Harde schijf draait niet op volle snelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

larrezz

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2008
Hallo,

Ik heb een paar maanden geleden een Samsung Sata 2 320 gb (HD321KJ) gekocht. Deze heb ik aangesloten op een Asus m2n-sli moederbord. Hier zitten ook nog 2 IDE schijven op aangesloten ( maar dat maakt verder niks uit lijkt mij).
Nu kom ik erachter dat mijn hardeschijf maar op udma mode 6 draait ipv udma mode 7. Hoe kan ik dit instellen zodat hij op udma mode 7 draait?
Ik draai het besturingssysteem Windows xp sp3, en ik heb de allernieuwste bios van het moederbord geinstalleerd.

Mijn onderdelen zijn:
Asus M2N-SLI
Samsung Sata 2 320 GB (HD321KJ)
2 ide schijven van WD 250gb en 200 gb, draaien beide op udma 5
AMD Athlon 64 x2 5200+
MSI NX7600GT Diamond Plus edition

Alvast bedankt als jullie het weten!

Lars

Hallo,

Ik heb een paar maanden geleden een Samsung Sata 2 320 gb (HD321KJ) gekocht. Deze heb ik aangesloten op een Asus m2n-sli moederbord. Hier zitten ook nog 2 IDE schijven op aangesloten ( maar dat maakt verder niks uit lijkt mij).
Nu kom ik erachter dat mijn hardeschijf maar op udma mode 6 draait ipv udma mode 7. Hoe kan ik dit instellen zodat hij op udma mode 7 draait?
Ik draai het besturingssysteem Windows xp sp3, en ik heb de allernieuwste bios van het moederbord geinstalleerd.

Mijn onderdelen zijn:
Asus M2N-SLI
2 ide schijven van WD 250gb en 200 gb, draaien beide op udma 5
AMD Athlon 64 x2 5200+
MSI NX7600GT Diamond Plus edition

Alvast bedankt als jullie het weten!

Lars

Achterop harde schijven zitten een soort van codes waarmee jij kan instellen welke die (als eerst) of moet gaan lezen. Is wel een beetje gepruts...ik kan alleen nu niet op de naam komen hoe dat heet...

harde-schijf-installeren1.gif

Achterop harde schijven zitten een soort van codes waarmee jij kan instellen welke die (als eerst) of moet gaan lezen. Is wel een beetje gepruts...ik kan alleen nu niet op de naam komen hoe dat heet...

jij bedoelt de jumper settings ;)
Zou ik hem daar goed meoten instellen dan?
Ik zal het us ef proberen ;) maar volgens mij is dit dus alleen bij IDE.
iig bedankt

jij bedoelt de jumper settings ;)
Zou ik hem daar goed meoten instellen dan?
Ik zal het us ef proberen ;) maar volgens mij is dit dus alleen bij IDE.
iig bedankt

Ja volgens mij moet je mode 7 op master zetten en de 6 op slave

Ja volgens mij moet je mode 7 op master zetten en de 6 op slave

Ik heb ef een jumper uit mijn oude ide brander gehaald, aangezien deze niet op de harde schijf zit bijgeleverd. Maar het werkt jammer genoeg niet:(
in het boekje van de hardeschijf staat dat ik naar een website van samsung moet gaan en daar zoeken naar een HUTIL programma, daarmee kan ik de UDMA veranderen. Ze staan namelijk standaar dop udma 5 /6

De tool wil niet opstarten vanaf de cd :S.
Ik heb hem gebrand als iso natuurlijk, en in de bios ingesteld dat hij de cd-rom pakt met booten.
Dan pakt hij de cd-rom, dan zie je dat hij wat doet in dos, en dan geeft hij de melding: Bad command line.
Error :S

Haha :P Jah Tuurlijk ;)
Heb al aardig veel verstand van pc's hoor :P Weet wel hoe je het een en ander moet doen en zo :P. Normaal stel je de UDMA ook in bij apparaatbeheer en dan naar de IDE controller. Daar kan je hem op PIO en op UDMA zetten, maar bij sata werkt dit dus anders :(.

Ik heb even gekeken, deze fout geeft hij:
Can't open CDdrivercd001
SHSUCDX can't install
Your ram drive is loaded at c:
Out of memory error

Laatst bewerkt:
Haha :P Jah Tuurlijk ;)
Heb al aardig veel verstand van pc's hoor :P Weet wel hoe je het een en ander moet doen en zo :P. Normaal stel je de UDMA ook in bij apparaatbeheer en dan naar de IDE controller. Daar kan je hem op PIO en op UDMA zetten, maar bij sata werkt dit dus anders :(.

Ik heb even gekeken, deze fout geeft hij:
Can't open CDdrivercd001
SHSUCDX can't install
Your ram drive is loaded at c:
Out of memory error

Dit forum zou misschien ook nut kunnen hebben. Zijn mensen met zo ongeveer dezelfde problemen..

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1259539/41

Ik heb ef in het forum zitten neuzen, en verder gezocht op tweakers, maar kan niet echt veel vinden :(
Ik heb Cool prices / samsung / Mycom ook allemaal gemailt.
Cool Prices wist het ook niet, zij dachten dat het misschien aan mijn sata controllers van het moederbord lag, maar ik heb het even gecheckt, en die zijn gewoon sata 3.0gb/s compatible.
Ik heb trouwens ook een mail van samsung teruggehad, zij hebben mij een telefoonnummer gegeven die ik even moet bellen, dat ga ik nu doen.
Mycom heb ik nog niks van gehoord

Ik ben door samsung doorgestuurd naar een of ander bedrijf.
Zij heb ik net gebeld, maar zij zeggen weer dat zij alleen maar garantie regelen en er geen technische dienst is daar. Ik heb van een medewerker een email adres gekregen van iemand die in korea zit. Ik zou hem een email moeten sturen in het Engels, dus dat ga ik maar even doen.

Ik ben door samsung doorgestuurd naar een of ander bedrijf.
Zij heb ik net gebeld, maar zij zeggen weer dat zij alleen maar garantie regelen en er geen technische dienst is daar. Ik heb van een medewerker een email adres gekregen van iemand die in korea zit. Ik zou hem een email moeten sturen in het Engels, dus dat ga ik maar even doen.

Je wordt ook van hot naar her gestuurd of niet:P?

Je wordt ook van hot naar her gestuurd of niet:P?

Ja inderdaad :P
Eerst van cool prices naar samsung, dan weer van samsung door naar All-In Logistics.
Dan van hun weer naar een of andere koreaan in korea voor techinsche support :P.
Zometeen moet ik een of andere chinees in het chinees een mail sturen (H) Dat moet iig lukken :P. Chinees is totaaaaaal niet moeilijk :o

Ik denk dat dit wel duidelijk genoeg is in mijn vwo school engels :P:
Hello,

I have purchased a few months ago a Samsung Sata 2 320 gb (HD321KJ). I have connect it to a Asus m2n-sli motherboard. Here are also connected on 2 IDE drives (but that doesn't matter seems to me).
But the problem is: My harddisk support UDMA MODE 7, But UDMA Mode 6 is active. I can't find anywhere where i can set it to UDMA MODE 7.
My Motherboard supports Sata 3.0 GB/S, so UDMA MODE 7 Must work on it.
How can I set my harddisk to UDMA Mode 7 ?
I run Windows xp sp3, and I have installed the latest bios (0903) on the motherboard .

My goals are:
Asus M2N-SLI
2 IDE drives from WD 250gb and 200 gb, running on both udma 5
AMD Athlon 64 X2 5200 +
MSI NX7600GT Diamond Plus Edition

Best regards,

Lars de Bruin

Jezus man, heb van cool prices (weer) , en mycom mail terug. Nu zie je dus wel het verschil tussen de service van deze 2 winkels.

Mycom:
Geachte Hr./Mevr,
Dank u voor uw e-mail.

Voor zover bekend bij ons kan dit niet met deze schijf.
Aan te raden is om even contact op te nemen met Samsung om dit voor de zekerheid even na te vragen.
Via onderstaande link kunt u o.a technische gegevens van de verschillende harde schijven vinden.
http://www.samsung.com/nl/business/storage/hdd/

Hopende u hiermee voldoende geholpen te hebben,
Service Centre

Oftewel, hier heb ik dus geen **** aan omdat ik al gemailt / gebeld heb met samsung.
Ook klopt het niet dat er staat : Het is niet mogelijk op deze schijf.

Cool prices daarentegen heeft wel goede service + kennis, zij hebben het even uitgezocht en gaven mij het volgende antwoord:

Goedemorgen,

Waarschijnlijk is de S-ATA controller op het moederbord ingesteld op IDE-modus. Zodoende kun je Windows installeren zonder driverdisk voorafgaand aan Setup, maar dan mis je wel enkele SATA-functies zoals bijvoorbeeld Native Command Queuing (NCQ) en UDMA 7. Je kunt de modus instellen op AHCI, maar eerst dien je een registerwaarde te wijzigen. Zie voor meer informatie hierover Microsoft.com » STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE http://support.microsoft.com/kb/922976 . Hierdoor ondersteunt het moederbord de uitgebreidere functies van S-ATA en zal dat en goede komen van de snelheid.

Met vriendelijke groet,

Christéan van de Ven
Afdeling Support
Support@Cool-Prices.nl

Hier heb ik dus waarsachijnlijk WEL wat aan, ik zal het us even gaan doen.

Jullie horen straks of het gelukt is!

Ik heb de manier wat cool-prices gaf geprobeerd, maar ik kwam er achter dat het voor windows vista bedoelt is. Ik heb verdr gezocht op internet op die fout e.d. maar kan het niet vinden hoor :S. Ik heb ook weer nieuwe drivers geinstalled van nvidia, maar het wil maar niet :S. Deze site ga ik zometeen even proberen :
klik hier

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan