Harde schijf gewist met partitioneren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker47

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2011
Berichten
68
Hallo allemaal,

Als ik mijn schijf in 2en deel, wordt de schijf dan ook gewist? :)

Groetjes,
 
Tenzij je een speciaal programma gebruikt en alleen nieuwe vrije ruimte partitioneerd: JA. Vanwege de beveiliging van NTFS is het misschien met NTFS schijven helemaal niet mogelijk om data te behouden, maar heb ik nooit geprobeerd
 
Tenzij je een speciaal programma gebruikt en alleen nieuwe vrije ruimte partitioneerd: JA.
ik heb er geen verstand van hoor, maar wat is normaal dan? Je partitioneerd vrije ruimte juist toch?
 
partities zijn "virtuele" indelingen op een schijf. Zonder speciale programma's wordt de huidige tabel vervangen door 2 nieuwe. Hierbij wordt de oude tabel vernietigd.

Daar de tabel bijhoud waar alle files en startpunten van de schijf zich bevinden staat alle data nog wel op de schijf, maar windows en andere OS'en kunnen niet meer begrijpen hoe ze er bij moeten komen, wat effectief dus je schijf wist. Sommige programmas maken twee tabellen en herschrijven de eerste dan weer met de oude data, zodat het OS weer weet waar het de files kan vinden. Echter kan dit alleen voor aaneengesloten data zonder "gaten" tussen de files (en mogelijk dus niet met NTFS)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je duidelijke uitleg!

Dus als ik GEEN NTFS schijf heb, kan ik de schijf eerst defragmenteren, en dan met een programma 2 virtuele schijven maken en met dat programmaatje de oude data op de 1e virtuele schijf zetten? En als ik wel een NTFS schijf heb, kan ik dat Niet met dat programmaatje doen, en als ik 2 virtuele schijven maak, kan ik niet bij de oude data? Is er geen programmaatje die de oude data weer vindt voor het OS? :thumb:
 
heb je niet gewoon een externe harde schijf dat maakt dit verhaal veel makkelijker !

en waarom wil je die partitie op de schijf aanmaken ?
 
dus, met dit programmaatje, kan ik de data houden op de ene schijf met NTFS, en maakt hij gewoon een 2e virtuele schijf aan? bedankt voor je info!
 
dus dat kan ik met windows 7 doen zonder programmaatje, met NTFS schijf en data blijft behouden?
 
aloew: ik heb een nieuwe laptop en ik ga op de ene schijf documenten zetten en op de andere foto's!

John: bedankt voor je link! (ook voor win 7?)

Maar dat van Zoeff, met behoud van data?
 
Ja, MAAR wel met restrictie dat slechts in totaal 4 pr. partities mogelijk zijn.
Bij veel Medion producten is dat een bottleneck!

Welk notebook heb je?
 
Laatst bewerkt:
@jonmulder: ja, ook voor Win7, ik gebruikte het zelf ook.
 
Het is eigenlijk heel simpel en er zijn hier al mensen die het antwoord eigenlijk al gegegevn hebben. Je kunt je schijf in tweeen delen zonder verlies van gegevens. In win 7 heb je daar geen extra programma voor nodig, al is easeus partition manager wel een programma wat het soms allemaal wat duidelijk maakt.

In windows:

W20110519-TS-Shrink.jpg


Waar easeus partition manager downloaden:


http://download.cnet.com/Easeus-Partition-Master-Home-Edition/3000-2248_4-10863346.html
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan