Harddisk stuk door val

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mies79

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2010
Hoi,
Vorige week heb ik mijn laptop uit mijn handen laten vallen. In eerste instantie dacht ik dat hij het nog deed want hij had nog beeld. Laptop dicht gedaan en laten liggen tot de volgende dag. Toen gebeurde er niet veel meer. Ik hoorde wel dat hij het deed maar ik kwam niet in mijn windows. Mijn oom heeft hem nagekeken (techneut) en hij kwam tot de conclusie dat mijn harddisk kapot is. En natuurlijk had ik al een tijd geen backup gemaakt dus vakantie/verjaardagsfoto's kinderen weg. :(
Nu weet ik dat er bedrijven zijn die misschien nog iets daarmee kunnen maar ik heb gehoord dat dat erg duur is. Heeft iemand hier ervaring mee? Zoja wat denken jullie hier van, valt hier wat mee te doen en aan welke rpijs moet ik denken om die foto's terug te krijgen?
Alvast bedankt.

Het klinkt als een stom advies, maar je HD korte tijd in de vriezer of koelkast leggen kan helpen. je hele laptop erin is onverstanding, vanwege condensvorming kan er van alles beschadigen.
Ss geen broodje aap verhaal, ik heb er al eens een brakke externe schijf mee weten te backuppen. Probeer eerst alle andere mogelijkheden! nadat je HD uit de vriezer komt zal hij het een half uurtje doen en daarna kun je het vergeten.

Waarom werkt dit? 9 van de 10 keer raakt de leesnaald je harde schijf en krijg je bad sectors. Door hem te koelen krimpt de boel een beetje en heb je kanst dat de schijf net een half uurtje 'vrij' kan lopen.
Als laatste redmiddel kun je het altijd proberen nietwaar?

EDIT:

stuk op google gevonden:

in early time, lots of hdd problem occured when the hdd's reading head touches the disk surface, and results in bad sectors. when the hdd spins further, u will hear the clicking sound which results from heads come in contact with hdd disks surface further and more bad sectors occur.

now when u put the hdd into the fridge, the hdd's temp will drop to a point, that the metal reading head will shrink itself, and lift itself and avoid touching the disk surface.

now once u left the hdd in fridge overnight, and install it on the computer again, u will get about 30 minutes reading time before the reading heads touching the disk surface again (the heat will expand the heads, so touching again).

u prob can then put the hdd in the fridge again and get more data, however the thing is you have to seal the hdd in a plastic bag or some sort to avoid condensation occurs in ur hdd.

and in general, ur hdd will be useless after the the fridge trick. so do everthing you can before u try this trick.

and come on, it doesn't fix everything, so stop recommending this trick to everything u see related to a hdd problem.

it only fixes heads touching disk surface problem

Laatst bewerkt:
mm, van zelf proberen kún je het jezelf alleen maar moeilijker maken ( en de reparerende partij)
Als er belangrijke documenten op staan, zou ik het risico niet nemen en de schijf wegbrengen ..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan