Harde schijf met windows installatie formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rawry

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2014
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuwe laptop gekocht en daar SSD geheugen in laten plaatsen.
Ik heb dus een kloon laten maken van de windows installatie naar de SSD schijf.
Voor de originele harde schijf heb ik een behuizing gekocht en deze wil ik nu extern gebruiken, maar hier staat op dit moment ook nog de windows installatie op.
Enige puntje is dat ik nog niet heb uitgevonden hoe ik (in windows 8.1) deze het beste kan formatteren.

In schijfbeheer zie ik het volgende scherm:
n9yK7rN.png

Het gaat dus om schijf 1.

Ik zou volgens mij een nieuw basic volume moeten kunnen aanmaken, maar die zie ik er niet bij staan.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik deze schijf dus via schijfbeheer moet formatteren, zodat ik deze als data opslag kan gaan gebruiken.

Alvast bedankt voor de reactie

Groeten,
Rawry

Dankjewel voor het antwoord, klinkt eigenlijk vrij logisch en eenvoudig.

De enige partitie die ik echter direct kan verwijderen is de grootste 'primaire partitie', en die geeft aan dat hij in gebruik is, de andere partities kan ik niet bewerken.
Kan ik de waarschuwing van windows daarin negeren en het verwijderen forceren zonder risico op fouten, of zou ik die melding niet moeten krijgen bij Schijf 1?

De primaire partitie heb ik vrijgemaakt, alleen de systeempartitie, de Oempartitie en de twee herstelpartities kan ik op de een of andere manier niet aanpassen.

VGXnNxW.png

RonTXUT.png

Waarmee ik dus nog steeds niet mijn schijf kan formatteren.

Laatst bewerkt:
Met DiskPart moet het wel lukken.
http://reindejong.nl/schijf-indelen-diskpart-vergeten-tool

Of probeer het eens met een partition tool zoals deze.
http://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
Mocht dat ook niet willen omdat de partities zijn beschermd dan zou je in die tool een opstartbare cd kunnen maken en ermee op kunnen starten en dan die handelingen uit kunnen voeren, je zou voor de zekerheid de SSD even af kunnen koppelen.

Wat opvalt is dat het een GPT schijf is die als standaard wordt aangegeven, een mbr schijf kan max. 4 partities hebben waarvan er eentje extended kan zijn met max. 255 logische stations.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan