Harde schijf niet meer leesbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark19

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Beste,

Ik heb een laptop waarvan de harddisk plotseling niet meer leesbaar is.
Toen heb ik deze harddisk uitgebouwd (en om een defect in de laptop uit te sluiten) en deze in een gewone pc ingebouwd om met Hiren's boot CD een onderzoek te starten. De harddisk draait wel (komt goed op toeren en maakt geen vreemd geluid ofzo) werd wel herkend, en ook het scannen van het disk oppervlak leverde geen bad clusters op. In een scan naar partities (met Accronis partition manager) geeft hij aan geen partities te hebben gevonden. Mogelijk zit daar het probleem. Aangezien er veel foto's op de harddisk staan, wil ik deze wel weer leesbaar hebben. Heeft iemand een tip hoe in zo'n geval te handelen en welke software ik hiervoor dien te gebruiken?

Alvast bedankt voor uw reactie en advies.

Mvrgr. Mark

Laatst bewerkt:
Het aller belangrijkste: maak eerst een image van de schijf.
Werk nooit met allerlei goed bedoelde programmatjes direct op de schijf.

Je zou Getdataback (NTFS of FAT) of Rstudio kunnen proberen (beide niet gratis).
Voor foto's is Photorec (gratis) mogelijk ook een goede keuze.

Bedankt voor de snelle reactie AenA !!

Alvorens ik écht aan de slag ga, zal ik een image van de gehele drive maken. Ik ben al vaker met data recovery bezig geweest (en eigenlijk altijd nog succesvol) maar in dit geval liet de software op de Hiren's boot cd me in de steek...

Oké bedankt voor je advies. Ik ga ermee aan de slag en laat hier nog een berichtje achter van de stand van zaken.

Mvrgr. Mark

Bedankt voor je reactie Lange Pier.
Ik heb de harddisk nu als externe schijf aan mijn pc gekoppeld en zie nu dat de partities wél zichtbaar maar niet leesbaar zijn. De schijf bevat één System Reserved partitie (NTFS) welke wél zichtbaar is maar niet leesbaar is. Het lijkt alsof deze leeg is maar hij geeft aan dat 74,2 van de 99Mb beschikbaar zijn.
Dan zijn er nog 2 partities welke beide in RAW formaat staan. Deze beide partities zijn als driveletter wel zichtbaar maar niet leesbaar. Van beide partities is ook niet zichtbaar wat de grootte is en wat hiervan gebruikt is.

Aangezien ik op internet het nodige negatieve over RAW gelezen heb en er dikwijls vermeld staat dat de HD dan nagenoeg aan zijn einde is als deze spontaan van NTFS naar RAW veranderd, ben ik nu heel voorzichtig.
Ik heb geprobeert om een image van de partities of de schijf te maken maar zonder succes aangezien ze niet herkend worden.
Heeft iemand nog een advies hoe ik deze schijven wel kan benaderen en de data veilig kan stellen?

P.S. op deze laptop heeft overigens Windows 7 Home Edition gedraaid (32 Bits versie)

Alvast bedankt !!

Mvrgr. Mark

Als je een image van de schijf wil maken heb je nodig:

• Een desktop pc.
  • Extra hd om Linux (Ubuntu) op te ztten, opstarten vanaf een Ubuntu CD werkt hiervoor niet!!
  • Daarop het programma ddrescue installeren.
  • De defecte schijf uit de laptop halen en rechtstreeks aan de Unix pc aansluiten.
  • Kennis van Linux om om te gaan met het console en harde schijven.
  • Extra hd voor de image, capaciteit groter dan de defecte hd.
  • Een goed recovery programma om met Windows bestanden uit de image terug te halen, bijvoorbeeld GetDataBack of R-Studio.

Zonder kennis van Linux is zelf doen af te raden. Een verkeerd commando kan onherstelbare gevolgen hebben!!!

De schijf waar de image op moet komen moet NTFS geformateerd (geen FAT) zijn, zodat later onder Windows recovery software gebruikt kan worden.
Je moet eerst de schijf waar de image op moet komen mounten, dus gewoon openen onder Computer, zodat de inhoud zichtbaar is.

Kijk wat het mount point van deze schijf is, waarschijnlijk zoiets als /media/<gebruiker>/windows, als de partitie van de schijf geen naam heeft.
Als de partitie een naam heeft meestal /media/<gebruiker>/<partitie naam>.

Kijk wat de unix naam van de defecte schijf is, bijvoorbeeld /dev/sdb.
Let op: Bij het opnieuw starten van Ubuntu kan dit veranderd zijn!!!!

commando: sudo <spatie> ddrescue <spatie> options <spatie> input drive of partitie <spatie> output file <spatie> log file

options: -v = verbose

Door het maken van een log file kan het proces op ieder moment gestopt worden. Opnieuw het programma starten gaat dan verder waar het de vorige keer was gebleven.

Dus bijvoorbeeld:
sudo ddrescue -v -v -v -v /dev/sdb /media/<gebruiker>/windows/image.img /media/<gebruiker>/windows/rescue.log

Vervang eventueel /media/<gebruiker>/windows (2x) door het mount point van de NTFS schijf, waar de image moet komen.

Als ddrescue klaar is (kan lang duren als er fouten hersteld moeten worden), kan de schijf gelezen worden door een pc onder Windows.
Het bestand "image.img" kan nu geladen worden door echt een recovery programma.
Simpele data recovery programma's kunnen meestal geen image laden.

Data recovery is al 10 jaar mijn vak.
Het belangrijkste ding wat ik in deze periode heb geleerd is: als de data belangrijk is laat dan geen "handige software tools" los op de schijf die de inhoud ervan veranderen,
concentreer je eerst op het behoud va de gegevens en probeer pas daarna de schijf te repareren/veranderen.

Hier zijn de eenvoudige stappen:
1) Ga naar Computer
2) Rechtermuisklik > Eigenschappen
3) Klik op het tabblad genaamd "Hardware"
4) Klik op Apparaatbeheer
5) Zoek je externe harde schijf. Ook wel (Usb Massaopslagapparaat)
6) Het moet een rode X hebben. Klik op het station.
7) Schakel het in
Het probleem moet opgelost zijn.

Bedankt voor al jullie reacties !!
Het is me gelukt om de gegevens op de harddisk (in RAW format) te benaderen d.m.v. de applicatie Easeus Recovery Wizard. Ik heb in eerste instantie voor de veiligheid een disk image gemaakt. Daarna heb ik d.m.v. de functie Complete Recovery in Easeus Recovery Wizard de media in het RAW mapje hersteld naar een exterene harddisk. Nadat deze klaar was heb ik de externe harddisk onderzocht en toen bleek dat de (vooral zo'n 30.000 foto's) in mapjes staan welke als volgt genummerd zijn: 0-100, 101-200, 201-300 enz. allemaal door elkaar liggen terwijl deze eerst keurig per vakantie of gelegenheid in mapjes stonden.
Tussen deze foto's staan ook kleine afbeeldingen van bv. opbouw van een Facebook pagina of iets dergelijks)
Is er een mogelijkheid om de foto's kompleet met mapje (waarin deze op de oude harddisk staan) inclusief mapje naar een externe harddisk te kopieeren?

Alvast ontzettend bedankt voor uw reactie !!

Mvrgr. Mark

Laatst bewerkt:
Nu je je data in elk geval veilig hebt gesteld, zou je met een partion manager kunnen kijken of er nog iets te herstellen is op je originele hd. Bv. met het gratis EaseUs Partion Master free. In eerste instantie alleen gebruiken om te zien wat je kunt diagnostiseren. Mss zijn er betere progjes voor herstel.

Nu je je data in elk geval veilig hebt gesteld, zou je met een partion manager kunnen kijken of er nog iets te herstellen is op je originele hd. Bv. met het gratis EaseUs Partion Master free. In eerste instantie alleen gebruiken om te zien wat je kunt diagnostiseren. Mss zijn er betere progjes voor herstel.

Bedankt voor je reactie Veng !!
Wat ik nu graag zou willen is idd om van de oude harddisk de mappenstructuur te herstellen mbv een applicatie, zodat de foto's weer gegroepeerd staan.
Indien dit niet lukt, dan heb ik wel alle foto's terug maar staat alles (300Gb aan fotomateriaal) kriskras door elkaar en wordt het een hele klus betreffende foto's per gebeurtenis of vakantie weer bij elkaar te zoeken.
Mocht iemand nog een tip hebben welke applicatie écht goed en betrouwbaar werkt, ik hoor het graag !

Mvrgr. Mark

Het lijkt erop dat de MFT beschadigd is. Daardoor zijn de gegevens zoals bestandsnaam, de folder waar het bestand in staat verloren of beschadigd.
Meestal wordt dit veroorzaakt door "bad blocks" op de harde schijf. Een poging die te repareren kan alleen worden gedaan met het programma ddrescue onder Linux.
Dus ik blijf bij mijn eerdere aangeraden oplossing. Wel veel werk, ik ben soms dagen bezig met een recovery.

@Veng Natuurlijk ken ik Testdisk, maar het is nooit verstandig om instellingen van een harde schijf te veranderen, zonder dat er eerst een "image" is gemaakt.
Buiten dat, bijna geen enkel programma kan het probleem met "bad blocks" oplossen.

Laatst bewerkt:
OK. Dank je
(De kans dat ik het nodig heb is klein, want ik maak elke drie dagen een image van mijn hd en back-up regelmatig handmatig mijn data, daar bovenop synchroniseer ik mijn data elke week op een externe hd (die daarna wordt uitgeschakeld:D), maar zeg nooit nooit.)

@Veng Heel verstandig het maken van een back-up, misschien automatisch laten uitvoeren? Bekijk het programma Retrospect (retrospect.com).
Jammer voor mij, helaas geen klant voor data recovery.

Tis een magnetisatie probleem, de platters zijn niet fysiek beschadigd, Spinrite is een aardige tool daarvoor of HHDRegenerator, die wil het vaak ook wel oplossen.

Helaas zijn de S.M.A.R.T. gegevens niet te resetten en chkdsk heeft ook een paar nadelen, die zet een flag bij de slechte sector en gebruikt een reserve, tot die op zijn.

En TestDisk is een geweldige tool, oefen ermee op een oude schijf want je kunt er aardig mee dingen fout doen.

@AenA: Ik denk dat mijn back-up scenario te complex is om te automatiseren. Ik wil ook geen compressie oid om zo gemakkelijk files te kunnen swappen. Ik ga nl. nogal eens terugzoeken wat ik in mijn oudere back-ups heb staan.
(Als je goed telt, zie je dat ik ten minste 3 exemplaren van elke belangrijke file heb. De versies kunnen echter verschillen. Gelukkig heb ik de tijd, want die kost het wel om alles op orde te houden.)

Bijlagen

• Back-up  scenario.gif
    Back-up scenario.gif
    18,2 KB · Weergaven: 85
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan