Harddisk zoek

Status
Niet open voor verdere reacties.

tikus

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2003
Ik ben in het bezit gekomen van een zelfbouw PC met 2 harde schijven van 300 GB elk. Ze zijn allebei als Master geschakeld; er loopt ook geen brede lint van HD naar moederbord maar van elke HD een oranje "kabel". Er zijn 2 partities die samen ca. 280 GB vormen. De 2e HD kan ik nergens vinden.
Naar verluid zou er tussen de HD's geschakeld kunnen worden maar hoe .. dat werd er niet bij verteld.
Vraag: bestaat er inderdaad een mogelijkheid om tussen 2 Master-HD's te schakelen of: waar vind ik de 2e HD ..?

Dank bijvoorbaat,

Tweede harddisk wel geformateerd, zo niet en je hebt Winxp dan kun je zien of de schijf zichtbaar is in schijfbeheer.
Daar kun je de partitie activeren en formateren zodat die wel zichtbaar wordt.
Start-Instellingen-Configuratiescherm-Systeembeheer-Computerbeheer-Schijfbeheer.

In schijfbeheer alleen de schijven C, D en E te zien; alle drie als Partitie en daaronder "schijf 0" met daarachter in vierkantjes de onderscheiden delen met aantallen GB's.

Wat is raid 1? Computertechnisch behoor ik tot de ongeschoolden.

Schijf zal vermoedelijk geformateerd moeten worden dus alle drie partities van "schijf 0 ".
Dit kun je doen door de partities te activeren en te formateren vanuit schijf beheer.

Schijven D en E al geformatteerd; beiden 114 GB. De C-schijf van 50 GB al gevuld met o.a. Windows XP en Pinnacle 9.
De 2e schijf van 300 GB kan ik nergens terugvinden, kan ik dus ook niet formatteren.

Als het een raid 1 is, wordt deze gezien als één schijf, in apparaatbeheer kun je de fysieke schijven zien die in de computer hangen.

Waar je nu kijkt, in schijfbeheer, zie je alleen de partities met de daarbijbehorende schijfletters, respectievelijk partitieschijfletters.

Je begon je topicstart met
"Er zijn 2 partities die samen ca. 280 GB vormen. De 2e HD kan ik nergens vinden.
Naar verluid zou er tussen de HD's geschakeld kunnen worden maar hoe .. dat werd er niet bij verteld"

en daaronder "schijf 0" met daarachter in vierkantjes de onderscheiden delen met aantallen GB's.

Wat bedoel je hiermee is dat je schijf niet die je niet kunt vinden?

Er heeft een "expert" gekeken: het blijkt een Raid-opstelling te zijn (of zoiets), waarbij beide schijven tegelijk hetzelfde beeld visualiseren. Uiteindelijk is slechts 300 GB beschikbaar voor data-opslag; als één schijf crashed dan is de ander beschikbaar waar alle opgeslagen data op staat. Een soort back-up schijf, zou je kunnen zeggen.

Een ieder hartelijk bedankt voor het meedenken en advies.

tikus zei:
Er heeft een "expert" gekeken: het blijkt een Raid-opstelling te zijn (of zoiets), waarbij beide schijven tegelijk hetzelfde beeld visualiseren. Uiteindelijk is slechts 300 GB beschikbaar voor data-opslag; als één schijf crashed dan is de ander beschikbaar waar alle opgeslagen data op staat. Een soort back-up schijf, zou je kunnen zeggen.

Een ieder hartelijk bedankt voor het meedenken en advies.

Raid 1 dus.:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan