Harde schijf kapot of een oplossing?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sam1
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Sam1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 jan 2016
Hallo.

Ik zit met een probleempje, een tijdje terug bleef men pc hangen op het laad scherm van windows, ik heb dus al men HDD's buiten men SSD waar men OS opstaat uitgetrokken en 1 voor 1 terug in gestoken voor een probleem te zoeken, nu blijkt het probleem dus bij een HDD te liggen (hierop stond vooral mijn steam games) ik snap het probleem dus niet waarom dan juist die HDD moeilijk doet.
Zojuist dacht ik eens van ik ga eens kijken of hij gededecteerd wordt in de BIOS, dit doet hij dus en dacht ik van als ik nu mijn OS opnieuw installeer kan ik zo die HDD formateren en klaar is kees.
Dit loopt dus in het 100, ik kan mijn OS niet opnieuw installeren als deze HDD inzit, noch kan ik een systeem herstel doen en windows in veilige modus opstarten.
Kan ik via de 1 of andere manier deze HDD formateren of moet ik hem er gewoon uithalen en mee beginnen discuswerpen?

Alvast bedankt

Sam

Welkom bij de Helpmij!

Ik heb een klein probleempje met het kunnen begrijpen van jouw probleem.
Je schrijft namelijk dat de probleemschijf NIET je OS bevat. Welnu, dan zou er geen enkel beletsel moeten zijn om in "Deze computer" rechts op de probleemschijf te klikken en daar te kiezen voor "formatteer" deze schijf.

Dat je systeem mogelijk nu even helemaal niets meer doet staat daar los van. Ook die oplossing is m.i. vrij simpel. Haal de probleemschijf eruit en installeer Windows opnieuw op de SSD (of misschien werkt Windows weer als die probleemschijf eruit is?)
Prik daarna de probleemschijf weer in en doe wat ik hiervoor adviseerde. Kan dat niet / wil dat niet, kijk dan eerst eens in computerbeheer wat er allemaal over die schijf wordt 'gezegd'. Blijft het lastig / is daar niets te zien over deze schijf, dan ja, wordt het tijd om ermee te gaan discuswerpen.

Welkom bij de Helpmij!

Ik heb een klein probleempje met het kunnen begrijpen van jouw probleem.
Je schrijft namelijk dat de probleemschijf NIET je OS bevat. Welnu, dan zou er geen enkel beletsel moeten zijn om in "Deze computer" rechts op de probleemschijf te klikken en daar te kiezen voor "formatteer" deze schijf.

Dat je systeem mogelijk nu even helemaal niets meer doet staat daar los van. Ook die oplossing is m.i. vrij simpel. Haal de probleemschijf eruit en installeer Windows opnieuw op de SSD (of misschien werkt Windows weer als die probleemschijf eruit is?)
Prik daarna de probleemschijf weer in en doe wat ik hiervoor adviseerde. Kan dat niet / wil dat niet, kijk dan eerst eens in computerbeheer wat er allemaal over die schijf wordt 'gezegd'. Blijft het lastig / is daar niets te zien over deze schijf, dan ja, wordt het tijd om ermee te gaan discuswerpen.

De probleemschijf is inderdaad NIET de schijf waar mijn OS opstaat, deze schijf staat ook niet in "Deze computer" als ik hem nu aansluit, erger nog als ik hem aansluit vallen 2 andere schijven weg.

en ik denk toch dat het gekoppeld is aan elkaar want ik krijg mijn pc niet opgestart als de probleemschijf aangesloten is, dan blijft hij dus hangen op het windowslogo.
als ik de schijf niet aansluit dan doet alles het perfect, maar als ik het goed begrijp, moet ik de schijf niet aansluiten, mijn OS opnieuw installeren en dan de schijf terug aansluiten, als dit niet werkt wordt het gewoon discuswerpen?

Ik kon uit jouw eerste bericht niet opmaken of je Windows installatie door de problemen ook verknald is. Als dit zo is, dan ontkom je niet aan een nieuwe installatie van Windows, maar nogmaals, het is mij niet echt duidelijk of Windows nu ook verziekt is (als je de probleemschijf buiten het systeem houdt).

Als het probleem, zoals je in bericht 1 schrijft, plotseling is ontstaan dan is de kans zeer wel aanwezig dat deze schijf is overleden. Koppel de andere hdd's (ik begrijp namelijk uit je 1e bericht dat je er meerdere in hebt zitten -naast de SSD en de probleemschijf-) eens af en probeer te starten met alleen de SSD en de probleemschijf aangesloten.
Werkt dat? (wat ik betwijfel als ik je berichten zo lees) dan via deze computer het ding proberen te formatteren.
Werkt dat niet, dan heb je nog 1 mogelijkheid en dat is een externe behuizing te lenen, te kopen, te huren of whatever en de probleemschijf daarin te plaatsen en te kijken wat er gebeurt als je systeem normaal is opgestart en je plugt de usb in.

Laatst bewerkt:
ik hou het er wel bij dat hij overleden is, toch bedankt.

Het betreft geen SSD, dus een vervangende kopen zal ook geen dramatische aanslag op je portemonnee betekenen denk ik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan