Harde schijf is verdwenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sarita

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2004
Hoi,

Een half uur geleden is mijn harde schijf verdwenen, D: heette het. Ik heb het al een keer eerder meegemaakt dat het opeens verdween, maar als ik de pc opnieuw startte was het er weer. Dit keer is het dus niet het geval. Ik heb de pc al een aantal keer opnieuw gestart en ook de kabels aangedrukt die je kon aandrukken. Helaas heeft dat ook niets geholpen. Wat moet ik nu doen? Is het echt weg?

Zie bijlage een screenshot van apparaatbeheer. Ik weet ook niet om welke harde schijf het gaat.

Alvast bedankt.

Bijlagen

• Apparaatbeheer.jpg
    Apparaatbeheer.jpg
    45 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
Hoi,

Heb even op je bijlage gekeken als je op het + klikt bij overige apparaten wat komt er dan te voorschijn?

Als bijlage een screenshot van overige apparaten.

Ik weet dat 1 apparaat eigenlijk de videokaart van Pinnacle is en de andere 2 weet ik niet.

Bij multimediacontroller staat bij locatie dit: PCI-sleuf 1 (PCI-bus 1, apparaat 6, functie 1)
Multimedia videocontroller: PCI-sleuf 1 (PCI-bus 1, apparaat 6, functie 0)
Onbekend apparaat: op PCI-bus

Ik weet niet of je iets aan deze informatie hebt.

Bijlagen

• Overige app.jpg
    Overige app.jpg
    45,1 KB · Weergaven: 26
Ho,

Is dit vanzelf gekomen of heb je opnieuw een os geinstalleerd? is het laatste zou ik ook je moederbord driver installeren

je hebt dus neem ik aan meerdere harddisks erin? zo ja wat je zou kunnen proberen is de windows harddisk stroomkabel eruit te halen (als de computer uitstaat) en dan je pc aanzetten, en dan goed luisteren of je ook je harddisk hoort starten. Als je geen harddisk dan hoort opstarten moet je eens kijken of je voeding nog wel goed is en of hij het nog wel aankan. Want stel als je bijvoorbeeld een 350watt voeding hebt met 4 harddisks erin en een losse vga die extra stroom nodig heeft etc dan kan het zijn dat je voeding niet meer optijd je harddisk heeft opgestart. want je bios geeft alle harddisk een bepaalde tijd om te mogen starten, anders duurt het te lang. als bijvoorbeeld je harddisk pas buiten die tijd klaar kan het zijn dat je computer je harddisk niet meer wilt zien. Dus maar ik zou dat eerst eens proberen.

Delta Hawk

Dit is uit het niets gekomen, windows is een tijd geleden opnieuw erop gezet.

Hoe weet ik welke kabel ik er uit moet halen? Ik heb er inderdaad 2 inzitten.

je hebt 2 kabels erin, weet alleen niet op welke type. maar dat heeft Sata of IDE. Als het ide is moet je een witte stekkertje eruit halen, die heeft ook 4 kleurtjes van kabels wat in dat blokje gaat.

Bij sata is het een zwart blokje. gaan ook 4 kleine kabeltjes heen. Hoop dat je het nu lukt.

Hoi,

Eigenlijk zou je de hd moeten zien want je apparaatbeheer ziet hem wel tenminste in je bijlage.
Ik zou eerst zorgen dat je de gele tekens kwijt raakt En het zijn volgens mij ide schijven dus zal je de slave schijf missen kijk eens of alle stekkers nog een beetje vast zitten
En zo ziet de ide kabel eruit je hebt ze ook in een ronde form maar de stekkers zijn het zelfde

Laatst bewerkt:
Ik heb de kabel eruit getrokken, de link die Modag heeft geplaatst. Pc opnieuw gestart en ik heb niets vreemds gehoord. De gele vraagtekens heb ik al tijdje, van 1 weet ik wel wat het is maar de andere 2 niet. Ik heb dan ook geen idee hoe ik ze wegkrijg. Ik denk dat 1 van ze de harde schijf is die niet herkend wordt, denk ik hoor.

Ik zie wel een wit plastic stekkertje, Delta Hawk, maar die zit wel heel stevig vast. Ik heb het verder zo gelaten. Er zitten zoveel kabels in de kast.

Ja, dat stekkertje bedoel ik. Het zit best wel stevig vast en ik durf er niet echt hard aan te trekken omdat ik dan bang ben dat het kapot gaat. Is het normaal dat het zo stevig vast zit?

Kan het misschien ook zo zijn dat het een virus is? Ik heb namelijk, voordat de schijf verdween, Alcohol gedwonload en toen werd er dus gevraagd of ik de pc opnieuw wilde starten, dat heb ik toen gedaan en toen zag ik dat de D: verdwenen was. Ik heb het ook al door Norton laten scannen maar die vind niets.

het is inderdaad normaal dat dat zo stevig erin zit. Maar een virus is altijd mogelijk, maar heb persoonlijk nog nooit een virus meegemaakt die een harddisk onzichtbaar maakt. maar wie weet. Maar weet jij ook of je bios je 2de harddisk ook? had ik eigenlijks even eerder moeten vragen. Wanneer je je computer aanzet krijg je eerst altijd een zwart scherm met info over je computer, daar geeft hij ook aan welke harddisks/optische stations etc vind. Als je daar verder in zou willen kijken moet je of op del, f1, f2 is het vaak klikken. dan kom je in de bios. dat is de hart van de computer. ga vooral niks wijzigen zoals het is kijk alleen of je daar ook 2 harddisks ziet ipv 1.

Maar misschien kan het ook handig zijn dat je misschien die computer naar een computer winkel ofzo stuurt dat hun voor je kunnen kijken? (voor als je er zelf niet meer uitkomt)

Delta Hawk

De witte stekkertjes zijn er uit gehaald, maar de harde schijf is er nog steeds niet.

Ook heb ik in de bios gekeken en daar zie ik het volgende staan:

Primary IDE Master: WDC WD1600JB-00R
Primary IDE Slave: Maxtor 6L160P0

Volgens mij is de harde schijf er wel, maar wordt het niet herkend.

oke het is dus wel goed dat je bios hem wel ziet, dus dan heeft het iets met windows te maken ipv je harddisk zelf. je kan even kijken bij schijfbeheer. ga daarvoor naar: start, configuratiescherm, systeembeheerder, computer beheer. dan naar schijfbeheer. en kijk eens of je daar 2 harddisks ziet of niet.

Ik heb gekeken en zie bijlage wat er te zien is. Volgens mij is er maar 1 schijf te zien

Bijlagen

• Schijfbeheer.jpg
    Schijfbeheer.jpg
    85,6 KB · Weergaven: 20
hmm inderdaad wel apart, ik neem even aan dat je harddisks op sata poorten werkt. wat ik ook wel eens gedaan heb is de data kabel van je (niet ziende harddisk) eruit halen, de bios ziet hem dan natuurlijk ook niet. Windows starten en dan de datakabel weer in het moederbord stoppen, dus niet de datakabel uit de harddisk zelf halen. Wrm zeg ik dat? Mits mogelijk de datakabel in een andere poort stoppen dat dat hij eerst zit. dan afwachten of windows ook zegt nieuwe hardware, zo niet even naar apparaatbeheer en opnieuw naar hardware laten zoeken (als dat nodig is). Vaak ziet windows zelf de nieuwe hardware wel. Als dat niet lukt dan denk ik dat het een beetje lastig word via een forum, misschien dan dat er iemand die veel weet van computers er eens naar laten kijken. Maar je kunt dit eerst nog zelf proberen.

Zo ziet zo'n data kabel eruit die je uit je moederbord poort moet halen:

http://www.satacable.com/images_products/DSCF309253.jpg

Delta Hawk

Ik wil het wel proberen, maar ik weet niet welke harde schijf het niet doet. Hoe kan ik daar erachter komen?

Als ik weet welke harde schijf het is moet ik dus het volgende doen:

De datakabel eruit halen (uit moederbord en niet de harde schijf zelf), windows opstarten, datakabel weer erin zetten. Moet ik het weer in dezelfde uitgang zetten waar ik het eruit heb gehaald?

Ik ben nu niet thuis, maar ik kan mij niet herinnren dat ik zo'n kabel als op het plaatje gezien heb, kan dit of is het er gewoon wel?

Je hebt zeker een datakabel andrs kun je nooit je harddisk connecten aan je moederbord, en dat zou inhouden dat je nooit iets kunt doen met die harddisk. maar die kabel moet naast je sata stroom kabel zitten, waarover ik het al een keer over heb gehad. Maar welke harddisk het is van de 2 weet ik ook niet, je moet je D harddisk eruit halen en dan de rest met wat ik zei. die moet windows opnieuw gaan zien. En mits je moederbord meerdere sata poorten heeft zou ik die harddisk dus in een andere poort stoppen (gewoon voor als test).

Delta Hawk

O oke, dan weet ik dat die kabel erin moet zitten.

Ik kan gewoon een willkeurige hard disc eruit halen en dan windows opstarten? Brengt dat geen schade toe aan de pc als ik de hard disc eruit heb gehaald waar windows op zit?

Ik zal het vanavond even proberen. In ieder geval bedankt.

Geen schade maar dan gaat Windows gewoon niet meer opstarten. IN dit geval moet jij zelf weten welke harddisk welke is. ( ik ben er nooit bij geweest toen je windows erop zette :P)

Maar je weet als windows niet start je dus de verkeerde harddisk eruit hebt gehaald. Je moet niet wanneer windows aanstaat kabels eruit gaan trekken want dan kun je wel eventueel schade krijgen.

Delta Hawk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan