Harde schijf kapot, bestanden redden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wendy91

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2009
Beste allemaal,

Vorige week zaterdag kreeg ik ineens BSOD met verschillende codes. Ik ben toen bij een vriendin en iemand die zij kende is net afgestuurd voor MBO ICT. Hij vertelde mij dat mijn harde schijf kapot was. Het lukte me wel om nog in veilige modus te komen. Kan ik vanuit deze veilige modus bestanden overschrijven op een USB?

Groetjes Wendy

Dat kan misschien lukken, maar geen garantie. Het zou veiliger zijn via een live linux CD op te starten, en vervolgens alleen gegevens naar usb te kopieëren.
Een van de bekenste live linx CDs is die van Knoppix, verkrijgbaar via Knoppix.nl.

De jongen waar ik het net over had vertelde mij dat ik via een SATA kabel wel bestanden over kon zetten, maar ik heb net een nieuwe laptop gekocht en ik heb gehoord dat als je het zegel verbreekt de garantie vervalt. Ik ga het eerst even vanuit de veilige modus proberen!

je hebt met twee verschillende dingen te maken: hier op dit forum wordt je verteld hoe je eventueel je gegevens kan backuppen. Via zo een live linux CD verbreek je geen zegels, en dus blift je garantie bestaan.

Het tweede probleem is hoe kan je je harde schijf vervangen zonder de garantie kwijt te raken? Daar zou ik de leverancier benaderen, je hebt toch garantie?

Jakkes, hij komt nu niet meer verder dan de bios. De bios is even in beeld en daarna krijg ik een zwart beeld met linksbovenin een streepje dat blijft knipperen. Verder komt ie niet ongeacht of ik op F8 druk of niet.. Kan die cd dan nog wel werken?

Ik heb het overigens over twee verschillende laptops. De eerste is kapot (4 jaar oude Acer) en ik heb vorige week meteen een nieuwe gekocht (Asus) en daarvan wil ik het zegel niet verbreken. Omdat de Acer al zo oud is besloot ik om de harde schijf niet te vervangen, maar een nieuwe laptop te kopen.

Meestal kan je voor het opstarten met F12 de opstartvolgorde tijdelijk wijzigen. Heb je een kapote harde schijf, dan moet je nog steeds vanaf CD kunnen opstarten.
Maar vergeet niet je kennis heeft al geconcludeerd dat de harde schijf kapot is, dus vervanging is aan te raden. Misschien kan je beter, nadat je hebt geprobeerd nog gegevens te kopieëren, de garantie van ACER aanspreken?

In de bios kan ik alleen nog maar op F2 drukken voor de setup en daar kom ik wel in, maar hier heb ik volgens mij weinig aan? F12 kan ik al niet eens meer indrukken, want hij doet gewoon niets. Denk dat een cd dan ook geen effect meer heeft?

In het Bios kun je ook de opstartvolgorde veranderen (bootmenu).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan