harde schijf op raid controller aansluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

ehvhw

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2007
Heeft iemand een idee hoe ik een harde schijf op een raid controller aan kan sluiten.

Situatie: moederbord 2 ide aansluitingen, 2 harde schijven, 1 dvd speler, 1 dvd brander. Oftewel het moederbord is vol.
Ik wil een derde harde schijf bijzetten, daarom een raid controller aangeschaft (volgens de verkoper moest ik deze hebben)

Kaartje er in gestoken, harde schijf er op aangesloten:

Loopt de blauwe balk bij XP vast:, alleen als de schijf op de raid controller zit, haal ik hem eraf start hij gewoon op.

overnieuw opgestart, met de 3e harde schijf aan de raid controller: toen zag ik schijf 0 / 1 etc. pause ingedrukt;

kwam de volgende tekst in beeld:

F3 toe enter raid utility.

F3 ingedrukt, vervolgens kreeg ik te zien:

PR chanel.

Drive 0 WDC 2500JB-00REA0 238475 MB
Drive 1
Drive 2
Drive 3

SET 1 <0> WDC 2500JB-00REA0 238475 MB

F1 to delete raid set
F2 to crate raid set
F3 creat spare drive
F4 resolve conflicts
F5 to config 1st HDD

Esc to exit

Situatie 1 schijf 160 GB (opgesplitst in 2 partities)
+ 1 schijf van 80 GB

2 schijven, 3 schijven (als partitie meegeteld)

F5 ingedrukt:

F5 ingedrukt.

Kreeg ik de keuze:

F1 to assign first HDD set
F2 to remove first HDD set

Keuze F1.

Dan kreeg ik de vraag:

Enter the set number selected

Ik koos 1: toen kreeg ik are you sure ?

Ik weet niet of dit goed was heb ik het maar met esc afgesloten.

welk number zou het moeten zijn ?

Alvast bedankt.

Zit toch wel een manual bij? is het misschien een Promise controller? en waarom een 4 poorts? 2 poorts zou toch meer als voldoende zijn geweest.

Normaal hoef je niets in te stellen in de raidbios, en dan werkt zo'n kaart als een SATA of ATA controller, en hoef je alleen de drivers in windows te installeren, wel is het zo, dat je in de bios, de bootsequence moet aanpassen, zo'n kaart is dominant, die staat dan meestal als eerste, en dat werkt niet, als er geen opstartschijf aanhangt.

Zit toch wel een manual bij? is het misschien een Promise controller? en waarom een 4 poorts? 2 poorts zou toch meer als voldoende zijn geweest.

Normaal hoef je niets in te stellen in de raidbios, en dan werkt zo'n kaart als een SATA of ATA controller, en hoef je alleen de drivers in windows te installeren, wel is het zo, dat je in de bios, de bootsequence moet aanpassen, zo'n kaart is dominant, die staat dan meestal als eerste, en dat werkt niet, als er geen opstartschijf aanhangt.

Het gaat om een 2 poorts raid controller, niet 4.
Die manual is me niet geheel duidelijk, vandaar dat ik het hier probeer.

Maar je schrijft dat ik in de bootsequence iets moet aanpassen, maar hier heb ik geen verstand van.

Die 4 poorts klopt wel, maar je hebt een IDE raid controller, dan kunner er 2 op, per poort, bij een SATA zie je er ook 4, en dan was een 2 poorts voldoende.

Maare, in de bios van het moederbord even zoeken naar het veranderen van de boot volgorde, meestal in de Advanced Setup, en 1e bootdevice, etc.

Wat gebeurd er, overigens, als je de windows schijf eraan hangt, aan poort 0, indien je eerst in windws de drivers hebt geladen, zonder schijf eraan.

Ook is het aan te raden, niet het PCI slot, net onder de AGP te gebruiken, dat is een gedeeld slot, wat ook problemen kan geven.

Laatst bewerkt:
Die 4 poorts klopt wel, maar je hebt een IDE raid controller, dan kunner er 2 op, per poort, bij een SATA zie je er ook 4, en dan was een 2 poorts voldoende.

Maare, in de bios van het moederbord even zoeken naar het veranderen van de boot volgorde, meestal in de Advanced Setup, en 1e bootdevice, etc.

Wat gebeurd er, overigens, als je de windows schijf eraan hangt, aan poort 0, indien je eerst in windws de drivers hebt geladen, zonder schijf eraan.

Ook is het aan te raden, niet het PCI slot, net onder de AGP te gebruiken, dat is een gedeeld slot, wat ook problemen kan geven.

Mijn windows schijf zit net als die andere schijf aan mijn moederbord, hier verander ik niks aan, zometeen werkt het hele zaakje niet meer, ik wil mijn pc uitbreiden met een 3e harde schiif,

Kan ik niet die dvd rom en brander op die raid controller aansluiten ? misschien dat dit een handigere optie is ?

Cd/dvd devices kunnen niet aan een raid/ata kaart hangen, zal ook wel in de gebruiksaanwijzing staan.

Maare, heb je dit al geprobeerd?, in de bios die bootsequence veranderen, met die kaart erin, rebooten, en in windows de drivers ervoor laden, uitzetten, nieuwe schijf eraan hangen, en opstarten.

Of gewoon opstarten met de kaart erin, schijf eraan, naar de bios gaan, daar de bootsequence aanpassen, rebooten, en dan zal windows de drivers vragen.

Heb je, overigens, wel de kabel goed aangesloten? uiteinde, die normaal op het moederbord zit, op de controller, waarbij de rode kant, op pin 1 moet, en het andere uiteinde, op de schijf, die als master gejumperd moet staan.

Maare, heb je dit al geprobeerd?, in de bios die bootsequence veranderen, met die kaart erin, rebooten, en in windows de drivers ervoor laden, uitzetten, nieuwe schijf eraan hangen, en opstarten.

Het probleem hoe kom ik hier in ?

Met opstarten, kom ik niet verder dan de blauwe balk, overnieuw opstarten, maar ik kan wel handmatig F3 intoetsen, maar hier kom ik ook niet verder mee: (maar dat zul je niet bedoelen ?)

F3 toe enter raid utility.

F3 ingedrukt, vervolgens kreeg ik te zien:

PR chanel.

Drive 0 WDC 2500JB-00REA0 238475 MB
Drive 1
Drive 2
Drive 3

SET 1 <0> WDC 2500JB-00REA0 238475 MB

F1 to delete raid set
F2 to crate raid set
F3 creat spare drive
F4 resolve conflicts
F5 to config 1st HDD

Of gewoon opstarten met de kaart erin, schijf eraan, naar de bios gaan, daar de bootsequence aanpassen, rebooten, en dan zal windows de drivers vragen.

Heb je, overigens, wel de kabel goed aangesloten? uiteinde, die normaal op het moederbord zit, op de controller, waarbij de rode kant, op pin 1 moet, en het andere uiteinde, op de schijf, die als master gejumperd moet staan.[/QUOTE]

Master klopt daar heb ik hem ook aanzitten., en op de rode kant van de raid (blauw is niet aangesloten)

In de bios van je moederbord moet je zijn, niet in die van de raidcontroller, daar hoef je ipp niets te doen, dus bij opstarten op del, F2, F10 o.i.d. trommelen, afhankelijk van het type bios wat er wordt gebruikt, staat ook op het scherm, bij opstarten, biossetup, met een toetsaanwijzing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan