Harde schijf defragmenteren lukt niet goed

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lutz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Lutz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 jan 2001
Ik kreeg een computer ter reparatie aangeboden door een vriend. De harde schijf is in 6 jaar tijd nooit gedefragmenteerd worden, en heeft nu 45% fragmentatie berijkt.

Met defraggler wordt het maar mondjesmaat beter. Ik gebruik normale defragmentatie en lange bestanden worden aan het einde van de schijf geplaatst. Schijfcontrole met alle twee opties vindt geen fouten op de harde schijf.

Enig idee wat ik kan doen?

Zeer onvolledige melding, sorry dat ik het zeg:
a. Hoeveel procent schijfruimte is er nu nog op de partitie waar het over gaat en noem ook het aantal GB dat dat is.
b. Wat voor bestanden staan erop? Grote bestanden worden doorgaans nooit 100% gedefragmenteerd. En het Wisselbestand al helemaal niet.

Tijs.

Fragmentatie op een NTFS schijf is helemaal niet belangrijk, minimaal 20% ruimte op de schijf wel.

Als je vindt dat de pc langzaam is, dan komt dat eerder omdat de harde schijf aan het slijten is (en oud is) en daardoor traag is. Defragmenteren is iets wat maar marginaal (lees enkele procenten) verbetering kan geven.

Ik was al bang dat de harde schijf naar 6 jaar op is. Het is een 250GB schijf, waarvan minder dan 100GB in gebruik is. Ik heb tenminste geen grote bestanden kunnen zien. Maar het lijkt mij sterk dat een defragmentatie programma in een doorloop van 45% naar slechts 43 prercent is gedaald. Er staan tenminste geen films op. Ik zag een Outlook pst bestand van 96MB, maar echt groot is dat niet.

Vermoed dat niet de harde schijf de oorzaak is, verouderen kan maar daar merk je weinig van, maar het besturingssysteem zelf wat vervuild is daar dingen die op de achtergrond meedraaien.

Via msconfig alles uitzetten bij opstarten wat je niet gelijk nodig hebt, zo ook bij services, je kunt het later weer allemaal aanvinken mochten sommige dingen wel nodig zijn.

Of gewoon een nieuwe Windows installatie, dat doet ook wel eens wonderen. (bij XP was eens per jaar toch wel nodig eigenlijk).

Niet, heb nog een XP hier op een schijf staan uit 2001, wel geüpdated e.d. maar het is de eerste installatie, wordt niet veel meer gebruikt maar toch en ook op een andere PC hetzelfde verhaal, gewoon onderhouden.

Ik ben eruit. Ik kon geen verrassende services zien lopen, die bij mijn eigen computer niet ook lopen. Ik denk dat de Windows installatie heel instabiel is geworden. Mijn advies aan de eigenaar van de computer is een nieuw computer te kopen. Bedankt voor het meedenken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan