Harde schijf begeeft het. Controleren mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dump

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2003
Berichten
464
Hoi allen.
Ik vermoed dat mijn harde schijf aan het afsterven is. Al een paar keer opnieuw alles geïnstalleerd. Dan doet hij het weer een tijdje en soms wil het ineens niet meer.
Ik overweeg toch om er een ssd in te zetten maar het is wel leuk om te weten hoe de oude schijf er nu aan toe is. Mogelijk nog verder gebruiken voor tijdelijke opslag?
Is er een freeware programma die de gezondheid van een schijf kan meten?
Gr. Dump.
 
Jawel dat is er. Je kan de S.m.a.r.t. status van je hd uitlezen met de software van de fabrikant of met hdtune of chrystaldiscinfo.
 
Fabrikanten van Harde schijven hebben vaak ook programma's die je harde schijven kan testen.
Gewoon bij de fabrikant te downloaden.
 
Hoi allen.
Ik vermoed dat mijn harde schijf aan het afsterven is. Al een paar keer opnieuw alles geïnstalleerd. Dan doet hij het weer een tijdje en soms wil het ineens niet meer.
Ik overweeg toch om er een ssd in te zetten maar het is wel leuk om te weten hoe de oude schijf er nu aan toe is. Mogelijk nog verder gebruiken voor tijdelijke opslag?
Is er een freeware programma die de gezondheid van een schijf kan meten?
Gr. Dump.

Met speedfan kan je de "drivefitness" in percentages uitmeten. Dit gebruik ik altijd om te kijken hoe gezond mijn harddisks zijn :D
 
Draai een checkdisk en laat dat ook bij een her startstart doen om slechte sectoren uit te schakelen.
Kijk vervolgens of het probleem dat je schijf aan het einde vh Latijn zou zijn nog eens aan...
http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/guide-to-using-check-disk-in-windows-vista/
The only problem with that is that Windows can’t check a drive that’s being used, such as the system drive, but Windows will let you schedule a disk check for the next reboot.
image80.png
 
Hoi allen.
Voor de goede orde. Ik heb al een paar keer gehad dat er bij de opstart een controle kwam met daarna de mededeling dat er sectoren gerepareerd waren.
Christaldiskinfo geeft als gezondheid "waarschuwing" in het oranje.

Bijgaand een screen geplaatst.CrystalDiskInfo 6.1.9 2014-03-13 20.40.08.png

De windows verkenner startte daarnet ook al niet op met een melding.
Ik zal morgen een checkdisk doen maar al met al ben ik toch onderhand wel van plan een ssd schijf te gaan kopen.
Gr. Dump.
 
Zou deze maar alvast waar mogelijk backups van maken, daarna vervangen. Oranje wordt straks al snel rood.
 
Dat heeft iedereen die hier op het forum komt toch allaaaaaang gedaan... ;)
 
In principe maak ik altijd 2 backups en wel op verschillende reserve schijven. Ik kan nooit heel veel kwijt zijn als het zover is. Hij heeft zijn tijd dus gehad. Over de ssd. Bedankt voor de tips.
Gr. Dump.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan