Harde schijf niet toegankelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

brutus

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2000
Hallo,

Ik heb in mijn computer twee harde schijven.
Op de eerste staan alleen maar FAT32 partities en daar draai ik dus windows op.
Op de tweede harde schijf had/heb ik een Linux gedeelte (boot, ext3, swap), een NTFS partitie en nog een FAT32 partitie.
Deze schijf "doet het niet meer". Dat wil zeggen, ik kan de FAT32 partitie vanuit windows nog wel benaderen, maar Linux opstarten gaat niet meer. Ik heb geprobeerd om de schijf met partition magic 8 te formatteren, maar dat lukt niet.
Hij ziet de hele schijf als BAD. Ik heb ook al geprobeerd om de schijf met fdisk te herpartitioneren, maar fdisk loopt er op vast.

Heeft iemand enig idee hoe ik dat ding weer aan de praat kan krijgen??

Brutus.

Kijk eens op www.bootdisk.com onder 'utilities' daar staat ergens een programmaatje om verloren partities te benaderen. Je hoeft dan alleen maar een sys-bestandje in config.sys te zetten en dan kan je de gegevens weer zien

Bedankt voor je antwoord, maar ik denk niet dat dit gaat werken. In de readme van het programma staat namenlijk dat het alleen werkt voor FAT32 partities. Ik heb echter ext3 en NTFS partities waar ik niet meer bij kan komen. Volgens mij is het de mbr van de tweede schijf die beschadigd is.

Beste Bertus,

Download eerst AEFDISK.ZIP van http://members.lycos.nl/ijspeert/tools/ , en plaats de (uitgepakte) aefdisk.exe op de win98 opstartdisk.
Het makkelijkst is om de rotte schijf ff als master erin te zetten (goede schijf eruit halen), vervolgens opstarten met de (Win98) opstartdisk.
Eenmaal opgestart tik je in (achter de A:\>) AEFDISK /delall
Dit wist alle partitie tabellen op de harde schijf, je zal waarschijnlijk wel een foutmelding krijgen van een "illegal partitiontabel", maar daar is het precies om te doen.
Eventueel kan je nog een AEFDISK /MBR doen.
Hierna op de traditionele FDISK methode weer (een) nieuwe partitie(s) aanmaken.
Hierna de harde schijf weer terugplaatsen als slave.

Groetjes,
Martin.

Edit/ i.v.m. niet meer rechtstreeks kunnen downloaden bij LYCOS.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Perfect progje. Hij is weer back in business. Bedankt voor de tip!!!!

Yep, ben zelf ook door schade en schande wijs geworden, en jouw probleem kwam mij erg bekend voor :)

Groetjes,
Martin.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan