harddisk. sata of pata?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mario-angela

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2002
hoi allemaal,

ik heb een paar vraagjes:
ik wil een harde schijf in mijn pc gaan vervangen voor een grotere.(de oude is nog goed ,maar wil deze in een externe behuizing gaan plaatsen)
nu is mijn vraag wat de beste optie is.

ben in het bezit van een pc met een chaintech moederbord,type zenith ct-9cjs.
momenteel zitten er twee harde schijven in (ata) van 160 gb en 1 dvd brander en 1 dvd speler,
nu kan ik ook s-ata op het moederbord aansluiten.is het verstandig om naar s-ata te gaan.
windows staat momenteel op de harde schijf waarop ik niets wil veranderen,deze blijft gewoon in de pc.dus op de nieuwe harde schijf wilde ik alleen maar data zetten.voornamelijk films.
is het mogelijk om 3 p-ata en 1 s-ata apparaat op mijn moederbord aan te sluiten.
of is het gewoon veel simpeler om een gewone harde schijf te kopen en valt het met de snelheidswinst wel mee,omdat ik windows op de oude harde schijf laat staan?

en kan iemand mij vertellen wat de laatste cijfers betekenen bij maxtor schijven.
zat zelf aan deze te denken 6L250R0.
maar wat is nu het verschil met bijvoorbeeld deze: 6L200L0
de grote dat snap ik,bedoel dus R0 , L0 en dat heb je ook nog P0.

mario

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je windows op de pata schijf wilt houden kun je er gewoon een sata schijf bijplaatsen.
Qua snelheid zul je hier niet echt veel van merken, wel is sata in dit geval handig omdat bijna al je pata aansluitingen bezet zijn en op deze manier nog gemakkelijk een andere harde schijf bij kunt plaatsten.
Zorg er in het bios wel voor dat sata geactiveerd wordt, dan zal windows als het goed is zonder problemen de schijf herkennen.

Wat betreft de verschillenden types Maxtor.
Heb je al op de site gekeken wat het verschil is voor wat betreft de specs?

wat betreft maxtor schijven heb ik nog niet op de site gekeken.ben eigenlijkn een beetje verwent met de snelle en goede reakties op helpmij denk ik.
wat betreft de s-ata.is het niet zo dat er maar twee p-ata en twee s-ata devices te gelijk op het moederbord kunnen.
heb nu namelijk al 3 p-ata device aangesloten.(2*dvd speler en één harde schijf in de nieuwe situatie)

Elke ide poort kan 2 devices aansturen, dus met 2 ide poorten, 4 devices, harde schijven of cd/dvd rom of schrijvers.

Dus met 2 SATA poorten totaal 6.

Probeer een zo groot mogelijke schijf te kopen voor je budged, je hebt zo weer ruimte tekort, vandaar je vraag.

Hier een overzicht.

De opmerking over Maxtor, deze in een zoekmachine intrommelen, is dat te veel moeite?:confused:
Voorgekauwd eten is niet lekker.

goed weet ik even genoeg,bedankt

en dat voor gekauwd valt wel mee,want ik had al gegoogeld en helaas niets gevonden met die twee types en dan bijvoorbeeld uitleg of betekenis of verschil erbij getyped.

maar wat is verstandig over gaan op s-ata of gewoon een andere p-ata.prijs is geen verschil

Met 1 SATA, waarvan je ook opstart, heb je meestal drivers nodig bij de installatie, dat kan wat lastig zijn, ook het enablen in de bios van de sata/raid controller hebben diverse mensen moeite, dan is een PATA handiger, alleen is deze minder snel, maar die verschillen zijn klein.

Voor de toekomst is het misschien wel handig, de huidige nieuwe mobo's zijn meestal voorzien van maar 1 ide poort, alleen voor de optische devices.

bedankt lange pier,weer voor je hulp.
heb eerder ook door je hulp wat data kunnen redden van een gecrachte harde schijf.

denk dat ik toch maar voor de p-ata ga,gemakzucht ben ik bang als het verschil toch maar klein is.

alhoewel,wil volgend jaar een nieuwe pc als vista uit is,misschien toch maar vast voor één s-ata gaan dan?

Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik dat doen, en dan ook de SATA ll, is uiteraard ook weer verouderd over een paar jaar, maar dan heb je tot die tijd er nog plezier van.

lange pier, toch nog een vraag.

kan serial ata II, altijd op een serail ata aansluiting of is dit weer een nieuw type aansluiting?

Ja hoor, dat past gewoon, sata ll, of eigenlijk sata 300gb/s, is backwards compatible, en mocht je later een moederbord hebben met een sata ll aansluiting, kun je er volledig gebruik van maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan