harde schijf inbouwen

Status
Niet open voor verdere reacties.

roth0721

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2001
Berichten
7
hoe kan ik een harde schijf erbij plaatsen
het lukt mij niet
hij ziet dan de harde schijf niet
enmoet deze schijf leeg zijn of mag er een bestuurings systeem op staan
ik werkt met windows xp home
 
Wordt je hd wel in de BIOS herkend? Is het een nieuwe? Dan moet je nog partities maken.
 
Aan de slag, kerel!

Ik doe de laatste maanden niets anders dan harde schijven erbij plaatsen.

Ik heb er nog nooit echt moeite voor hoeven te doen. Simpel weg de nieuwe schijf 'slave' maken, data overplaatsen en de nieuwe schijf formatteren.

Ik quote Tofenaar even, als het mag:
Contrôle van het huidig systeem
Vooraleer je een tweede IDE-harde schijf kan toevoegen, moet je weten op welke IDE-connector van het moederbord je die gaat aansluiten.
Een standaard moederbord heeft twee IDE connectoren: de primary (IDE 0) en secondary (IDE 1).
In elke connector kan één IDE-kabel die telkens ook twee connectoren bevat: de master (uiteinde) en de slave (midden).
Na evaluatie van het huidig systeem zal je moeten beslissen op de connector je de tweede harde schijf bijplaatst.
Let wel: de harde schijf van waarop je opstart (degene met het besturingssysteem), moet altijd de primary master zijn.

Open de systeemkast en ga op zoek naar de IDE-kabel waarop je de harddisk wil aansluiten. Zoek een voedingskabel. Lees ook dit.


Voordat de harde schijf in de voorziene ruimte wordt geplaatst, moeten we nog de jumpers achteraan de harddisk juist zetten. Dit moet zowel op de bestaande, als op de nieuwe harddisk gecontroleerd worden.

Aanpassingen aan het systeem
1. De BIOS

Bij het opstarten van de computer zal je de harde schijf nog niet kunnen gebruiken.
Bij het opstarten moet je er nog voor zorgen dat de BIOS de nieuwe harde schijf detecteert.
Je zal daarvoor de BIOS moeten aanpassen.
In de Standard Setup is voor elk van de vier IDE devices ondersteuning voorzien (primary master, primary slave, secondary master, and secondary slave).
Voor elke device kan je een aantal waarden (type, size, cylinders, …) ingeven.

Tegenwoordig komen de meeste BIOS ‘en met een autodetectie-systeem, zodat je zelf die parameters niet meer moeten invullen.
Er zijn twee soorten autodetectie:

Dynamic IDE Autodetection: Deze verloopt volledig automatisch.
Je zet één of meer devices op “Auto”, en de BIOS zal automatisch, telkens als je de computer (her)opstart, de devices detecteren en de correcte settings plaatsen.
Je kan dat tijdens het opstarten op het scherm volgen. Het zijn vnl. de nieuwere computers die deze mogelijkheid bezitten.

Manual IDE Autodetection: Dit type of autodetectie ordt gerund vanuit de BIOS.
Je selecteert autodetectie, en de BIOS zal zelf op zoek gaan naar IDE devices en de correcte settings plaatsen.
Wanneer je de BIOS settings opslaatis run from the BIOS setup program.
Dit heeft als voordeel dat je sneller opstart (er moet geen detectie meer worden uitgevoerd), en als nadeel dat je terug de BIOS-settings moet wijzigen om nieuwe IDE devices te laten werken. Alle BIOS ‘en die in de laatste 8 tot 10 jaar gemaakt zijn, hebben een manuele autodetectie.

2. Partitioneren en formatteren

Nu zal je de nieuwe harde schijf nog altijd niet in de Verkenner kunnen bekijken. Je moet nog een partitie aanmaken en deze partitie formatteren.

Met dank aan Tofenaar.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan