Harde schijf gewist, wat nu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

spoor90

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 mei 2012
Ik heb vandaag mijn harde schijf gewist aangezien er zoveel troep op mijn laptop zat die ik er niet meer afkreeg. Zelfs niet met CCleaner.
Heb via Computer Setup de schijf gewist met de optie 'Schijf gezond maken en daarbij voor Optimaal gekozen.
Nu start laptop natuurlijk niet op omdat ik denk dat ik daarmee ook het besturingssysteem heb gewist maar eerlijk gezegd heb ik geen idee wat er aan de hand is.
Als ik hem aanzet staat er: 'Non-System disk or disk error. Replace and strike any key when ready.
Geen idee wat ik nu moet doen, please help me. Moet ik nu een gehele nieuwe harde schijf kopen of is het nog mogelijk om deze te gebruiken?

Ben enorm dankbaar als iemand me verder kan helpen!

Hoi,
Welkom op Helpmij ;)
Als je een Windows cd/dvd hebt windows opnieuw installeren of een repair, maar we weten niet over welk besturingssysteem je het hebt.
En ook niet over welke pc (merk/type?) :o
Je had wss beter je pc teruggezet naar fabrieksinstellingen indien die optie aanwezig is.
Dat is mss nog mogelijk als je ons wat meer info over je pc/laptop geeft.

Laatst bewerkt:
vaak hebben laptops ook een hidden partitie op de HDD waar een kopie van de installatie van je windows 7 staat
om dit te kunnen benaderen zullen we zoals eerder gezecht je laptop type/model moeten weten

Als de schijf helemaal geformatteerd is (zelfs met een hidden-patitie die eigenlijk niet zo hidden is) heeft een terug-naar-fabrieksinstellingen weinig nut meer ;)

We weten niet of de schijf is geformatteerd.
Heb via Computer Setup de schijf gewist met de optie 'Schijf gezond maken en daarbij voor Optimaal gekozen.
Dat wil niet zeggen dat de hidden partitie ook geformatteerd is.
Lijkt me sterk dat een fabrikant er voor kiest bij deze optie ook de evt. recoverypartitie te formatteren.

Laatst bewerkt:
Kijk inderdaad eens of Windows zich spontaan nog wil repareren met de Windows DVD en of er nog wat op de schijf staat bij de keuze repareren. Dan verder werken met een bootbare CDRom met hulpprogramma's die de gewiste of geformatteerde bestanden kunnen recoveren. http://www.9down.com/hirens-bootcd-15-0-399981 Brand dit schijf-image naar een schijfje en kijk in het menu bij de categorie schijf-hulpprogramma's. Recovery programma's vindt je te kust en te keur op Internet maar dan zijn het vrijwel altijd probeerversies die demonstreren dat je het wissen of formatteren weer ongedaan kunt maken als je er maar voor betalen wilt. Er zit verschil in bestanden wissen - of formatteren ongedaan maken en partities herstellen. Ik hoop dat iemand nog een tip heeft voor een goed en gratis programma. In alle gevallen zul je vanaf een bootbare schijf moeten werken en in de Setup de CD/DVD speler bootbaar gemaakt moeten hebben.

De al dan niet verborgen partitie, met de Windows i386 installatie map, is de keuze "terug naar fabrieksinstellingen" die je meestal krijgt bij het invoeren van de bij de laptop horende driver CD en daar hebben jullie niets aan als je de bestanden wilt herstellen.

Ben ik blij dat ik CC altijd heb afgeraden...

@Alfred2: De TS meldt alleen dat de troep zodanig was dat (zelfs) met CC die er niet af te halen was. Blijkbaar concludeer jij dat CC de oorzaak van de troep was, maar dat blijkt (wat mij betreft) helemaal niet uit de startposting.

Tijs.

Hallo iedereen,

Thanks voor al zoveel reacties. Maakt me iets geruster.
Allereerst heb ik een HP 530 en besturingssysteem is Windows. Heb hier (natuurlijk) niet de cd van windows maar ga zeker die mogelijkheid proberen. Het enige wat ik gewoon wil doen, is mijn besturingssyteem terug krijgen zodat ik mijn laptop weer kan gebruiken.
Ook nog over fabrieksinstellingen: daar heb ik naar gezocht maar ik kon niets vinden daarover. Op internet vond ik dat ik via f10 het terug kon zetten en toen heb ik dat dus ook gedaan, nu baal ik daar natuurlijk van.

Ik ga kijken hoe ik verder kom met die cd en laat jullie weten als er ontwikkelingen zijn.

THANKS!!!

Er is inderdaad niets mis met CCleaner.
Het afraden van het gebruik ervan is helemaal overbodig.

Dat neem ik dan terug. Schijf gezond maken > Optimaal, was voor mij een onbekende optie.

Hoe zit dat Spoor90? Is "schijf gezond maken" misschien een Bios oftewel Setup optie?

In dat geval zou achter in de gebruiksaanwijzing moeten staan wat het is omdat alle opties daarin kort worden beschreven. Het zou dan wel eens formatteren kunnen zijn. Dan is die schijf gezond voorbereid om opnieuw te worden gebruikt. Een gezonde lege schijf dus.

Formatteringen zijn wis-acties en markeren de bestanden als te overschrijven gebieden. Tijdens het formatteren kan er informatie over het ongedaan maken op de schijf gezet zijn.

Moet ik nu een gehele nieuwe harde schijf kopen of is het nog mogelijk om deze te gebruiken?

Als je de formattering niet ongedaan wilt maken met een speciaal hulpprogramma hiervoor, dan kan je een bootbare Windows CD of DVD invoeren en de installatie starten (wel het CD station vooraan zetten in de boot volgorde en bij het opstarten van de laptop één keer kiezen voor: "Boot van CD"). Of je een nieuwe schijf nodig bent hangt onder-andere af van de behoefte aan schijfruimte, die met de tijd groter wordt. Het zal er zeker niet van verslijten. Denk echter aan het defragmenteren van de bestanden wanneer je alles weer geïnstalleerd hebt. Daarna defragmenteer je in ieder geval halfjaarlijks. Voor een laptop heb je de driver CDRom nodig om, na Windows, de chipset drivers en benodigde hulpprogramma's er weer op te zetten.

Ok...

De optie in de BIOS van een HP om de schijf weer gezond te maken, is in feite een hardware ingebakken wisser (wiper).
Dat betekent dat als je die aanzet, ongeacht de instelling, de schijf echt helemaal gewist word!..

No turning back!!!

Ikzelf vind dat elke computer die eigenschap ingebouwd behoort te hebben. Erg handig, zowel bij mechanische problemen, als ook bv. zgn. boot/root-kits...

Daarna start je op vanaf de Herstel of Windows-CD/DvD, die partitioneert, formatteert & herinstalleerd alles.
Dat is de hele bedoeling van die optie.

Sorry, maar dat staat toch echt in de gebruikershandleiding, plus in de BIOS-Help (F1).

Dankjulliewel voor al jullie reacties. Het is gelukt en heb het besturingssysteem van Ubuntu geinstalleerd!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan