Harde Schijf niet meer gevonden door Windows (Na partitie wissel)

Status
Niet open voor verdere reacties.

sanderisbestok

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2009
Hallo allemaal,

Ik heb een nogal vreemde set-up van mijn harde schijven in m'n laptop en zal het daarom hieronder kort proberen uit te leggen;

SSD 120 GB; Hierop staat de Windows 10 Boot
HDD 1 TB; Hierop staan verschillende partities; Boot van Linux; Linux (ubuntu); Windows bestanden (Program files, gebruikers gegevens etc); Unallocated Partitie.

Ik wilde graag aan de gang met Hackintosh en heb daarvoor de partitie van Windows Bestanden wat kleiner gemaakt, en unallocated wat groter. Vervolgens heb ik in de unallocated een partitie gemaakt en mijn pc opnieuw opgestart.

Toen hij succesvol in windows was beland herkende hij echter de nieuw gemaakte partitie als schijf D inplaats van de Windows bestanden partitie (deze was helemaal niet meer in de verkenner te vinden). Ofwel mn windows starte op maar kon er niks meer mee.

Vervolgens Gparted bootable usb gebruikt om de nieuw gemaakte partitie te verwijderen en Windows weer op te starten. Dit maal vond windows helemaal geen schijf D.

Echter deze partitie is nog helemaal intact staat op dezelfde plek als eerst hij is alleen kleiner geworden. (Dit kon ik zien vanuit Ubuntu, alle bestanden staan voor zover ik kan zien nog op de partitie die door Ubuntu ook gewoon herkend wordt)

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? (Ik kan in windows niet naar schijfbeheer o.d. want dat bevindt zich blijkbaar dus nu allemaal op de D schijf)

Sander Hansen

Waarschijnlijk zijn door het veranderen en verwijderen/aanmaken van allerlei partities, de schijfletters veranderd.
Probeer eens van de datapartitie op d de driveletter weg te laten (kan normaal vanuit elk partitieprogramma) en dan op te starten.

Het lijkt er nl op (en ik had afgelopen week hetzelfde probleem na klonen van een harddisk) dat de schijfletter zo veranderd is dat windows niet langer op C staat of in ieder geval niet meer daar waar hij hoort te staan.

Schijfbeheer staat nl normaal gesproken niet in programfiles maar in windows/system32.
Als je alle schijfletters van D even verwijdert en opnieuw opstart dan zou windows in ieder geval normaal moeten opstarten en je in schijfbeheer laten.

Het lijkt erop dat ik geen enkel programma kan openen op windows (ook geen portable partition wizard).

Het zou goed kunnen dat de letter is veranderd het vreemde is echter dat de gehele data schijf niet te vinden is in windows verkenner maar dus wel in ubuntu.

Ik heb een bootablr versie van Gparted, kan ik daar wat mee?

Welke letter heeft je schijf waarvanaf je nu windows draait nu?
Ik had van de week nl hetzelfde probleem na een mislukte hd kloon en toen bleek dat mijn c schijf ineens K schijf was en ik dus ook niets meer kon starten.

Windows start op vanaf C; de program files etc stonden op D (handmatig gedaan).

Na de wissel was de nieuw aangemaakte partitie opeens D en was de oude D 'verdwenen' (maar dus alleen in windows)

Kun je via start>uitvoeren deze nog wel starten?
C:\Windows\System32\mmc.exe

Zo niet wat voor foutmelding krijg je?

Geen foutmelding, start simpelweg niet op, draaiend cirkeltje van wachten, daarna loopt verkenner vast

Ik ben bang dat er dan misschien dingen ooit naar de d schijf verhuisd zijn die beter op c gebleven konden zijn.
Als je toevallig een Hirens bootcd hebt dan kun je daarmee je partities ook nakijken en handmatig nieuwe driveletters toekennen.

Jup dat heb ik zeker☝;

If only windows een goeie hdd/ssd ondersteuning had. Maar mijn eigen schuld uiteraard.

Ik heb extra computers hier dus kan Hirens downloaden en op usb zetten. Welke tool van hirens heb ik daarvoor nodig? (Probeerde dat ook met Gparted en die kan dat dus niet)

Ik gebruik voor de meeste dingen DiskGenius. Die staat in ieder geval op Hirens vanaf 15.1

Ik probeer Hirens op een usb te installeren, (Heb geen cd drive in laptop) maar hij kan op geen manier booten vanaf de usb...

Vrees dat ik dat eerst moet proberen op te lossen

Anders de CD versie proberen misschien?

Als ik mijn bootmodus van uefi naar legacy verander doet hiren het wel.

Als ik nu echter naar DiskGenius ga herkent hij alleen mijn usb stick als hardeschijf.... (Binnen de minixp omgeving)

Met UEFI en een GPT schijf kan er alleen van een medium worden geboot met een UEFI boot sector.
Hoe is die configuratie van de notebook?

En waarom de user bestanden op een andere partitie dan waar W10 op staat?
Hoe heb je een Linux distro erop gekregen?

Hoe bedoel je precies wat de configuratie is?
UEFI Boot met secure Boot Disabled

SSD
Bestaande uit 2 partities (volgensmij kan het nu niet bekijken)
Windows boot
Windows data?

HDD
Bestaande uit 5 partities;
2 Ubuntu
1 Ubuntu boot
1 ntfs Windows Data (Degene die niet gevonden wordt in windows)
200Gb unallocated space (Die was voor de MacOSX)

Omdat mijn SSD erg klein is, hij start dus op vanaf de SSD maar alle programma's etc heb ik verplaatst naar de veel grotere SSD.
Ik heb ook de program files verplaatst en dat is waarschijnlijk waar het nu mis gaat dat ik op Windows niks meer kan openen. Dit ging goed totdat ik met partities ging lopen *****n.

Linux heb ik erop gekregen door een USB met een install van de UvA te gebruiken. Ik weet nog dat dit in het begin wat problemen opleverde maar dit heb ik verholpen. Ik kan echter alleen booten vanaf Linux door op F12 te drukken dan Ubuntu te selecteren en vervolgens dat in de Ubuntu bootloader nog een keer te doen. Dit is echter iets wat andere mensen van mijn studie met dezelfde laptop ook moeten doen, een raar soort bug achtig iets.

Ik heb een Acer Aspire V15 Nitro Black Edition.

Het probleem is nu dus met die Hirens USB dat hij op UEFI niet opstart en als ik hem via Legacy opstart niet bij de hardeschijven kan

Je zou met Rufus en de Hirrens ISO een UEFI geschikte USB key kunnen maken en daarmee kunnen booten.

Dit werkt helaas niet, ik lees ook als ik google op UEFI en Hirrens dat dit in principe niet mogelijk is.

Zijn er nog andere tools of manieren om drive letters etc te veranderen vanaf een bootable usb. (Ik had bijvoorbeeld bootable gParted maar daar kan je geen drive letters voor windows o.d. veranderen)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan