harde schijf altijd bezig

Status
Niet open voor verdere reacties.

nightwarrior

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2006
Hallo,

Ik heb net een nieuwe pc gekocht met volgende specificaties:
-vista home premium
-amd 64 athlon x2 6000+
-4gig ddr2 ram
-nvidia 8800GT
-700 gb HD (2 hd's)

Het probleem is dat een van de 2 harde schijven ALTIJD maar aan het werken is.
Dit terwijl ik helemaal niets doe. Dit hoort toch niet? Het haalt mijn prestaties naar beneden en ik word pisnijdig van dat geratel. Af en toe is ze een keertje niet aan het werk, als mijn pc langer dan 5 minuten op het bureaublad staat. Weet iemand wat dit is want dit is zeer vervelend... Alvast bedankt!

Kijk eens in Windows Taakbeheer (Ctrl-Alt-Del) welke processen er allemaal draaien.
Misschien is het een virusscanner die dagelijks je hele schijf controleert na opstarten.

Welke virusscanner heb je trouwens?

Hoe groot is je C-partitie overigens, en vrije ruimte?

Ik had al bij taakbeheer gaan kijken.
En omdat er geen enkel proces actief bezig was (cpu 0 à 1 %) heb ik deze vraag geplaatst.
De C-partitie is 315 gb groot en er is 298 gb vrij.

PS: Ik wou de oude HD van men oude pc erbij steken maar ik heb iets op de printplaat geraakt, dat nu los hangt. En als ik de oude pc start komt er een getuut uit de harde schijf. Kan ik dit nog herstellen? Want hier staan al mijn mp3's en films, echt alles. Een ramp dus als deze voorgoed stuk is...

Laatst bewerkt:
@TS: Beter een nieuw topic maken voor je nieuwe probleem, kans op hulp is dan vele malen groter.

Als je de pc in veilige mode laat draaien is de hd dan ook zo druk bezig?

Zo niet dan is het toch echt een van je processen

Ik had al bij taakbeheer gaan kijken.
En omdat er geen enkel proces actief bezig was (cpu 0 à 1 %) heb ik deze vraag geplaatst.
De C-partitie is 315 gb groot en er is 298 gb vrij.
Je kan de C partitie misschien kleiner maken en een logische (2e) partitie bijmaken in de ruimte die vrijkomt en daar je data op zetten.

Maar is er geen virusscanner actief? Hier heb je niet op geantwoord.

PS: Ik wou de oude HD van men oude pc erbij steken maar ik heb iets op de printplaat geraakt, dat nu los hangt. En als ik de oude pc start komt er een getuut uit de harde schijf. Kan ik dit nog herstellen? Want hier staan al mijn mp3's en films, echt alles. Een ramp dus als deze voorgoed stuk is...
Bedoel je de printplaat van de harddisk, de controller hardware dus?
In dat geval is je enige hoop om een identieke harddisk te vinden, waarvan de controller nog werkt en deze om te wisselen.

Ik heb eerst de voorgeïnstalleerde bullguard eraf gedaan en vervolgens avast home edition geïnsalleerd.

Over de (kapotte) HD kweet niet precies wat je bedoelt, dus even een foto gemaakt van het loszittende stuk: http://i32.tinypic.com/rh8gt1.jpg

Yep, dat is van de HD controller. De foto mist net wat scherpte op dat onderdeeltje, heel heel misschien kan je het nog fixen, of vastsolderen, maar als het echt stuk is dan is alleen een andere (werkende) controller nog je enige redding.
Professionele restore bedrijfjes vragen een klein vermogen om je data te redden, de schijf zelf mankeert waarschijnlijk niets, maar of die data je zoveel waard is...?

(PS je had die harddisk niet moeten herstarten als je ziet dat er een onderdeel los/stuk is!)

Over je ratelende harddisk: wat doet die als je de virusscanner uitschakeld?
Blijft het ding dan nog steeds bezig?

Kheb die HDD nog even aan de praat gekregen, dat losstekende stukje eropgeduwd als de pc al aanstond, maakte een vonkje en ineens ging hij door met opstarten. Dus nu snel alles kopiëren.

-Maar dat geratel van de harde schijf vind ik belangrijker, ik word er echt ziek van :confused:. Ik wil weten wat die harde schijf aan het doen is!! Bestaat er geen programma voor om te zien wat de hdd doet?
Even nog een foto van taakbeheer: http://i30.tinypic.com/jzxpuc.jpg

Inderdaad gauw alles kopieren!

En de andere tabs van taakbeheer?
De netwerk tab, die hoort tegen de nullijn te liggen als je niets doet.

Kan je mogelijk een besmetting opgelopen hebben? (spy/adware)
In dat geval zal je best een nieuwe post moeten maken in de juiste onderwerpgroep.

Ik denk niet meteen aan spyware, want dan zou je dus in taakbeheer bij processen wat kunnen zien.
Misschien zijn jullie hier wat mee? Je moet eens kijken naar de harde schijf :(.

Dat hoef je niet altijd meteen te zien in taakbeheer processen, maar je netwerkgrafiek vind ik vreemd. Had je IE vensters open of wat was je aan het doen?
Als ik verder geen internetstuff heb draaien blijft die grafiek echt op de nullijn.
Vandaar dat ik toch stiekem denk aan een besmetting die voor die activiteit zorgt.

Hoi !

Als je onder Vista draait doet je PC aan indexering !

D.w.z. dat alle aanwezige mappen/bestanden worden geindexeerd, zodat, als je bij zoeken de eerste letter intrommelt, de PC vast kan gaan zoeken.

Je kunt indexering even uitschakelen om te kijken of het dan beter is: http://www.tweakwindows.nl/index.php?p=tweaks&id=199

Maar: als je bij je nieuwe PC je HDD's hoort ratelen......Mijn PC hier is alweer een maand of 4 oud en ik hoor d SataII HDD's helemaal niet !

Ik zou maar es teruggaan en vragen of ze dit normaal vinden...

Greetz,

Harry.

naja ik heb het min of meer gevonden. Hij schrijf meer dan 100 mb / minuut naar C:\System Volume Information\hoop getallen\
Iemand enig idee hoe ik dit kan stopzetten?

Hoi !

Systeemherstel uitschakelen, maar of dat verstandig is ??

Greetz,

Harry.

Is een prima optie, heb ik ook allang uitgeschakeld.

Voorwaarde is wel dat je een goede backup of images hebt gemaakt. :thumb:

Ja je hebt het indexeren dat steeds loopt op Vista, daarnaast kan je Virusscanner ook bezig zijn. En je hebt Windows Defender die draait ook nog eens. Bovendien staat defragmentatie ook aan. Dus al die processen lopen.
Hoe je alles uit en aan zet staat duidelijk in de helpfiles van Vista.

Hey dat indexeren heeft een tijdje geholpen maar nu is het weer wat anders.
Ik download een bestand van 900 mb, een gratis spelletje. Ik heb het spelletje geinstalleerd, pc heropgestart enzo. Ineens begint HDD weer supersnel te werken en voor wat?? Het is echt zo frustrerend dat ik de pc heb uitgeschakeld omdat ik GEK word van dat geluid, en dan zeker als ik niet weet wat ie aan het doen is. Deze keer is het svchost.exe dat met dat bestand bezig is datk gedownload heb. Al meer dan 40 minuten!!!!! Zelfs na heropstarten begint het gewoon opnieuw!!
En dan krijg je dit: http://i31.tinypic.com/2iw1zsy.jpg

Ja tuurlijk, je hebt nieuwe bestanden geinstalleerd.
1 download 900mb, dat is geen probleem, maar de installatie van het spelletje zijn waarschijnlijk duizenden kleine bestandjes... en die worden geindexeerd.

Je moet een computer zijn werk laten doen, als jouw schijf zoveel lawaai maakt.
Dan is jouw probleem je schijf en niet de computer.

In je taakbeheer staat duidelijk dat searchindex aan het werken is.
Geduld hebben tot hij ermee klaar is.

Elke computergebruiker heeft dit hoor, niemand klaagt erover....
Maar jij zegt ik word gek van het geluid van de schijf ... ja schijf vervangen zou ik zeggen

Na een half uurtje zoeken heb ik het gevonden: superfetch.
Indexeren en superfetch zorgden voor de problemen op mijn pc.
En volgens vele andere fora ben ik niet de enige...

Ja maar dat heb je niet verteld ....!!
Je liet uitschijnen dat je zowat maar een standaard computer had zonder speciale dingen.

Heeft toch goed gedaan een beetje hard te zijn tegen je... heeft je aan het denken gezet... en tot de oplossing gebracht (alhoewel indirect) LOL

Suc6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan