Harddisk swappen

Status
Niet open voor verdere reacties.

joeppoep12

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2010
Hallo allemaal,

ik hoop dat ik hier goed zit, ik heb namelijk een vraag.

Mijn opa heeft een computer staan met boekhoudprogramma enz. voor zijn bedrijf met windows 98 nu hebben we ( eindelijk ) een nieuwe pc gekocht.
Nu willen we alle dingen overzetten, maar we hebben een paar beperkingen hij ondesteund nog geen usb stik, wel floppies maar die driver doet het niet en bij internet loopt hij vast.

Dus dacht ik aan de Harddisk swappen.

Maar iemand die ik ken en zogenaamd verstand heeft van computers maar volgens mij valt da allemaal wel mee,
zegt dat jij geen harddisk kunt swappen met daarop windows 98. nu is mijn vraag heeft hij gelijk ??

alvast bedankt ,
Joep

Je wilt dus "swappen" (omwisselen).... de oude drive in de nieuwe PC zetten (als enige drive). Dat gaat inderdaad niet werken.
De oude drive bevat, naast Windows, de moederbord drivers van de oude PC... daarop gaat het vastlopen....

Wel zou je de drive er, als slave, in de nieuwe PC bij kunnen hangen....

Is de harddisk met win 98 erop sata of ide? (ik gok op ide)
Je kan inderdaad de hard disk als slave gebruiken alleen moet je dan wel even weten hoe je de jumpers moet zetten.volgens mij moet je er dan geen jumper in zetten.
Maar makkelijker is, wel duurder, een IDE naar usb kabel te gebruiken. Daarmee sluit je de hard disk net zo aan als een usb stick.
Deze kabels zijn heel goedkoop op marktplaats te vinden.
Wel moet je er rekening mee houden dat je nog een voeding voor de harddisk nodig hebt.

Ik zou deze manier kiezen als je geen IDE poort meer op je moederbord van je nieuwe pc hebt zitten.
Als die er wel is zou ik voor de manier gaan om de hard disk als slave te bebruiken. (dus in de computer zetten)
Geef me de naam van het moederbord en ik zal even kijken of er een ide poort op zit

Laatst bewerkt:
Dus het kan niet, ik heb er zelf niet zoveel verstand van maar een andere vriend van mij zegt dat je inderdaad niet kunt swappen maar wel degelijk de bestanden van de harddisk op een usb stick kan zetten, kan dit ? en hoe ?

bedankt voor de vlugge reacties

Heeft die oude PC geen netwerkpoort? Anders zou je nog een simpel netwerkkaartje er in kunnen zetten en zo de belangrijke bestanden overzetten.

Ron

Dus het kan niet, ik heb er zelf niet zoveel verstand van maar een andere vriend van mij zegt dat je inderdaad niet kunt swappen maar wel degelijk de bestanden van de harddisk op een usb stick kan zetten, kan dit ? en hoe ?

bedankt voor de vlugge reacties

Zover ik weet kan je niet de bestanden rechtstreeks op een usb stick zetten.
Wat wel kan is zoals ik al zei met het ide-usb kabel de hardeschijf met usb aan de nieuwe pc verbinden.

Je kan deze als 2e harddisk als master/slave (afhankelijk of de nw hd een sata is) in de nieuw pc hangen.
Nw pc's hebben nog steeds minimaal 1 ide aansluiting waar je deze aan kan hangen.

hee allemaal,

bedankt voor de reacties mijn opa kende iemand en die ging het doen via een zelfgemaakt besturing systeem.

hoe weet ik ook niet ?

maar hij doet het vandaag en dan kunnen we hem morgen ophalen.

Ik zal de afloop hier posten, misschien lukt het ook wel helemaal niet.

ik zie het wel

nog een keer bedankt,

Joep

die ging het doen via een zelfgemaakt besturing systeem.

Pas nou maar op, voor je het weet heet dat OS "prullenbak". :p

Als het echt belangrijjk is, neem dan gewoon geen risico en ga er mee naar een computerwinkel.

Nu 50 euro uitsparen kan je een hoop ellende opleveren als die "kennissen" de boel verklooien.

Ik meen dat je voor ca 20 euro een externe harddiskcase kunt kopen.
Haal de harddisk er uit, zet die in die case en sluit hem op de nieuwe pc aan.
Heeft hij gelijk een externe backup schijf.

Je kunt 'm ook extern aan de nieuwe computer hangen (via USB):

Even een paar concrete apparaten hierbij: Dat kan (o.a.) via deze set of deze set of deze set.

Tijs.

Goh wat gek,
ik dacht toch echt dat ik dat al geschreven had: :rolleyes:

Ik meen dat je voor ca 20 euro een externe harddiskcase kunt kopen.
Haal de harddisk er uit, zet die in die case en sluit hem op de nieuwe pc aan.

Goh wat gek,
ik dacht toch echt dat ik dat al geschreven had: :rolleyes:

Dat is toch wat anders dan wat ik gelinkt heb. Wat ik heb gelinkt is namelijk géén case of craddle. Geeft een extra keuze-mogelijkheid aan de topic-starter t.o.v. een encasing te kopen én is in zoverre flexibeler dat ALLE soorten standaard harddisks aangesloten kunnen worden (IDE en SATA, 2,5 inch en 3,5 inch)

Dat ik jouw verhaal over de encasing niet gelezen had kwam door de ietwat off-topic eerste 3 paragrafen van je vorige posting. Hierdoor heb ik niet de moeite genomen je hele posting door te nemen. Of me dat te verwijten is laat ik aan de topic-starter over.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan