Harde schijf defragmenteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tomm1988

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 sep 2015
Hey allemaal,

Ik heb een vraagje over het defragmenteren van de harde schijf.

Ik gebruik momenteel het volgende programma, dat Smart Defrag heet: Smart Defrag
Geheel gratis en ziet er gelikt uit, erg fijn programma.

Gebruiken jullie ook nog steeds software voor het defragmenteren van je harde schijf?

Gr

Laatst bewerkt:
Iobit, de maker van Smart Defrag, heeft een dubieuze reputatie. Veel van hun software bevat ongewenste extra’s.
Doet u maar eens voor alle zekerheid een scan met
Malwarebytes https://www.malwarebytes.org/mwb-download/
en
adwcleaner https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

Zou me niets verbazen als u de nodige malware vindt op de PC.

Dan over defragmentatie van de HD: ik gebruikte al jaren zo'n speciaal defragmentatie tooltje (Defragler om precies te zijn) en op zich werkt dat prima, maar in de nieuwste versies van Windows kunt u de defragmentatie maar het beste aan Windows zelf over laten. Die doet het goed genoeg.

Komt nog bij dat steeds meer SSD's worden gebruikt i.p.v. een HD en het is ten zeerste af te raden een SSD te defragmenteren.

Al die extra "gartis" tooltjes die u eerst moet downloaden geeft alleen maar veel kans op extra en gratis malware.

Laatst bewerkt:
Defragmenteren is gewoon onzin voor harde schijven thuis, niets wordt sneller en derhalve onnodig en helemaal niet met software van dat merk, je hebt nu spyware.

Mensen vergeten dat de info van de bestanden eerst in de MFT worden gelezen en dan pas de bestanden zelf en eenmaal gedefragmenteerd zul je dat blijven moeten doen.

Oftewel, je hebt er niks aan.

Lange Pier, ik ben zo vrij het oneens met u te zijn. Als u kijkt naar de fysieke werkwijze van een HD, met ronddraaiende platters en een heen en weer bewegen arm (of armen) die, hoe snel ze ook zijn, bij een HD nog altijd DE vertragende factor vormen, dan vertraagt een sterk gedefragmenteerde de totale Hd-afhandeling aanzienlijk.

Niemand heeft ooit bewezen dat defragmenteren de boel versnelt, de harde schijven gebruiken tegenwoordig via de AHCI en NCQ de snelste manier.
Dat het sneller zou worden zit in het hoofd en niet in de werkelijkheid.
Op FAT16/32 schijven "vrougah" had het nog nut, bij een NTFS bestandssyteem niet.

Waarom er zo aan vast wordt gehouden ontgaat mij, defragmenteer nooit en alles is nog net zo rap.

Gewoon een gedachte uit een ver verleden toen het nog wel hielp en op een fileserver wil het wel eens helpen.

Nog afgezien van alles wat nu genoemd is: Windows 7/8/10 defragmenteert zelf op de achtergrond al, dus het heeft geen/weinig zin om defragmentatie-programma's te gebruiken.
En op SSD schijven al helemaal niet.

Tijs.

Op een SSD is het zelfs ten strengste af te raden i.v.m. de levensduur van een SSD.

Ach, windows wil dat al niet eens en voor de "gewone" schijven is het uit te zetten.

Maar goed, als mensen er blij van worden en denken dat het helpt defragmenteren ze maar fijn.:cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan