• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

"harde" regels ivm weeknummers

Status
Niet open voor verdere reacties.

JasperCLS

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2019
Berichten
28
Hallo,

Ik heb een vraag over bijgevoegde sheet. Ik zou heel graag willen weten of het mogelijk is om soort van "harde" regels te maken in excel. In bijgevoegde sheet wil ik heel graag de regels boven de zwarte regels altijd in de eerste kolom hetzelfde nummer hebben. Nu is dat simpel op te lossen door het door te kopiëren, maar in de sheet, wat een vereenvoudiging is van een totale productieplanning, worden regels toegevoegd en doorgeschoven via macro's. Dus in week 1 heb je bijvoorbeeld nu 10 regels, maar daar kan iemand wat toevoegen, waardoor het er 11 worden. Dan kan daarna iemand een regel vanuit week 1 naar week 2 verschuiven, dus wil ik dat het dan een 2 wordt, omdat het in het gebied van week 2 terecht komt. Daarmee schuift de rest dus ook op.

Dit is dus een vereenvoudiging van de werkelijke sheet. In sommige weken hebben we 50 productie orders en in andere weken maar 15 of iets dergelijks, dus het zijn dynamische blokken, waarin wordt geschoven.

Kan je bepaalde regels hard maken, of soort van dynamische blokken maken, zodat alles wat er binnenvalt refereert naar een nummer?

We werken met office 365.


Ik hoor graag!


Jasper
 

Bijlagen

  • Weeknummers vraag.xlsx
    16,4 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
Als dat kan graag, maar weet niet hoe. ik zou het prima vinden om iets te zeggen dat als een regel zwart is, dan is het een harde regel en vormt het een blok tot de zwarte regel erboven of zoiets, maar geen idee hoe dat te doen in VBA
 
Een macro waarbij een nieuwe regel wordt toegevoegd, dan lukt het me prima om een weeknummer direct mee te geven.

Echter als we met een andere button een regel naar beneden verplaatsen, waarbij deze over een week heen gaat, dus bijvoorbeeld van week 2 naar week 3, dan weet ik niet hoe je dan automatisch van nr 2 een 3 maakt. Iemand tips?

Uiteraard kan het ook aflopend zijn, dus van week 3 naar week 2 schuiven.

En wat al iemand iets van week 32 naar week 38 wil doorschuiven, maar dit doet met knippen en plakken, dan komt er geen macro aan te pas, maar dan wil ik wel graag een directe aanpassing naar week 38. Met deze week getallen kan ik namelijk een dashboard maken per week.
 
Als dat "verplaatsen/schuiven" m.b.v. een macro gaat kan je de week nummer van doel eerst ophalen.
Waar worden nieuwe regels geplakt of toegevoegd?

Zo iets?
 

Bijlagen

  • Weeknummers Macro.xlsm
    29 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Dank je, aangezien ik er niet helemaal uit kom, heb ik de doelfile bijgevoegd en daarbij van alles weggehaald ivm privacy.


Zoals je in bijgevoegd bestand kan zien zijn de zwarte lijnen de weeknummers. De productieorders tussen die zwarte lijnen zijn de productieorders die moeten worden uitgevoerd. Maar zoals in iedere planning plaatsen we af en toe extra orders er tussen of verplaatsen we een order van week 34 naar 35.


Niet iedere week heeft evenveel orders, dus dat kunnen er 15 zijn, maar ook af en toe 50 in een week. Nu wil ik dus graag op 1 of andere manier de zwarte lijnen "aanroepen" en naar refereren. Dus als je een rij toeveogd in week 34, dat dan standaard week 34 er komt te staan. Dat lukt me zelf nog wel. Maar als ik deze ga verschuiven met de button move down en deze gaat over week 34 heen naar week 35, dan blijft er week 34 staan. Graag wil ik dan dat ze in het blok week 35 komt en het getal wijzigt naar 35. Kan dat? Soms schuiven we het ook terug naar voorgaande weken.


Verder kan ik dan een dashboard maken met alles van week 34 en daar van allerlei berekening op los laten met data die nu er niet instaat. Maar dat werkt alleen als ik zeker weet dat alle weeknummers goed staan. En als er dus geschoven wordt, dat dit ook aanpast als het in een andere week valt.

Ik hoop dat het duidelijk is.
 

Bijlagen

  • Productiecapaciteit2019 test 15082019 Vraag.xlsm
    41,2 KB · Weergaven: 31
  • Productiecapaciteit2019 Vraag.xlsm
    46 KB · Weergaven: 26
Zo iets?
 

Bijlagen

  • Productiecapaciteit2019 Week.xlsm
    42 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet zoveel van het bestand en de werkwijze.
Het staat vol met voorwaardelijke opmaak waardoor je het Worksheet_Change event kan reduceren tot:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Column = 13 Then Application.Goto Target.Offset(1)
End Sub

Wat doet deze formule?
PHP:
=CELL("inhoud";INDEX($C:$C;((CELL("rij";$C14))-1);1))+1

Doet = row()-13 niet hetzelfde?

In kolom B staat 2 x 36 in de 'harde rij'. Waarom is kolom A leeg?

Er zal best wel iets voor te verzinnen zijn. Maar doorborduren met deze opzet lijkt mij niet zo'n goed plan.
 
Het is niet aan mij om formules van iemand anders uit te leggen maar,
Wat doet deze formule?
PHP:
=CELL("inhoud";INDEX($C:$C;((CELL("rij";$C14))-1);1))+1

Doet = row()-13 niet hetzelfde?
Als ik het goed begrijp zoekt die formule de waarde van de daar boven liggende cel en verhoogt deze met 1 (nummer verhogen dus).
 
Nee hoor slaat gewoon nummers over. En dan doet ROW() - 13 hetzelfde. Wat het nut ervan is ontgaat mij ook. Je kan er niet op sorteren en wat moet je er dan mee?
 
Code:
=CEL("inhoud";INDEX($C:$C;((CEL("rij";$C14))-1);1))+1

=CEL("inhoud";INDEX($C:$C;((14-1);1))+1

=CEL("inhoud";INDEX($C:$C;(13);1))+1

=CEL("inhoud";$C$13))+1

=0+1

=1
Met ROW()-13 zal het mis gaan bij C19 bijvoorbeeld (hij moet niet doornummeren).
Zal iets met order volgorde voor die week te maken hebben denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Prachtige analyse @BikerBill64. Zoek de 10 verschillen.
 

Bijlagen

  • Book4.xlsx
    13,3 KB · Weergaven: 33
En zoek de verschillen als je bij de zwarte week een 0 invuld (zoals bij de originele). ;)
wbgiHi8.png
Maar goed, dit alles was niet de vraag van TS.
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor de antwoorden! De oplossing lijkt te werken.

De sheet is oorspronkelijk ook niet voor mij en ik snap ook niet alles, maar mij is wel gevraagd om het wat te verbeteren.
Ik snap niet wat jullie bedoelen met Worksheet_Change event, wat is dat en waar staat dat? Ik zie het nergens terug in de VBA.
 
Worksheet_Change vindt je onder Blad1 in VBA.
Zoals VenA terecht opmerkt staat deze vol met voorwaardelijk opmaak bij verandering van waarde (cijfer) in kolom M.
Dit terwijl er ook al ander voorwaardelijk opmaak in sheet staat (op naam), of dit nodig is?
Hier heb ik ook de controle (op verandering van sheet) toegevoegd welke een functie aanroept om waarde uit de daar onderliggende 'zwarte' cel ophaalt.
 
@BikerBill64, je hebt gelijk. Foutje van mijn kant omdat de formule in een Engelse versie van Excel niet herkent wordt en ik deze even vertaald had en gelijk doorgetrokken over de kolom. :eek:

Het geheel zonder formules want met knippen en plakken kloppen de subtotalen vaak ook niet. Wel nagenoeg alle VO-regels eruit gehaald omdat deze toch geen toegevoegde waarde hebben. Mij lijk het dat je alleen een signaal wil hebben bij 'Openstaand spoed'
 

Bijlagen

  • Productiecapaciteit2019 test 15082019 Vraag.xlsb
    35,1 KB · Weergaven: 33
Hi BillyBike,

Je voorbeeldbestand van 15 augustus werkt goed en doet precies wat ik wil. Als ik hetzelfde in het echte bestand plak, dan maakt hij bij het drukken op de button nieuw van de weeknummers een ) en de regel daaronder ook. Ook als ik alle macro tekst van het voorbeeld bestand in het echte bestand zet en de rest weghaal. Dus de VBA is identiek. Wat kan dat nog zijn?

Ik hoor graag van je!


Jasper
 
Trouwens, de voorwaardelijke opmaak doe ik nu niet meer via vba, dus die kan eruit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan