Harde schijf geeft aan voller te zijn dan in werkelijkheid - Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

todaan

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
5
Mijn harde schijf gaf tot voor kort aan, tot op een paar GB na, vol te zijn. Dit ondanks dat in werkelijkheid onder de 50% van mijn harde schijf wordt gebruikt voor mijn bestanden en programma´s. Na enige studie kwam ik er achter dat zogenaamde schaduwkopien de oorzaak kunnen zijn.

Het maximum toegestane datagebruik van schaduwkopien op mijn harde schijf heb ik om die reden dan ook naar beneden bijgesteld. Zie voor deze instructies bijvoorbeeld: http://www.wikihow.com/Reduce-Shadow-Copy-on-Windows-Vista

Deze oplossing heeft deels geholpen. Mijn computer is momenteel weer sneller en draait minder zwaar. Toch blijft de vraag nog steeds waar de rest van het datagebruik op mijn harde schijf voor wordt gebruikt. Dit aangezien het oorspronkelijke gebruik van schaduwkopien oorspronkelijk nog geen 8 of 9 GB en ik dit nu hebt ingesteld op 3 GB.

Mijn vraag is dus: hoe is t mogelijk dat (de overige) enkele tientallen GB data verdwijnen en als gebruikt wordt weergegeven?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
 
tijdelijke bestanden kan ook lekker aantikken ruim eens op met ccleaner
 
Bedankt voor jullie reacties! Mij computer heb ik inderdaad getest op spyware en dergelijke (met Windows Defender), verder heb ik met een ander programma zoveel mogelijk nutteloze bestanden verwijderd. Echter levert het slechts marginaal resultaat op...

Misschien dat Windows Defender niet een kwalitatief programma is? Andere oorzaken?

Alvast bedankt weer voor de reacties!


Het kan bijvoorbeeld zijn dat je malware oid hebt
Voer eens een scan uit met bijvoorbeeld MBAM: -klikje-

tijdelijke bestanden kan ook lekker aantikken ruim eens op met ccleaner
 
Bedankt voor de reactie!

WinDirStat heeft inderdaad een gedetailleerd inzicht gegeven in mijn harde schijf.

Gebleken is dat in de Windows Vista en hoger (in mijn geval Vista SP2) de folder winsxs , C:\Windows\winsxs, iets van 11 GB in beslag had genomen.

Na wat zoekwerk bood de volgende site de uitleg en een mogelijke oplossing waarvan ik de inhoud hieronder heb geplakt, http://www.mydigitallife.info/2008/...sta-sp2-to-clean-up-old-rtm-sp1-backup-files/

Voor mij heeft deze oplossing slechts deels geholpen. Met deze instructie heb ik een ruime GB kunnen opruimen, maar deze folder winsxs bevat nog steeds 9,5 GB. Iemand die me weer een stap verder kan helpen?

Mijn dank alvast voor de reacties!



---

'Service Pack Cleanup Tool In Vista SP2 To Clean up Old RTM & SP1 Backup Files

The recently released Windows Vista SP2 has shown significant enhancement and improvement in terms of compatibility, reliability, performance, and speed compared to the earlier SP1. If users had noticed, after installing the Vista SP2, the hard disk’s space had been taken up substantially. This was mainly because a lot of old Vista RTM and SP1 backup files and components were not deleted upon the installation of new SP2.

To housekeep your hard disk and clean up those old and unused SP1 backup files, users probably can try the new Service Pack Cleanup Tool which is also named as compcln.exe. This successor for SP1 cleanup tool, Vsp1cln.exe, can easily remove all the system files (RTM & SP1) inherited from the older versions but replaced by Vista SP2.

Running this compeln.exe tool is pretty simple:
1. Click Start>All Programs>Accessories>Command Prompt or click Start>Run and type cmd to open Command Prompt Windows
2. Execute the command “Compcln.exe”. The path is “c:\Windows\System32 \compcln.exe”.
3. Users will be prompted a question whether to keep Vista SP2 permanently in the system.
4. Once users type “Y” and press enter, the system will start performing the windows components clean.
compcln
After the cleansing process, users will notice the free hard disk space has increased substantially.'




Het kan bijvoorbeeld zijn dat je malware oid hebt
Voer eens een scan uit met bijvoorbeeld MBAM: -klikje-

tijdelijke bestanden kan ook lekker aantikken ruim eens op met ccleaner

Hiermee kun je bekijken wat er allemaal op je schijf staat: http://windirstat.info/
Gaat iets verder dan de gewone verkenner.
 
De folder is bij mij ook een 9GB groot.
Hoe goedkoper opslagruimte wordt, des te slordiger worden programma's.
Manuren zijn duurder.
 
Heeft iemand nog een (effectievere) oplossing betreffende het reduceren van de omvang van de folder winsxs, (zie vraag hiervoor)?

Alvast bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan