Harde schijf begint plots te ratelen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Soms wanneer ik bv mijn mails aan het lezen ben begint mijn harde schijf als gek te ratelen en kan ik op dat moment ook niets anders opstarten.
Wanneer ik dan in taakbeheer kijk zie ik nergens extreem geheugenverbruik.

Harde schijf is 160 GB :
1 ste partitie met muziek van 120GB waarvan er nog 2GB vrij is.
2 de partitie met windows xp van 40 GB waarvan er nog 9GB vrij is.

Waar kan dit aan liggen en is er een manier om te kijken wat de schijf op dat moment aan het doen is ?

Harde schijven ratelen soms. Als dat alléén (onverwacht) voorkomt bij het lezen van mails, dan kunnen er meerdere dingen aan de hand zijn:
1. een virus
2. er worden door user vooraf ingestelde bewerkingen met de mail uitgevoerd

Door ctr-alt-del en dan het kiezen van processen, kun je zien wat er allemaal actief in het geheugen van de machine aan het 'werk' is.
Pas op, laat je niet door de getoonde informatie van de wijs brengen, er zullen veel progjes tussenstaan die je niets zeggen, maar Windows of andere op jouw machine draaiende (correcte) tooltjes gelieerd zijn.

Buiten de tips van gast0225 kan je kijken wat je pc allemaal aan het doen is met dit programma.
Ook daarmee kan je ongeveer bepalen wat er allemaal aan het ratelen is.

Als dit ratelen al wat langer speelt, kan dit duiden op een schijf die op aan het raken is.
Laat die schijf eens controleren met bijvoorbeeld HDtune.

BTW: 9gb over op een os partitie? Is dat niet wat weinig?

Andere mogelijkheden:
- indexering van Windows of een zoek/indexeringspakket dat u heeft geinstalleerd
- automatische defragmentatie
- automatische virusscan
Allemaal zaken die beginnen te werken als u dat toevallig net niet goed uitkomt. Daarom zet ik dat soort zaken altijd uit. Ik maak zelf wel uit wanneer dat gestart wordt.

Pc is intussen ook alweer 7 jaar oud en begint stilaan oud te worden.
Misschien eens uitkijken voor een nieuwe.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan