harddisk vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rinze27

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 aug 2008
hallo,
ik wil graag mijn harde schijf vervangen, dit omdat hij erg veel geluid maakt tijdens het computeren en deze is aan het overlijden. Nu wil ik graag weten wat voor harde schijf ik erin moet en kan zetten. Mijn moederbord is p4m800 pro en heb er nu een in zitten van 40 gb.
Ook wil ik vragen of ik de software die nu op de harde schijf staat kan kopieren op een nieuwe zodat het mij installatie kosten bespaart.

mvg

Rinze :thumb:

WELKOM OP HELPMIJ

is dat je moederbord of is het de chipset die erop zit??

kom verschillende dingen tegen nl

Een aantal plankjes waarop die zit heeft 2x SATA en 2X IDE. Het hangt er dus vanaf wat jouw huidige schijf er voor één is. (Ik gok op IDE) Schroef de zijwand open en kijk naar de kabel die van de harddisk naar het moederbord gaat. Waar eindigt die kabel in: op een relatief kleine (veelal zwarte) stekker of een redelijke lompe / grote / lange en platte stekker?

Laatst bewerkt:
Ik ga vooruit lopen op je antwoord (ik ga nl. even offline) en ga bij het antwoord er vanuit dat het een IDE schijf is en dat je ook een IDE schijf gaat kopen.

Schroef de huidige schijf even los en kijk naar de achterkant. Je vindt daar een miniscuul klein legoblokje. (jumper) Als je op de bovenkant / onderkant of misschien wel op de achterkant van die schijf kijkt, zie je een schemaatje staan waarop o.a. staat master – slave. Er staat dan bij master op welke pinnetjes het legoblokje moet zitten. Er staat óók bij op welke pinnetjes het legoblokje moet zitten om de schijf als slave te maken. Haal het legoblokje los en zet het op de pinnetjes die aangeven dat het een slave instelling wordt. Plaats de schijf terug in de bay. Laat de stekker nog even los hangen.

Hang de nieuwe schijf in het systeem en sluit hem met de kabel aan op het moederbord. Je kunt hiervoor de stekker gebruiken die op dezelfde kabel zit als waaraan de oude schijf hing. Zorg ervoor dat het legoblokje op die schijf op de pinnetjes komt die overeen komen met de masterinstelling.

Installeer Windows op die schijf en herstart het systeem. Werkt alles oké? Sluit nu de oude schijf aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan