harddisk voor 24uurs gebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

ivopoelen

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2002
Hallo iedereen,

Ik moet een nieuwe computer voor ons bedrijf, nu is er een leverancier van de software die adviseerd om een harde schijf met 10.000rpm te kopen, omdat anders de hardeschijf er snel de brui aan geeft. Het is namelijk zo dat de computer dag en nacht aanstaat en en continu gegevens krijg via het netwerk en deze moet verwerken. De leverancier zegt dat andere harddisks daar niet voor geschikt zijn.
Nu heb ik een 'aanbieding' dat bedrijf, namelijk:
een HewlettPackard DC7800.
deze zou goed zijn om de gehele dag te werken.
Voor maar liefst een prijs van 1750,- ex btw incl xp-pro, pc anywere en norton IS2007
inclusief bezorgen en 2uur werkzaamheden.
Ik vond te prijs aan de hoge kant.....

Laat even weten of iemand ervaring heeft met dergelijke hardeschijven? Ik dacht namelijk dat dat alleen voor de snelheid van de schijf was.

Ik hoor graag van jullie......

mvg Ivo Poelen

Laatst bewerkt:
PC, of is het een server?

Gaat deze als server werken, of wil je er overdag ook 'gewoon' op gaan werken?

Snelheid heeft niks met aantal rpms te maken

De 10.000 rpms betekent dat de harde schijf snel draait en je dus snel je data op kunt halen en weg kunt schrijven. Normaal in een pc is meestal 5400 of 7200 rpm. Heeft dus niks met de levensduur te maken. Persoonlijk zou ik denken dat als de schijf een tijd niks doet en dan stopt met draaien en weer op toeren moet komen, dat 10.000 rpms mechanisch sneller kapot gaat dan een tragere schijf.

Het is een PC, alleen gewoon werken doe ik er eigenlijk niet mee.
Ligt er aan wat je onder gewoon werken verstaat tenminste.
We hebben de PC nodig voor de gegevens opslag van de melkrobot, hieruit komen continu gegevens welke deze opslaat.
De gegevens kunnen we via die pc inzien en zo gebruiken, er draait eigenlijk maar een programma op de PC en windows xp-pro.

mvg Ivo

De HP DC7800 is een 'small form factor' PC, de term PC zegt al iets over het gebruik waarvoor die bedoelt is, Personal Computer en dat iets anders als een server die er op gemaakt is om 24/7 aan te staan.

Kijk bijvoorbeeld eens bij Dell (zakelijk) bij de PowerEdge systemen, die zijn daar voor gemaakt. (b.v. http://www1.euro.dell.com/content/p..._server_networksol?c=nl&cs=nlbsdt1&l=nl&s=bsd )

Overigens is het onzin dat een harddisk met meer toeren beter zou zijn voor de levensduur, wat wel ernstig van invloed is is het aan en uit zetten van de harddisk.
Als de disk draait vormt zich een minuscuul lucht laagje tussen de leeskoppen en de platters, dat laagje zorgt ervoor dat er net voldoende afstand blijft. Zet je de harddisk uit dan bestaat het risico dat de kop net iets de platter raakt en een lichte beschadiging aanbrengt (nou niet gelijk allemaal gaan roepen, dan gaan alle harddisks toch kapot, het is een ernstige 'zwart-wit' stelling)
Iedere harddisk heeft een MTBF (MeanTimeBeforeFaillure), een harddisk die in een server wordt toegepast heeft eigenlijk altijd een veel hogere MTBF dan een consumenten (lees standaard) harddisk.

Uit een melkrobot komt wel continue data, maar dat zal niet om megabytes per seconde gaan, een super snelle HD heb je daar echt niet voor nodig.

De leverancier van de melkrobot zal toch wel ergens in de handleiding aangeven wat je ongeveer nodig hebt om aan de robot te hangen.

Aardig in dit verband is deze site

Je moet je ook afvragen hoe belangrijk deze data is, kan je echt niet zonder en krijg je grote problemen als de PC het en dag niet zou doen, dan rechtvaardigt een duurdere prijs voor een betrouwbare PC of server de aanschaf, anders niet.
Zorg gewoon voor dat er elke dag een backup gemaakt wordt van je data naar een andere HD en voor een normale bedrijfsvoering heb je dan een prima situatie en kun je aan de slag met een server van 6 à 7 honderd euro (incl.btw).
Een HP voorbeeld

Laatst bewerkt:
het is erg belangrijk dat de pc blijft draaien. ik kan geen dag zonder. is het mogelijk om op een pc raid1 te installeren, zodat ik minder gauw data verliesw heb, en ook de kans op storingen aanzienlijk verminder. Is het dan beter software matig raid1 te laten werken of hardware-matig met een raid-controller? iemand ervaring?

alvast bedank ivo

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan