Harddisk stuk, wel benaderbaar, 'quick format' gehad - hoe red ik de data?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nkamp

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Hallo,

Kleine inleiding:
Vorig weekend kon ik opeens Apache van XAMPP niet meer starten. Overige programma's kan ik allemaal opstarten, dus zoveel leek er niet aan de hand. Van alles geprobeerd om XAMPP reanimeren, opnieuw gedownload, googlen, googlen. Van alles geprobeerd, geen steek verder.

Nu heb ik windows 7 met 2 hdd in mijn laptop van 500Gb. ik denk ok, dan nu maar over naar windows 10.
mijn partitie indeling:
  • hdd 1: C (=windows)
    • D: (programma's)
    • E: (Data)
  • hdd2 F (enkel data)
Nu dacht ik, het is niet de eerste keer, ik backup het nodige wat op C en D staat en dan zet daar windows 10 op. E/F raak ik 'niet' aan en daarnaast ik heb nog backups van een paar weken oud.

Stap 1:
Windows 10 inderdaad op die partitie C geinstalleerd via USB.
Maar vervolgens bleef deze in de opstart hangen met de melding dat er iets niet goed is met de installatie/software van windows 10. opnieuw opstarten...

Stap 2:
Vervolgens opnieuw proberen te installeren maar nu werd ook geen C, E etc. of partition 0, partition 1 getoond! Ik begreep het niet en vond het ook wel vreemd.

Stap3:
Nu komt denk ik mijn fout. Ik heb een windows 7 OEM versie. Ik heb recovery Dvd's gemaakt en dacht daarmee enkel windows terug te kunnen zetten.
Maar Recovery is dus echt Recovery, hij gaat het zo terug zetten zoals het destijds stond en meld ik zie een hdd0 zal ik formateren! Oh ik zie ook de tweede hdd die formateer ik ook even!Nu zijn dit volgens mij 'quick formats' want het duurde nog geen 5 seconden toen was het gedaan. Ik heb de recovery hier ook meteen afgebroken!

Stap 4:
Ik heb nog een hdd van 120Gb, deze erin gezet, win 10 geïnstalleerd, de oude C/E schijf als 2e disk erin gezet. Het enige wat hier nu zichtbaar opstaat is een tekst document "Recovery.txt 0 KB".

Stap 5:
? Nu is het volgens mij nog steeds mogelijk om de data terug te halen. Ik heb zojuist even wat gegoogled maar voor ik nu opnieuw de fout in ga heeft iemand tips wat het meest handige is in dit geval. Hoe pak je dit aan. Ik heb zojuist paragon hard disk manager gedownload.
Overigens realiseer ik mij nu dat voor HDD0 met partitie C, D en E ook die verdwenen zijn. Dus het is niet enkel data herstellen maar mn. partitie E ook nog!

Nico

Laatst bewerkt:
Je kunt het proberen met Easeus
http://www.easeus.com/download.htm

Weet alleen niet in hoeverre de free version beperkt is. Easeus kan in principe ook data herstellen na een fdisk dus zo min mogelijk verder doen aan partitioneren.

Probeer wel op te starten vanaf een Bootable CD zoals Hirens
http://www.hirensbootcd.org/download/

en het vanaf daar te doen, want elke schrijfactie op de harddisk verkleint je kansen op herstel.

En uiteraard ook de herstelsoftware NIET op de betreffende harddisk installeren

Laatst bewerkt:
easeus heb ik inmiddels geprobeerd. Als ik met schijfbeheer kijk heeft de disk wel de status 'Unallocated' maar doe dan recover partition, komt de melding 'No unallocated disk space found'

Nu ben ik bezig met icare data recovery. Het duurt nog 3.5 uur voor het klaar is en inmiddels is deze aktie een uur bezig!

Dus maar even afwachten. Ik ben benieuwd.

Dat hij de partitie niet meer vindt komt waarschijnlijk doordat de schijf al opnieuw gepartitioneerd is en daarmee de partitietabel is overschreven. Dan is een full scan inderdaad de enige manier waarbij de harddisk sector voor sector wordt gelezen. Voordeel is dat je grote kans hebt om nog iets van je data terug te krijgen. Nadeel is dat hij alles vindt wat er ooit op de harddisk heeft gestaan en waarvan nog niet alle sectoren zijn overschreven, en dat je misschien voor heel veel bestanden handmatig moet gaan bekijken wat het geweest is. Dat laatste hangt weer af van in hoeverre de software nog bestandsnamen kan herleiden en met een schijf die al opnieuw gepartitioneerd is, is de kans klein.

Zolang je maar zorgt dat eventuele gevonden bestanden op een externe schijf of in ieder geval een fysiek andere schijf (dus niet een andere partitie) worden weggeschreven. Dan kun je het in ieder geval nog met verschillende programma's proberen. (al zit er over het algemeen weinig verschil tussen qua werking)

Hallo buick,

Het is denk exact zoals jij het beschrijft. de partitietabel is overschreven en op zijn minst stuk. Het programma icare data recovery vindt inderdaad alles. Maar ik wil je bepaalde dir's terug zetten van die ene partitie en dan krijg ik de melding veel te veel 20Mb is de max of je moet de pro versie kopen a 89 dollar meen ik. Goed het is altijd beter dan dat ik de data niet meer terug kan krijgen.
Nu ik weet dat ik de data terug kan krijgen wil ik eerst verder zoeken vandaag of ik nog gratis tool kan vinden. Ik wil ik ook nog even bij Toshiba kijken.

Ik verander niets aan de schijf ik wil eerst de data eraf zien te krijgen.

Nico

Testdisk is free, maar wel old fashioned DOS; worden wel goede resultaten mee gehaald.
GetDataBack for NTFS of...FAT (2 versies dus!) is niet vrij maar wel goed is mijn ervaring; kost ca ook zoveel als die van jou.

Ok testdisk heeft inderdaad mij goed geholpen. Hiermee heb ik van mijn 'kapotte' disk de data kunnen redden. Ook al is het old fashioned DOS, het doet wat het moet doen. Functioneel is doet het wat het moet doen, het mag er dan primitief uitzien, dat boeit mij niet direct.
Voor de rest is het mij allemaal gelukt dus we kunnen dit draadje als opgelost beschouwen.

Heeft niets met DOS van doen, dat is een OS
TestDisk werkt in de commandline interpreter, de CMD door Microsoft genoemd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan