Harde schijf e-sata: draait niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Techcrea

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2007
Na een stroomstoring in huis heb ik de harde schijf e-sata verwijderd omdat de desktop niets meer deed.
Er staan nog belangrijke gegevens op.

Heb deze met een docking aangesloten op een andere laptop via usb kabel en later ook via sata-kabel, maar
de harde schijf maakt geen geluid meer en hoor je ook niet meer draaien!! Lijkt dood.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

m.vr.gr.
ih

Zit er een aparte stroomvoorziening op de docking station om de schijf van stroom te voorzien? Mogelijk krijgt de schijf te weinig stroom, om te kunnen draaien.

Als het een losse harde schijf is kun je proberen hem even in de vriezer te leggen en dan aan te sluiten op je pc/laptop.

Heb het ooit meegemaakt dat het hielp, moest het wel paar keer invriezen en dan weer snel gegevens omzetten naar mijn laptop, wel zodra je een foutmelding krijgt omdat hij disconnet niet wegklikken zodat je na paar uur weer verder kan. (Anders begint hij opnieuw).

Het docking wordt wel aangesloten op het stopcontact. Controlelampje gaat wel aan (knipperend).
De harde schijf zou dan op z'n minst moeten gaan draaien (?!), maar er gebeurt niets, stil geen beweging.

gr.

maakt hij wel geluid?

Het kan zijn dat hij wel draait maar niet genoeg toeren maakt.

vaak als je je oren even op de schijf legt kun je horen of hij wel draait/poging doet tot draaien

Best kans dat de USB poorten op het docking station niet voldoende stroom leveren. Heb je geen pc waar je de schijf even intern in kan zetten?

Heb je toevallig mogelijkheid om de spanning te meten van de stroomtoevoer? Als je ziet dat dat het probleem is, zou je een nieuw draadje kunnen kopen om te zien of het opgelost is. Anders heb je een groter probleem.

Een harde schijf kan feitelijk twee verschillende soorten schade oplopen: fysieke schade of logische schade. Bij fysieke schade heeft de harde schijf zelf een defect opgelopen, terwijl bij logische schade de harde schijf zelf nog goed functioneert, maar er iets misgegaan is met de vorm waarin de data op de harde schijf wordt opgeslagen.

Fysieke schade wordt meestal gekenmerkt door vreemde geluiden, zoals tikken, klikjes of een jankend geluid. Ook kan het gebeuren dat de schijf niet meer draait, waardoor de schijf dus juist abnormaal stil is.

In het geval van logische beschadigingen is de data vrijwel altijd nog terug te halen, en men kan dit in de meeste gevallen ook prima zelf doen. Fysieke schade daarentegen, vereist de inzet van vakmanschap en men kan het dan dus beter niet zelf proberen op te lossen. (Bij dat laatste zul je dus bijna naar een bedrijf moeten gaan die daar verstand van heeft.)

Laatst bewerkt:
Oudere PC, maar ik geloof alleen ide aansluiting. Moet even rondvragen pc te lenen.
Denk je dat dat het probleem is? Het komt niet zo vaak voor dat de schijf helemaal niet wil draaien
alhoewel hij dat toch in het docking zou moeten doen, lijkt me, ook al is deze niet eens met de computer
verbonden??

Ondertussen heb ik de printplaat vervangen door een nagenoeg zelfde exemplaar, en toch weer niet.
De schijf wordt daarmee wel herkend, krijgt ook een letter toegewezen maar de inhoud staat op 0G en
is niet toegankelijk.

Het is een sata HDD. Ik heb ook een gelijkende printplaat, echter met IDE connector. Deze past fysiek weliswaar niet maar de contactjes
met de HDD kunnen evt wel met elkaar verbonden worden. Weet iemand of dat kan gaan werken in een
pc met IDE aansluiting (hebben HDD's sata en IDE hetzelfde loopwerk?), of wordt er dan alleen nog meer schade aangericht??

gr.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan