harde schijf maakt tikkend geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

SandyH

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2012
Hallo,

Mijn harde schijf maakt een tikkend geluid, wat zou kunnen wijzen op een beschadigde schijf of leeskop, maar ik heb dit niet altijd, ene dag wel, andere dag niet, is er een verklaring waarom dit de ene dag wel tikt en andere dag niet ?
Kan dit liggen aan bepaalde software die op die dag gebruikt werd ? Welke tool laat ik best eens los op de harde schijf om te testen ?

Tweede vraag, het is nu een 'oude' schijf nog, dus geen SSD, als ik de huidige schijf zou vervangen door een SSD , zou ik dan ook snellere prestaties hebben van PC ? Of is het verschil maar minimaal ?

Alvast bedankt,
Sandy

Zo snel mogelijk je gegevens op die schijf veilig stellen en een andere aanschaffen.
Als het de systeemschijf is kan je inderdaad het beste voor een SSD kiezen.
Dat scheelt dan aanzienlijk in snelheid.

En een backup op een extra schijf maken, een SATA niet SSD-schijf.
SSD's gaan vaak ineens dood.. klassieke harde schijven niet, dat geeft je soms iets meer rek om wat te redden.

Het is daarom ook raadzaam om een 2e backup te maken van data die je echt lef zijn. Dan wordt het minder spannend voor het risico om data te verliezen.

Vraagje: Heb je überhaupt wel backups?

Schijf maakt tikkend geluid.

ene dag wel, andere dag niet, is er een verklaring waarom dit de ene dag wel tikt en andere dag niet ?
Toeval?
Kan dit liggen aan bepaalde software die op die dag gebruikt werd?
Nee. Het ligt aan de hardware.

Welke tool laat ik best eens los op de harde schijf om te testen?
Test eens met CrystalDiskInfo.

Tweede vraag, het is nu een 'oude' schijf nog, dus geen SSD, als ik de huidige schijf zou vervangen door een SSD , zou ik dan ook snellere prestaties hebben van PC? Of is het verschil maar minimaal?

Zonder meer vervangen door een SSD. Groot verschil in snelheid en werkt veel prettiger. SSD voor besturingssysteem en programma's. Data kan op normale HDD. En alles kan plotseling defect gaan dus SSD's en HDD's.

Laatst bewerkt:
ivm vraagje : heb ik backups ...

ja en neen, ik bewaar al mijn documenten en dergelijke in een cloud, dus enige wat ik kan verliezen is software die ik gewoon opnieuw moet installeren (en dan vanaf een proper systeem).
maar een echte backup heb ik niet, heb wel een externe harde schijf, maar die kan natuurlijk ook kapot gaan (is al een oudje).

Ik heb in mijn PC enkel twee verschillende HDD's , waaronder ook een oudere en een recentere - die dus tikkend geluid maakt, (lijkt me toch meest aannemelijk, aangezien ik de andere schijf niet echt gebruik, staan enkel oude software en zo op)

Het is dan wellicht tijd om wat geld uit te geven. Voordeel is dat de schijven tegenwoordig niet meer zo duur zijn als vroeger. 100% vertrouwen in cloud? Mogelijk eens kijken naar back-up en herstelopties?

ivm vraagje : heb ik backups ...
ja en neen, ik bewaar al mijn documenten en dergelijke in een cloud, dus enige wat ik kan verliezen is software die ik gewoon opnieuw moet installeren (en dan vanaf een proper systeem).
maar een echte backup heb ik niet, heb wel een externe harde schijf, maar die kan natuurlijk ook kapot gaan (is al een oudje).
Toch maar een echte back-up maken?
De kans dat jouw account gehackt wordt of dat je pech hebt dat er een voor de USA (oa Microsoft) een verkeerde foto terecth komt en je account op slot gezet wordt is reëel.
Dan heb je een heel groot probleem met je data.
Koop er dus minimaal maar 2 schijven... rond de 5 tientjes per stuk heb je een normale harde schijf van 2 TB met goede reviews waarmee je al veel kunt om dit te voorkomen. Wil je ze al externa harde schijf koop er voor aantal tientjes een doosje met stroom adapter bij.

ik heb dus CrystalDiskInfo losgelaten op harde schijven, en toestand van ene schijf (met besturingssysteem en de software die ik momenteel gebruik) is duidelijk niet goed, terwijl op de andere (oudere HDD) alles ok lijkt.
Dus ik zal eens moeten rondsnuffelen naar een SDD schijf voor besturing en dergelijke en de andere als backup gebruiken.

Ik heb in bijlage de twee rapporten toegevoegd van de analyse van de schijven, ik moet zeggen dat deze info mijn petje te boven gaat (behalve het overduidelijke goed en fout).

Bekijk bijlage 365482
Bekijk bijlage 365483

Laatst bewerkt:
Ik gooi tikkende schijven bijna altijd meteen weg... ff kijken of er nog iets aan mijn aandacht ontsnapt is die nog niet gebackupt was maar verder.. alleen maar weg....
Neem dan 2 backup schijven, ik hoop eigenlijk dat je nooit zult ervaren hoe belangrijk dat is, ik ken alleen mensen die nog steeds ervaren dat ze alles kwijt waren....
Preventie kost nu eenmaal wat tijd en geld, maar met ca honderd euro kun je het nodig doen....
De plaatjes zien we niet.
Ga hier naar geavanceerd bij de tekst aanpassing en neem de paperclip om ze te uploaden.
Maar ik verdiep me er niet in.. ze klikken toch.. weg er mee....

Bijlages werken niet op die manier, die zie je dan alleen zelf.

En schaf gewoon een SSD aan, je kunt wel dit hele forum vol schrijven maar daar krijg je geen goed werkende schijf van.

SSD's gaan vaak ineens dood.
Vrougah miss. nu nog zelden.

hierbij de bijlages, ben idd al aan het kijken naar nieuwe SSD.

Bijlagen

• CrystalDiskInfo_20220721142047.png
    CrystalDiskInfo_20220721142047.png
    71,1 KB · Weergaven: 21
  • CrystalDiskInfo_20220721142014.png
    CrystalDiskInfo_20220721142014.png
    55 KB · Weergaven: 23
Zou die SSD als bootschijf inrichten en de huidige als data schijf maken.
Je kunt de huidige C: klonen maar een verse install is aan te raden, W10 hoef je verder niet te activeren, dat is die al na installatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan