Harde schijf blokkeerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

verstroger

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2001
Bij het opstarten van mijn laptop krijg ik een foutmelding die mij zegt dat de harde schijf niet meer bereikbaar is. (boot-systeem is niet toegankelijk)
Vraag: is mijn harde schijf versleten? Kan ik (en hoe?) de gegevens die er op staan nog recupereren?

Welke Windows gebruik je?

NB: Die melding zegt dat of je boot.ini corrupt is, of misschien de Master Boot Record. Daar is meestal wel wat aan te doen,

Ik gebruik XP, en effectief het is de master-boot record die niet bereikbaar is.

Leg de Setup CD van XP in de CD-Rom-lade, herstart de PC, druk op een willekeurige toets om van de CD-Rom te booten als dat in een zwart scherm met witte letters wordt gezegd. Laat de Setup doorlopen (blauw scherm met onderin zwarte regels) tot aan het eerste Setup-scherm. Kies de optie "R". Je komt in een zwart scherm met witte letters terecht, waarin op zeker moment je huidige XP-installatie wordt getoond, met een 1 ervoor (aannemend dat je maar één Windows hebt geinstalleerd). Daarnaar gevraagd, geef door te drukken op 1 aan, dat je die installatie wilt repareren. Nu wordt om het wachtwoord voor de Administrator gevraagd, hier druk je op "Enter", aangenomen dat je geen wachtwoord had ingesteld. (In feite is het wachtwoord dan ingesteld op "blanco, leeg wachtwoord".)
Nu kom je uit op de volgende prompt: C:\Windows_.
Typ op de prompt:

FIXMBR en druk op Enter,

FIXBOOT en druk op Enter. (Dit laatste commando voor alle zekerheid)

Typ EXIT en druk op Enter.

De PC herstart zichzelf, druk niet op een willekeurige toets maar laat de opstart doorlopen. Kom je nu wel weer in Windows?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan