Harddisk met Windows 7 leegmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Agmarco

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2003
Berichten
43
Heb twee keer een harddisk met Windows 7 in mijn systeem waarvan ik 1 harddisk wil leegmaken zodat ik hem weer gewoon als tweede schijf kan gebruiken en bij het opstarten niet de keuze krijg uit beide systemen. Nu lijkt er toch een partitie actief te blijven (200MB) die ik niet lijkt te kunnen verwijderen. Iemand een gouden tip??
Alvast bedankt!

Gr.
Marco
 
Laten we de schijf die moet blijven A noemen.
Laten we de schijf die je wilt leegmaken B noemen.

Van welke schijf wordt (in de BIOS) opgestart: Van schijf A of schijf B?
Wordt er opgestart van schijf B (de 'verkeerde' dus), dan zul je er eerst voor moeten zorgen dat vanaf schijf A kan worden opgestart.

Beste is m.i. in dat geval om schijf B tijdelijk te verwijderen (of los te halen) in je systeemkast. Dan in de BIOS de opstartschijf op CD-ROM/DVD te zetten, en m.b.v. opstarten van de W7 DVD daar te kiezen voor opstart-reparatie ("Startup repair" kan het ook heten (Engels)). Als ik mag aannemen dat dat ong. hetzelfde werkt als bij Vista, kijk dan even hier voor een inleiding.

Vanaf dan zou je dus zónder schijf B moeten kunnen opstarten.
Sluit daarna schijf B weer aan, zet in de BIOS schijf A als opstartschijf, en start op.
Kijk of je dán wel van schijf B die partitie kunt verwijderen.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Gelukt!

Laten we de schijf die moet blijven A noemen.
Laten we de schijf die je wilt leegmaken B noemen.

Van welke schijf wordt (in de BIOS) opgestart: Van schijf A of schijf B?
Wordt er opgestart van schijf B (de 'verkeerde' dus), dan zul je er eerst voor moeten zorgen dat vanaf schijf A kan worden opgestart.

Beste is m.i. in dat geval om schijf B tijdelijk te verwijderen (of los te halen) in je systeemkast. Dan in de BIOS de opstartschijf op CD-ROM/DVD te zetten, en m.b.v. opstarten van de W7 DVD daar te kiezen voor opstart-reparatie ("Startup repair" kan het ook heten (Engels)). Als ik mag aannemen dat dat ong. hetzelfde werkt als bij Vista, kijk dan even hier voor een inleiding.

Vanaf dan zou je dus zónder schijf B moeten kunnen opstarten.
Sluit daarna schijf B weer aan, zet in de BIOS schijf A als opstartschijf, en start op.
Kijk of je dán wel van schijf B die partitie kunt verwijderen.

Succes,

Tijs.

Tijs bedankt voor het zetje de goede richting op.:thumb:
Het is me gelukt.

Gr.
Marco
 
Fijn dat het gelukt is, Marco.

Graag nog even klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden rechts op deze webpagina. Dan weten anderen hier op het forum dat je probleem is opgelost.

Tijs.
 
Hoi !

@Tijs, weet je dat Win 7 altijd een 100 Mb partitie aan maakt voor de bootsector ?

Greetz,

Harry.
 
Hoi !

@Tijs, weet je dat Win 7 altijd een 100 Mb partitie aan maakt voor de bootsector ?

Greetz,

Harry.

@Harry: Bedankt voor de info.
Hopelijk heb je uit mijn verhaal begrepen dat blijkbaar er via harddisk B Windows7 op harddisk A werd gestart. Dat die 200 MB 'partitie' op B dus daarom niet verwijderd kon worden was mijn aanname.
Lijkt mij niet dat er een 100Mb partitie op harddisk B wordt aangemaakt als van harddisk A wordt opgestart én op harddisk A ook Windows 7 zelf staat.

Zie ik dat verkeerd, dan ben ik nooit te oud om te leren, dus dan hoor ik dat graag! :thumb:

Tijs..
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

@Tijs, da's uiteraard correct !

De 100 Mb-partitie wordt in principe op de opstart-schijf aangemaakt.

Er zijn al wel weer tweaks uitgebracht om dit te vermijden c.q. veranderen, maar daar was in het geval van @TS geen sprake van.

Ik wilde ook geen kritiek op je oplossing geven; slechts een aanvulling.

Kijk ook es hier: http://www.msfn.org/board/windows-7-insists-100-mb-200-mb-system-partition-t127911.html

Googlr staat er vo mee !

Greetz,

Harry.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan