Harddisk toevoegen

• Onderwerp starter Onderwerp starter jamba
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jamba

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
ik heb een extra harddisk in mijn pc gebouwd. Nu weet ik alleen niet hoe ik die moet installeren. Ik gebruik windows 98 in een pentium III.
Weet iemand hoe ik dit kan doen?

Ik ga er even van uit dat je de HD op de goede manier hebt aangesloten; als je een nieuwe HD koopt staat deze meestal als master in gesteld (d.m.v. z.g. jumpers), boven op de HD zit een plaatje hoe je de HD als slave kunt instellen (nodig als deze aan de zelfde IDE kabel is aangeloten als je eerste HD.

Start je PC zo op dat je in het Bios komt, dit doe je door de PC op te starten met een key ingedrukt, vaak is dit de [Esc] , de functie toets [F2], of de [F7], het kan echter ook een andere zijn bv de [Del] of [F10] , afhankelijk van het type moederboard dat je hebt, als je niet weet welke je moet gebruiken om in het bios te komen, moet je eerste deze maar eens uitprobreren.

Ga op zoek naar de optie autodetect of HD instellen (hoe de optie heet hangt ook hier weer af van het merk moederboard dat in je PC zit),

Autodetect zou je tweede HD nu moeten herkennen, normaal gesproken is deze ook al geformateerd en kun je heb direct gebruikten (is hij zichtbaar in je verkenner).

Windows 98 gebruikt nog Fat32, het is zeer waarschijn lijk dat je nieuwe HD ook in Fat32 formaat is geformateerd en dan ben je direct klaar, lastiger wordt het als de HD in NTFS geformateerd is, maar kijk eerst maar eens of je zo verder kunt.

Ik heb de nieuwe hd als slave ingesteld en hij wordt nu in bios herkend maar in windows 98 nog niet. Moet ik de schijf dan eerst formateren? Hoe doe ik dat?

Vreemd dat hij nog niet 98 wordt herkent, meestal zijn HD's al geformateerd als je ze koopt (is het een nieuwe HD?).

Hoe groot is de HD, als i meer dan 64GM is kan het ook zijn dat windows hem daarom niet herkent, kijk hier even om de juiste aanvullende file down te loaden van microsoft.
Kijk eerst eens of dat help voordat je zelf met bv Fdisk aan de slag gaat.

Het is een nieuwe HD (80gb) en in fdisk herkent hij maar ong 10gb.
Ondertussen begreep ik van iemand anders dat wanneer je er een diskmanager tussen zet de harde schijf later niet meer in een andere computer gebruikt kan worden, klopt dat?

(mijn bedoeling is om over ong een jaar een nieuwe compu te kopen en deze hd daar als extra in te plaatsen)

Deze file lost het probleem op. Hierna herkende de computer de harddisk. Vervolgens kon ik met fdisk partities aanmaken en de partities fprmateren.

Probleem opgelost, bedankt

Welke diskmanager wil je gaan gebruiken en waarvoor?

Een HD ingedeeld met Fdisk in meerde parties zal gewoon werken in een andere PC.
Wel moet je er rekening mee houden dat er bijna altijd bestanden op de C: schijf worden neer gezet ook al zet je het programma, applicatie of game, op de nieuwe HD, bij het overzetten van 2e HD zal de applicatie of game vaak niet werken, ivm de bestanden die op de andere drive stonden.
Voor bestanden, word, excel, mp3 etc. maakt dit niets uit die zijn gewoon te benaderen als je deze HD overzet in een andere PC.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan