Harde schijf kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mesru

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2006
Mijn neefje kwam gisteren bij me langs met een PC (Packard Bell) die het niet meer deed. Of ik er eens naar wou kijken. (Sommige mensen denken dat als je in de IT werkt, dat je dan ook alles moet kunnen/weten/begrijpen....)

Bij opstarten vraagt hij om de installatie-dvd van Vista. Maar die had hij natuurlijk niet mee. Zelf heb ik XP en Windows 7 dus dat helpt ook al niet veel.
Omdat ik het vermoeden had, dat er iets mis was met de harde schijf heb ik deze er uit gehaald, in een externe behuizing gezet en als externe HD aan mijn PC gehangen. Met de bedoeling er eens een aantal scanners over heen te gooien. Maar als ik nu de schijf probeer te benaderen krijg ik de mededeling:
H:\ is niet toegankelijk.
Bestand of map is beschadigd of onleesbaar.

Andere keren krijg ik de melding "de parameter is onjuist". Wat dit betekent, ik weet het niet, de eerste melding is in ieder geval wel duidelijk(er).

Maar het lukt me in ieder geval niet om de schijf te scannen, maar ook niet om hem te lezen. Vervolgens heb ik CHKDSK gedraaid, maar zonder de opties /f en /r omdat ik bang was bestanden te beschadigen of verliezen. CHKDSK stopt er na een tijdje mee, nadat er 8x een melding over een onleesbaar bestandsrecordsegment is geweest met de mededeling: kan niet doorgaan met CHKDSK in alleen-lezenmodus.

Op deze HD staan veel gegevens, die mijn neefje voor zijn bedrijf nodig heeft.
Bestaat er een manier om (zoveel mogelijk) gegevens veilig te stellen?
Is de HD verder nog bruikbaar, na de meldingen over onleesbare bestandsrecordsegmenten?
En kan ik CHKDSK draaien met /f /r of loop ik dan de kans dat er bestanden verdwijnen?

hoi,
Zou je kunnen vragen aan je neefje of hij toevalig zijn hardeschrijf heeft willen beveiligen met bijvoorbeeld truecrypt/typecrypt. Dit schijnt een veel voorkomende oorzaak te zijn.
kan alleen geen duidelijke oplossing vinden.

je zou toch CHKDSK /F /R kunnen proberen. volgensmij kun je dan geen bestanden kwijt raken. Alleen als de stroom uitvalt terwijl hij er mee bezig is.

Hoi Dirkie,

bedankt voor het advies. :thumb:
Ik heb CHKDSK gedraaid. Hij heeft er lang over gedaan, maar de schijf is weer te lezen. Ik heb hem teruggezet in de pc en met de hersteldisk van PB heb ik de pc weer aan de gang gekregen.
Nu maar even wat scanners er over heen draaien. AVG heeft 1 Trojan gevonden, en dat terwijl de pc toch beschermd was met Norton Internet Security. Die nu zelf zegt dat de definities 6 dagen oud zijn, maar dat klopt ook wel want hij heeft al bijna een week niet meer aan internet gehangen. En dus ook niet kunnen upgraden.
Nogmaals bedankt, ik ga even verder met scannen...

O ja, truecrypt/typecrypt heb ik op de pc niet gevonden...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan