Harde schijf niet compatibel met moederbord?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hollender

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2004
Ik heb een Asus P4P800-E deluxe moederbord, en had daar twee WD harde schijven op aangesloten.
De een was 80, de ander 120 gig.
Nu is de schijf van 120 gaan crashen, en heb ik een nieuwe maxtor Sata van 200 gig gekocht om zoveel mogelijk van de 120 gig over te kunnen nemen.
Na het aansluiten van de Sata schijf is er dus een probleem met mijn IDE kanalen, daar zijn namelijk ineens de drivers van weg!? Niet meer te installeren ook niet! Alles werkt verder wel, maar in mijn apparaatbeheer zie ik dus wel uitroeptekens staan bij de ide kanalen.
Het lastige is dat iedere keer als de pc opstart, hij die ide kanalen opnieuw wil installeren, en dat lukt dus niet.
Sata schijf eruit, probleem opgelost.
En als ik de Sata schijf alleen gebruik, dan word hij soms wel, soms niet herkend in de bios, de ene keer start'ie goed op, de andere keer niet, soms als de pc dan draait crasht ze, de andere keer blijft windows hangen, en soms draait het ook wel een uurtje of twee aan een stuk.
Volgens mijn leverancier ligt het er dus aan dat het een schijf van de nieuwe reeks is van maxtor, en dus de nieuwe generatie al.
Alleen ben ik totdusver de enige met problemen, en bij iedere andere gebruiker werkt alles naar behoren!
Iemand ervaringen of ideeen?

Probeer de Sata schijf eens aan te sluiten op een andere poort, Sata3 of Sata4 bijvoorbeeld (aannemend dat je vier Sata poorten hebt).

Probeer ook eens de nieuwste bios versie binnen te halen.

En staat de opstart volgorde goed (van welke HD de bios moet opstarten)?
Indien deze instellingen aanwezig zijn natuurlijk.

Geplaatst door Admin_Frisian

En staat de opstart volgorde goed (van welke HD de bios moet opstarten)?

Nu weet ik het niet meer. De bios start toch eerst om de HD en de rest te herkennen, dacht ik, en toch niet omgekeerd??

Hehe, wat ik bedoel is dat je (in de nieuwere bios?) kunt kiezen van welke harde schijf moet worden opgestart, indien er meer harde schijven aanwezig zijn.

Iets duidelijker? :)

Geplaatst door Admin_Frisian
Hehe, wat ik bedoel is dat je (in de nieuwere bios?) kunt kiezen van welke harde schijf moet worden opgestart, indien er meer harde schijven aanwezig zijn.

Iets duidelijker? :)

Ok sorry, verkeerd begrepen :)

Ik heb de laatste nieuwe bios versie, alle mogelijkheden in bios gechecked, alles staat precies goed.
Daarna gaan experimenteren met de instellingen in bios, expres iets verkeerd zetten, kijken naar reactie, defaults in bios, allemaal niks mogen opleveren.

En de HD aansluiten op een ander Sata aansluiting, mocht dat ook niet helpen?
Mocht je er vier hebben, probeer dan ook alle vier.

Ook al geprobeerd.
Op de Intel Sata controller (1 en 2) nog het beste resultaat, met de Promise controller (3 en 4) helemaal niks eigenlijk.
De harde schijf is inmiddels terug naar de winkel alwaar ze getest gaat worden op eenzelfde moederbord als het mijne, en als daar niks mis is, dan is waarschijnlijk mijn moederbord kapot.

Zo, we zijn weer een stapje verder.
Harde schijf is weggebracht naar de winkel, alwaar ze getest werd op een ander type moederbord, waaruit bleek dat de schijf inderdaad helemaal in orde was, en op eenzelfde moederbord als het mijne om te zien of daar ook problemen optraden.
En inderdaad, het gaat hier gewoon om de combinatie van de twee.
Ondertussen is er bij deze winkel nog een klacht over dezelfde combinatie binnengekomen, en hebben Asus en Maxtor onderling al contact opgenomen om te kijken wat nu precies het probleem is, wat ze er aan kunnen doen, en hoe het nu verder moet met ons ...

Inderdaad.
Als er eventueel nog meer mensen zijn die hetzelfde probleem hebben, of juist niet, maar wel dezelfde combinatie van harde schijf en moederbord als mij gebruiken, laat me dan a.u.b. ook iets weten.

Mobo: Asus P4P 800-E Deluxe
HD: Maxtor Diamondmax 10 S-ata 200 Gb 8 mb cache

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan