk kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0561

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2011
Hallo,

Toen ik vandaag mijn PC wilde opstarten kreeg ik na het "Welkom" een zwart scherm met een muis (ik gebruik trouwens Windows 8). Ik kwam er achter dat ik via ctr alt del naar desktop kon, en na veel dingen doen heb ik het weer een beetje aan de praat gekregen. Alles is wel heel erg sloom (de kleinste programma's laden duurt enkele minuten). Ik heb een harddisk test gedaan en wat op de foto's staat was de uitkomst. Het programma met de error test zei ook gewoon dat de harddrive health "OK" was. Ik zelf heb het idee dat er niks met de harddrive aan de hand is, maar ik weet het niet zeker.

Harddisk.jpg Misschien weten jullie wat dat "pending sector count" is? De harddrive is trouwens minder dan een jaar oud, dus ik denk dat ik nog wel garantie heb mocht het kapot zijn.

Ik ga zo trouwens windows op nieuw installeren, want restoren of refreshen kan ook niet, en zo is het niet te doen. Ik heb gelukkig van alles nog een backup kunnen maken.

Laatst bewerkt:
De harde schijf is aan het dood gaan. Deze zul je dus moeten vervangen.
Garantie bij WD (fabrieksgarantie) is 3 jaar. Bij een normaal verkoopwinkel zit er op harde schijven 1 jaar garantie.
Enige wat je vaak moet betalen zijn de verzendkosten.

Bedankt voor de reactie. Weet je echt zeker dat de hardeschijf kapot is? Ik had gisteravond tijdens het verplaatsen van de pc per ongeluk op de aanknop geduwd, en duwde m dus weer uit. Zou het niet kunnen dat Windows gewoon corrupt is omdat ie updates aan het installeren was ofzo? Ik had voor volgende week namelijk een afspraak dat iemand zou komen kijken om 'm te kopen, maar dat kan natuurlijk niet met een kapotte hardeschijf.

Harde schijven hebben sectors/blokken. Deze zijn in jouw schijf defect.
Dit soort dingen zie ik op mijn werk meerdere keren per dag.

Laatst bewerkt:
Oke, maar er is toch maar 0,1% defect toch? Dat programma zegt trouwens ook gewoon dat de schijf nog gewoon heel is.

Nu doet hij het nog, maar hoe langer je wacht hoe hoe meer er kapot gaan en dan start je systeem niet meer op.
De keuze is aan jouw wat je gaat doen. Wil je het risico lopen dat je harde schijf verder stuk gaat en niet meer op start, of ga je je harde schijf op sturen naar WD en wachten tot je een nieuwe krijgt (duurt ± 1 week)?

Het kan zijn als je nu gaat her installeren dat je installatie een foutmelding gaat geven. Dan weet je gelijk waar het aan ligt.

Ik heb er een nieuwe schijf in gedaan, maar deze heeft precies dezelfde error. Ik neem aan dat deze niet kapot is. Wat nu?:P

Reset het bios eens (evt batterij er een tijd uit) en kijk de kabels ook na.
En boot eens van Hirens boot CD en test met memtest86 het RAM geheugen eens. Foutief geheugen kan ook vreemde meldingen geven....

Laatst bewerkt:
Oke, ga ik morgen doen. Ik had vandaag al wel een een external HDD uit elkaar gehaald en via Sata verbonden aan de PC, en die was wel goed. Zou het misschien kunnen omdat het beide western digitals zijn? Klinkt gek maarja... Die "nieuwe" western digital was trouwens niet COMPLEET nieuw, maar "al" voor 5 uur gebruikt. (Kwam uit een laptop, was vervangeb voor een SSD), maar dat is het ook niet denk ik.

Het kan natuurlijk zijn dat als je een andere harde schijf pakt, dat deze ook defect is. Het is en blijven draaiende onderdelen en die slijten nou eenmaal. Dit kan na een minuut al zijn, maar ook pas na 10 jaar. Zoals ik altijd zeg, er is geen voorspelling hoelang een harde schijf het volhoud. Ik zie op mijn werk ook wel eens splinternieuwe iMac's/Macbooks binnen komen met nog geen 2 draaiuren en een defecte harde schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan