harde schijf bijna vol??

Status
Niet open voor verdere reacties.

francisca0604

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2009
Hallo

Ik heb een laptop met Windows Vista

28,5GB gebruikt
3,83GB over

dat is toch niet zoveel meer kan hij daar langzamer door worden?
Kan ik op de C schijf nog dingen of bestanden verwijderen, heb net wel alle dingen
opgeschoont met cc cleaner e.d.

Heb wel wat foto's op de D schijf(data) gezet, maar dat helpt ook niet echt.

gr.francisca

Verplaats het wisselbestand / swapfile ook naar D.

Laatst bewerkt:
Dat is te weinig om een OS fatsoenlijk te laten draaien.Verplaats je documenten naar je D:\ schijf,klik in de verkenner rechts op "mijn documenten" kies eigenschappen en kies bij "doel" d.m.v. bladeren de D:\ schijf
Edit: welk OS heb je?

Laatst bewerkt:
Backup maken van je bestanden,

opnieuw installeren en dan partities verwijderen en één grote maken.. ?

Gewoon een voorstel, ben je tenminste voor altijd van dat gezeur af, ipv om de week weer bestanden moeten verplaatsen/wijzigen..
:)

Backup maken van je bestanden,

opnieuw installeren en dan partities verwijderen en één grote maken.. ?

Gewoon een voorstel, ben je tenminste voor altijd van dat gezeur af, ipv om de week weer bestanden moeten verplaatsen/wijzigen..
:)

Hoi,

De vraag is natuurlijk, hoe groot die 'andere' partitie is .....
Ook al staat Vista erop, het kan natuurlijk een 'oudje' zijn met beperkte schijfruimte.

@Francisca, kan je wat meer details vertellen over die laptop?

vaste schijf bijna vol?

Hallo
Ik heb alle documenten nar de Dschijf geplaatst, daar is zo te zien nog heel veel ruimte.

Kan je daar nog meer naar toe plaatsen? de foto's heb ik er alopstaan, filmpjes heb ik niet.

Bij mijn C schijf staat nu:

28,0 GB gebruikt
4,34 GB beschikbaar

capaciteit= 32,3GB

De laptop is 3jaar oud.

Of is dit zo voldoende ruimte om te werken, zit het meeste op internet, downloaden doe ik weinig.

gr.Francisca

Nouja... 32 GB is nogal ruim aan de zuinige kant hoor. Ter vergelijk... een beetje telefoon heeft tegenwoordig al 8GB geheugenruimte.

Punt is, je hebt waarschijnlijk minimaal Windows Vista, MS Office en nog wat andere software. Tel je dat even op, pakt Windows ongeveer 4GB, swapfile 1 tot 4GB, office 2GB, nog wat andere software 2GB. Je bent dus zomaar 10 GB kwijt.
Zet er dan nog wat foto's, fimpjes bij, en voor je het weet ben je 20GB verder en komt het einde van de beschikbare 32GB snel in zicht natuurlijk.

Wat je best kan doen, is alle persoonlijke data als foto's, documenten etc verplaatsen naar een adere partitie, zoals al eerder geopperd is. Houd je C:\ schijf exclusief voor je besturingssyteem en je programmabestanden. Alle andere data zet je lekker op een andere schijf.

Je kan er ook voor kiezen om er een externe harde schijf bij te nemen, of desnoods een flinke USB-stick van 16 of 32GB. (Die zijn wat handzamer, en als je toch niet van plan bent om verwoed data-verzamelaar te worden, heb je daar misschien wel ruim genoeg aan. Bedenk wel dat je ze ook gemakkelijker kunt kwijt raken...)
Zowel USB stick als externe HDD kosten bijna niks meer. Ik heb in een duister verleden nog wel eens 400 gulden betaald voor een schijf van 1GB, maar tegenwoordig koop je voor een paar tienjes massa's aan opslagruimte.

Download dit programma om te kijken door welke bestanden je schijfruimte wordt ingenomen.
Als je een muziek downloadprogramma hebt wordt de opslag/gedeelde map standaard aangemaakt in C:\ tenzij je die locatie handmatig verandert.Wat ook veel ruimte kan vreten zijn zgn. dumpfiles e.d. Download ook evt. Ccleaner om je schijf eens op te ruimen.

schijf bijna vol

Ik heb er niet zoveel verstand van. Ik heb sinds kort een externe hardeschijf een portable
van 500GB, daar heb ik mijn foto's opgezet.
Wat kan ik daar dan nog meer opzetten.
Dan moet hij toch steeds aangesloten zijn op mijn laptop?

gr.francisca

Hallo
Ik heb alle documenten nar de Dschijf geplaatst, daar is zo te zien nog heel veel ruimte.

Kan je daar nog meer naar toe plaatsen? de foto's heb ik er alopstaan, filmpjes heb ik niet.

Bij mijn C schijf staat nu:

28,0 GB gebruikt
4,34 GB beschikbaar

capaciteit= 32,3GB

De laptop is 3jaar oud.

Of is dit zo voldoende ruimte om te werken, zit het meeste op internet, downloaden doe ik weinig.

gr.Francisca
Nu schreef ik maar één regeltje tekst in mijn berichtje van gisteren om 22.54 uur en daar lees je overheen? Het was notabene ook nog de eerste reactie op je vraag, dus missen kon je het eigenlijk niet................? Een swapfile heeft al snel 1 tot 1,5 keer de grootte van het fysiek aanwezige geheugen in de machine, dus afhankelijk van de hoeveelheid RAM in jouw machientje (ik gok op 2 giga), zou je dus al tot 3 giga kunnen besparen / verplaatsen en die 3 giga is al gauw weer zo'n 10% van de totale grootte van je C schijf. 10% pure winst dus!

Ik heb er niet zoveel verstand van. Ik heb sinds kort een externe hardeschijf een portable
van 500GB, daar heb ik mijn foto's opgezet.
Wat kan ik daar dan nog meer opzetten.
Dan moet hij toch steeds aangesloten zijn op mijn laptop?

gr.francisca
Je kunt daar alles opzetten wat je niet dagelijks gebruikt. Een externe hdd is per definitie traag en als je daar (bijvoorbeeld) een programma of een wat groter bestand op zou zetten dat je dagelijks gebruikt, geeft dat telkens weer tragere laadtijden. Dat gaat een keer irriteren.
Wat je tweede vraag betreft : "Ja", hij dient dan continue te zijn aangesloten, vandaar ook dat het handig is om op die externe hdd alleen bestanden te plaatsen die je zo nu en dan nodig hebt, bijv. foto's en gedownloade muziek die je wilt bewaren.

Een interessante optie zou ook nog kunnen zijn om bij de fabrikant van de laptop óf bij een goede lokale pc boer, te informeren naar de mogelijkheden en kosten van een grotere hdd, 160 of 250 giga of zo.

Laatst bewerkt:
schijf bijna vol

sorry hoor mar ik ben maar een leek en een swappfile zegt mij helemaal niets!
dus lees ik maar verder en kijk naar reacties die mij wel duidelijk zijn.
Misschien als je het wat duidelijker uitlegt kan iemand dat wel begrijpen,die
geen computer expert is.
dankjewel

gr.francisca

sorry hoor mar ik ben maar een leek en een swappfile zegt mij helemaal niets!
dus lees ik maar verder en kijk naar reacties die mij wel duidelijk zijn.
Misschien als je het wat duidelijker uitlegt kan iemand dat wel begrijpen,die
geen computer expert is.
dankjewel

gr.francisca

Waarom vraag je dat dan niet? Kijk eens naar de naam van de website waarop we nu zijn................... Helpmij. Vragen stellen is hier corebusiness.

Een swapfile is niets anders dan een (tijdelijke) aanvulling op het werkgeheugen van de machine. Het bestand, ook wel wisselbestand genoemd, staat op de hdd. Afhankelijk van de instellingen, statisch of dynamisch, kan dit veel ruimte innemen op de hdd van je systeem.

Tip: typ in Google eens 'swap file' of 'wisselbestand' of 'virtueel geheugen' en je krijgt talloze hits met daarin nog uitgebreidere uitleg dan ik in het ene zinnetje hiervoor al gaf.

Daarnaast, voer je regelmatig schijfbeheerstools zoals: schijfopruiming en defragmentatie uit?

Om te kunnen zien hoe groot jouw swapfile is en hoe die staat ingesteld ga je naar configuratiescherm, systeem, geavanceerde systeeminstellingen, dan kies je onder 'prestaties' voor 'instellingen', dan geavanceerd en dáár kun je lezen hoe groot de swap file op jouw laptop is en wat je dus aan ruimte kunt winnen door die file te verplaatsen.
In bijgevoegd plaatje kun je zien dat de swap file (wisselbestand / virtueel geheugen, allemaal andere namen voor hetzelfde beestje) op mijn pc dynamisch staat ingesteld. Indien nodig kan Windows de ruimte zeer beperkt houden, maar indien nodig ophogen tot zo'n 4 giga. Kijk boven de OK button in het rechtse plaatje.

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    81,6 KB · Weergaven: 103
Laatst bewerkt:
schijf bijna vol

Hallo

Nou dat is nog eens duidelijk, bedankt voor de hulp ik ga wat dingen uitproberen
die hier gezegd zijn.

groeten francisca

Hallo

Nou dat is nog eens duidelijk, bedankt voor de hulp ik ga wat dingen uitproberen
die hier gezegd zijn.

groeten francisca

Hoi,

Ik had je gevraagd om wat meer gegevens over je laptop.
Er wordt gesuggereerd om een externe harde schijf te gebruiken, maar die had je al ....
Er wordt zelfs aangeraden om (n.b.) een nieuwe schijf in je laptop te zetten.

Een belangrijke vraag die je echter nog steeds niet hebt beantwoord: hoe groot is je D-schijf nu eigenlijk en hoeveel ruimte is er gebruikt en heb je nog vrij.
Het geven van bovenstaande adviezen is onzin, als de ruimte op je tweede partitie niet eens duidelijk is; zelfs het advies om een externe schijf als primaire gegevensdrager te gaan gebruiken.
Er is veel op te lossen, maar daarvoor zijn meer gegevens van jou nodig .....

Laatst bewerkt:
harde schijf bijna vol

Hallo
Ik heb een laptop van Acer bijna 3 jaar oud, met Windows Vista.

C schijf staat: gebruikt 27,8GB
beschikbaar 4,49GB

Capaciteit 32,3GB

---------------------------------------------------------------

DATA (D) schijf gebruikt 2,29GB
beschikbaar 30,0GB

Capaciteit: 32,3GB

Op de D schijf staat dus nog veel ruimte toch?

gr Francisca

Hoi,

Nou, volgens de huidige (maar vreemd genoeg was dat 3 jaar geleden ook al zo ....) begrippen is een harde schijf van 70Gb (2 x 35) niet zo veel meer.
Maar goed, voorlopig is de d-schijf zo goed als leeg.
Wat je kan doen onder Vista is de submappen ónder de map met jou (windows-) gebruikersnaam een andere lokatie geven.
De belangrijkste:
Afbeeldingen; Muziek en Mijn documenten.
Je kunt het beste op de d-schijf een paar mappen maken met dezelfde naam.

voorbeeld voor de afbeeldingen:

Open de verkenner
blader naar de volgende map:
Computer\Lokaal station ( C: )\Gebruikers\[jou gebruikersnaam]\
Klik nu met rechts op Afbeeldingen en onderaan op 'Eigenschappen'
Je krijgt dan een venster met o.a. een tabblad 'Locatie'.
Daar vind je de knop 'Verplaatsen'.
Je kunt nu naar D bladeren en een nieuwe map 'Afbeeldingen' maken, waarna de inhoud wordt verplaatst van c naar d.
Doe dat ook met bijvoorbeeld 'Muziek' (ik heb daar zelf zo'n 30Gb staan ;)
Voordeel bij deze methode is, dat dit voor Windows je standaardlocatie wordt wanneer je nieuwe afbeeldingen of muziek wilt opslaan.

Laatst bewerkt:
schijf bijna vol

Hallo

Ik had de meeste afbeeldingen aL op De Dschijf gezet en muziek heb ik niet,
dus scheelt bijna niets.

Kan je ook gedownloade programma's zoals Virusscanner of andere bestanden die veel plaats innemen naar de dataschijf zetten?

gr.francisca

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan