Harddisk uitschakelen door energiebeheer

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Vraagje over het uitschakelen van een harddisk d.m.v. het energiebeheer van windows...

Stel dat ik het energiebeheer in windows zo instel dat na een tijdje van inactiviteit de harddisk automatisch wordt uitgeschakelt, dan wordt ie weer ingeschakelt als ik 'iets' doe.

Maar ik weet ook dat als je een harddisk uitzet, je hem nooit direct weer mag aanzetten omdat dat niet 'gezond' is voor de harddisk.

Stel dat ik 'iets' doe net nadat windows de harddisk heeft uitgeschakelt, weet windows dan dat het nog even moet wachten of neemt het toch een risico? (ik wil namelijk geen risico's nemen).

En op welke harddisks heeft deze instelling allemaal effect? IDE, sata, usb, esata?

Ik heb dit thuis ingesteld en ik denk wel dat het veilig is.
Windows wacht van zelf stel je voor mijn harde schijf word uit gezet en ik wil er op.
Dan duurt het even voor dat je er op kan en hoor je me harde schijf weer opstarten.
Je schijf wordt niet plotseling uitgeschakeld net alsof het stroom er plotseling er af gaat.

Deze instelling voor energie beheer geld voor alle wat door windows word herkend als lokale harde schijven. Dus ook USB enz.

Goed, dan ga ik het maar eens proberen...

Zeker dat het ook voor externe esata harde schijven geldt? Want daarvoor zou ik het voornamelijk gebruiken. Mijn nieuwe externe harddisk kent geen actieve koeling, dus wil ik een andere preventieve maatregel nemen.

Dat je even moet wachten voor de harddisk weer is opgestart kan ik aannemen. Maar dat wil niet zeggen dat windows wacht tot de harddisk stilstaat. Nouja, ik vind er wel wat op...;)

Heb het meteen al uitgeschakelt. Bij het spelen van games stond het beeld hierdoor om de zoveel tijd even stil. Wel vreemd want het is niet zo dat ik de pc niet gebruikte op die momenten...

Bug in vista?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan