Harde schijf levensduur

Status
Niet open voor verdere reacties.

Windowsfaq

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 jan 2010
Hoe lang gaat een sata harde schijf mee?
En hoe lang gaat een ide schijf?
Bij intensief gebruik?
Ik test hdd's altijd met disk mark info als hij rood geeft vervang ik de hdd.
Hebben nog tips. Om hdd te testen?

Een harde schijf gaat net zo lang mee tot hij stuk is, er staat wel een aantal uren voor maar dat kan korter of langer zijn, oftewel, geen zinnig antwoord op te geven.

Hoe lang gaat een sata harde schijf mee?
En hoe lang gaat een ide schijf?
Ik denk niet dat daar verschil tussen zit. De connector is niet het eerste wat stuk gaat.
De levensduur varieert en hangt natuurlijk af van hoe intensief je de schijf gebruikt. Ik zou zeggen dat je niet op veel meer dan een jaar of tien kunt rekenen, maar het kan even goed zijn dat hij al na een paar jaar de geest geeft.

Het is niet te voorspellen hoelang een harde schijf mee gaat.
Hij blijven draaiende onderdelen en dan is de slijtage niet te voorspellen.
Een harde schijf kan na 1 uur al defect zijn, maar kan ook 1.000.000 uur mee gaan.

Harde schijven die nooit uitgaan (denk aan een server) gaan vaak langer mee dan bijvoorbeeld schijven in een laptop die veel aan en uit gaan en elke keer neergezet worden gezet.
Maar als bijvoorbeeld een server na 3 jaar werken uitgezet worden voor onderhuid/verhuizing, dan is de kans groter dat de harde schijf stuk is dan een pc die die uitgezet is en even verplaatst is en weer is aangezet.

Dat valt inderdaad niet te zeggen nee. Over een lange HDD-levensduur gesproken: mijn 2 GB HDD van Samsung in mijn Windows 98 SE pc doet het nu al 15 jaar super. Ik zeg "Geluk hebben":D.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan