Harde schijf plotseling FAT16.

Status
Niet open voor verdere reacties.

gaycka

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
11
Hallo,
Ben hier nieuw en weet me geen raad.
Vorige computer met XP gecrashed.
Nu spiksplinternieuwe pc met Vista.
Heb 2 externe schijven, waarvan een door de crash ineens als FAT16 staat.
Het gevolg is, dat Vista de schijf wel ziet, maar ik kom er niet in.
Vista zegt dat hij hem eerst moet formatteren, maar dan ben ik al mijn bestanden kwijt.
Heb al geprobeerd terug te converteren via de opdrachtprompt:
convert D: /fs:ntfs, maar krijg dan:
CONVERT is niet beschikbaar voor RAW stations.
Enkele programma's zien wel dat er 49 gigabyte aan bestanden op staan, maar
kunnen er ook niets mee.
Partition Magic 8 wil niet opstarten onder Vista, ook al heb ik aangegeven dat hij
hem moet starten in compatibiliteit XP servicepack 2.
Kan iemand mij s.v.p. helpen?
Alvast bedankt voor de moeite.
 
Probeer het met PTEDIT32, de partitie veranderen in type 0C of 0B als het een FAT32 was, of een 07 indien het een NTFS partitie was.
 
Probeer het met PTEDIT32, de partitie veranderen in type 0C of 0B als het een FAT32 was, of een 07 indien het een NTFS partitie was.

Ik had 2 externe schijven, heb er nu een losgekoppeld om te kijken welke de goede was.
Heb een screenshot van PTEDIT als bijlage bijgevoegd.
Misschien nog extra info, de harde schijf was in 2 partities verdeeld en was oorspronkelijk
NFTS.
Ben niet zo'n expert, maar zou je even willen aangeven waar ik iets moet veranderen, voordat ik brokken maak.
Alvast bedankt voor de hulp.
 

Bijlagen

  • schijf D.jpg
    schijf D.jpg
    44,8 KB · Weergaven: 61
Ziet er niet best uit, laat ptedit32 even voor wat het is.

Gebruik TestDisk voor een analyse van die schijf, en laat hem alle partities ontdekken, ook even met de advanced optie de bootsector bekijken.

Zet alle screenshots ook hier neer zoals je met ptedit hebt gedaan, goeie aktie.:thumb:
Beter teveel info als te weinig.
 
Ziet er niet best uit, laat ptedit32 even voor wat het is.

Gebruik TestDisk voor een analyse van die schijf, en laat hem alle partities ontdekken, ook even met de advanced optie de bootsector bekijken.

Zet alle screenshots ook hier neer zoals je met ptedit hebt gedaan, goeie aktie.:thumb:
Beter teveel info als te weinig.

Denk dat we een echt probleem hebben.
Ik kan niet kiezen voor de schijf die het probleem heeft.
Volgens mij geeft testdisk alleen mijn C schijf: 500 gigabyte
en mijn andere schijf met 4 partities weer: ook 500 gigabyte (I,J,K,L)
De D schijf maxtor 250 gigabyte staat niet in de lijst.
Hierbij het screenshot van testdisk en de logfile bijgevoegd.
 

Bijlagen

  • schijven.jpg
    schijven.jpg
    41,7 KB · Weergaven: 60
  • testdisklog.txt
    1 KB · Weergaven: 38
Even de boel uitzoeken, PTEDIT32 geeft schijf 1 aan, met 60801 cylinders, en een cap. van 476937mb, dat is een 500gig. schijf, je zegt nu dat die schijf 250gig. is, welke is juist?
 
Even de boel uitzoeken, PTEDIT32 geeft schijf 1 aan, met 60801 cylinders, en een cap. van 476937mb, dat is een 500gig. schijf, je zegt nu dat die schijf 250gig. is, welke is juist?

Wat exact in en aan mijn pc zit is dit:
C: Maxtor harde schijf 500 gig, geen partities.
D: Maxtor harde schijf 250 gig, usb externe schijf 2 partities, nl: fotobewerking ongeveer
100 gig en filmbewerking ook ongeveer 100 gig.
Packard Bell harde schijf 500 gig, usb externe schijf 4 partities allen ongeveer 100 gig, nl:
I: DATA, J:AFBEELDINGEN, K: MUZIEK en L: Programs.
Ik heb een afbeelding van de vista indeling van mij pc bijgevoegd en een afbeelding van
een sessie van EASEUS Data Recovery Wizard, die de partities wel ziet, maar er niets mee kan in de modus: advanced recovery, RAW recovery en format recovery.
Hij ziet de partities op de D schijf wel, ook hoe ze genoemd zijn, maar zegt dat de parameters niet te vinden zijn, gaat dan toch zoeken en komt met de uitslag: files:0, folders: 0.
 

Bijlagen

  • overzicht advanced recovery.jpg
    overzicht advanced recovery.jpg
    63,7 KB · Weergaven: 57
  • Deze computer.jpg
    Deze computer.jpg
    65,1 KB · Weergaven: 46
Nou, ik kan er nu helemaal geen touw meer aan vast knopen, indien die fat partitie idd erop hoort maar foutief is, klopt er nog steeds niets van.

In het eerste plaatje zou die schijf, schijf 1 zijn, normaal is dat de eerste IDE schijf, SATA schijven krijgen de volgende schijfnummers NA de IDE schijven.

Vervolgens staan daar, volgens PTEDIT32 2 partities op maar volgens EASEUS zijn het er 3, TestDisk ziet hem helemaal niet, wat ik ook niet eerder heb meegemaakt.

Indien die weergave van EASEUS zou kloppen, zou daar weer 283 gig. op staan.
Volgens ptedit weer 477 gig.

Indien je nog weet of er een primaire partitie op stond van ong. 100 gig. en een primaire of een extendet partitie met daarin een logisch station van ook 100 gig. zou er een ruimte van zo'n 30 gig. vrij zijn geweest, klopt dit?

Je zou met PTEDIT die bovenste regel alle parameters op 0 kunnen zetten en dan kijken of je met TestDisk er nu wel op kunt komen en daar de partities op kunnen laten zoeken.
 
Nou, ik kan er nu helemaal geen touw meer aan vast knopen, indien die fat partitie idd erop hoort maar foutief is, klopt er nog steeds niets van.

In het eerste plaatje zou die schijf, schijf 1 zijn, normaal is dat de eerste IDE schijf, SATA schijven krijgen de volgende schijfnummers NA de IDE schijven.

Vervolgens staan daar, volgens PTEDIT32 2 partities op maar volgens EASEUS zijn het er 3, TestDisk ziet hem helemaal niet, wat ik ook niet eerder heb meegemaakt.

Indien die weergave van EASEUS zou kloppen, zou daar weer 283 gig. op staan.
Volgens ptedit weer 477 gig.

Indien je nog weet of er een primaire partitie op stond van ong. 100 gig. en een primaire of een extendet partitie met daarin een logisch station van ook 100 gig. zou er een ruimte van zo'n 30 gig. vrij zijn geweest, klopt dit?

Je zou met PTEDIT die bovenste regel alle parameters op 0 kunnen zetten en dan kijken of je met TestDisk er nu wel op kunt komen en daar de partities op kunnen laten zoeken.

Op de vraag of op de eerste schijf die fat partitie hoort er niet op, maar ik heb een keer geprobeerd om die D schijf te kopieren naar de c schijf, om te kijken of ik hem dan wel kon bereiken.
Dit zal wel het resultaat van die poging zijn.

Verder heb ik in de pc zelf op dit moment maar 1 harde schijf en dat is een SATA schijf.
Ik heb die D schijf gewoon met Partition Magic gedeeld, beide partities zijn iets meer dan 100 gig omdat die schijf ook nog een deel heeft wat door het systeem gebruikt wordt.
Beide partities hadden nog ruim plaats over, ik geloof dat het totaal aan bestanden van de
hele schijf (beide partities samen) ongeveer 48 gig aan foto en film bestanden staat.

Met de bovenste regel in PTEDIT bedoel je die waar vooraan 06 staat?
Er zijn namelijk 2 regels, een met 06 en een met 07.
Hij geeft boven in het vakje maar 1 schijf aan nl. drive 1.
 
Geef eerst nog eens een screenshot die je via uitvoeren en diskmgmt.msc naar boven haalt.

Maare, begrijp je wat ik bedoelde met mijn verhaal?

Overigens laat een schijfprogramma de schijf niet zien als die in een ander programma al is geopent, b.v. je hebt de schijf geselecteerd in ptedit, dan ziet testdisk hem niet en viceversa, is dat misschien de rede dat TestDisk hem niet zag?

Overigens bedoelde ik idd de bovenste regel met die 06, maar ik denk dat het verwijderen ervan in diskmgmt het misschien beter zal doen, maar dan eerst een screenshot.
 
uitvoeren 1.jpg
Hier is het beloofde screenshot, ben trouwens computertechnisch slecht onderlegd.
 
Tja, de meeste hier, anders was dit forum er niet.:shocked:

Je kunt daar zien dat die D: schijf als raw wordt weergegeven, die heeft dus niets te maken met de verdwenen schijf van 250 gig. die ik er überhaupt niet bij zie staan.

Dus TestDisk ziet deze schijf ook, en dat is dan de eerste, ga daar eens eerst mee aan de slag.

Vreemd is ook dat die partitie voor de C: partitie staat.

Overigens kun je ook eerst de data eraf halen met b.v. Disk Investigator of je eigen progje.

Daarna wordt het zoeken naar die 250 gig. schijf.
 
Tja, de meeste hier, anders was dit forum er niet.:shocked:

Je kunt daar zien dat die D: schijf als raw wordt weergegeven, die heeft dus niets te maken met de verdwenen schijf van 250 gig. die ik er überhaupt niet bij zie staan.

Dus TestDisk ziet deze schijf ook, en dat is dan de eerste, ga daar eens eerst mee aan de slag.

Vreemd is ook dat die partitie voor de C: partitie staat.

Overigens kun je ook eerst de data eraf halen met b.v. Disk Investigator of je eigen progje.

Daarna wordt het zoeken naar die 250 gig. schijf.

Volgens diskinvestigator staat er niets op die D partitie.
Kan ik deze in "uitvoeren-diskmanagement" gewoon met de rechtermuisknop verwijderen?
Ik kan niets met een partitie van 48,83 gig.
Ik vind je hulp en geduld met mij wel super, dank je! :thumb:
 
Volgens diskinvestigator staat er niets op die D partitie.
Kan ik deze in "uitvoeren-diskmanagement" gewoon met de rechtermuisknop verwijderen?
Ik kan niets met een partitie van 48,83 gig.
Ik vind je hulp en geduld met mij wel super, dank je! :thumb:

Heb inmiddels partitie verwijderd en de C schijf opnieuw ingedeeld, dus dat probleem
is opgelost.

Als ik de schijf die ik niet kan bereiken aan de voorkant van de pc in de USB poort
doe, herkent hij hem wel, zegt dat de partities M en N heten, dat hij hem geinstalleerd
heeft, maar vervolgens kan ik er nog steeds niet bij met de beide programma's die
ik al eerder gebruikte.
Ga nu nog eens proberen met diskmanagement en Easeus.
Je hoort wel wat het resultaat hiervan is.
 
Heb inmiddels partitie verwijderd en de C schijf opnieuw ingedeeld, dus dat probleem
is opgelost.

Als ik de schijf die ik niet kan bereiken aan de voorkant van de pc in de USB poort
doe, herkent hij hem wel, zegt dat de partities M en N heten, dat hij hem geinstalleerd
heeft, maar vervolgens kan ik er nog steeds niet bij met de beide programma's die
ik al eerder gebruikte.
Ga nu nog eens proberen met diskmanagement en Easeus.
Je hoort wel wat het resultaat hiervan is.

Nergens te vinden de schijf, met geen enkel proggie.
Wat kan ik verder nog doen?
 
USB controller nazien in apparaatbeheer of die wel werkt, andere USB poort proberen, de schijf aan een andere PC proberen, de schijf eruit halen en als slave erin hangen, enz, enz.
 
USB controller nazien in apparaatbeheer of die wel werkt, andere USB poort proberen, de schijf aan een andere PC proberen, de schijf eruit halen en als slave erin hangen, enz, enz.

Alles geprobeerd, behalve als slave erin hangen, omdat het een IDEE schijf is en beide
pc's die ik tot mijn beschikking heb, hebben SATA verbindingen.
Ook is het een externe schijf, dus dan zou ik hem uit het huis moeten halen.
De laatste dag met mijn oude WinXP pc is dit vlak voor de crash gebeurd, toen herkende
XP de schijf ook niet meer.
Zelf heb ik het vermoeden, omdat die pc toen al de meest gekke dingen deed, dat die
pc die schijf geconverteerd heeft naar FAT 16, dat gaf hij toen ook al ineens aan.
Heb toen al via systeemherstel geprobeerd de oude situatie terug te krijgen, maar dat
lukte toen ook niet.
Ook wilde Diskeeper toen al niet meer opstarten, dus kon ik ook niet zien of die soms
de schijven herkende.
Kan ik nu nog iets doen of is hij echt kaduuk?
Vista herkent dus wel de externe schijf, installeert hem, maar blijft hem vervolgens: onbekend apparaat noemen.
Ook in apparaatbeheer blijft het een onbekend apparaat, zegt hij ook dat het goede stuurprogramma is geinstalleerd.
Ik heb een screenshot bijgevoegd.
Hij staat ook bij de USB apparaten en niet bij de schijven, waar die andere externe schijf wel staat.
 

Bijlagen

  • Apparaatbeheer.jpg
    Apparaatbeheer.jpg
    91,6 KB · Weergaven: 51
Alles geprobeerd, behalve als slave erin hangen, omdat het een IDEE schijf is en beide
pc's die ik tot mijn beschikking heb, hebben SATA verbindingen.
Ook is het een externe schijf, dus dan zou ik hem uit het huis moeten halen.
De laatste dag met mijn oude WinXP pc is dit vlak voor de crash gebeurd, toen herkende
XP de schijf ook niet meer.
Zelf heb ik het vermoeden, omdat die pc toen al de meest gekke dingen deed, dat die
pc die schijf geconverteerd heeft naar FAT 16, dat gaf hij toen ook al ineens aan.
Heb toen al via systeemherstel geprobeerd de oude situatie terug te krijgen, maar dat
lukte toen ook niet.
Ook wilde Diskeeper toen al niet meer opstarten, dus kon ik ook niet zien of die soms
de schijven herkende.
Kan ik nu nog iets doen of is hij echt kaduuk?
Vista herkent dus wel de externe schijf, installeert hem, maar blijft hem vervolgens: onbekend apparaat noemen.
Ook in apparaatbeheer blijft het een onbekend apparaat, zegt hij ook dat het goede stuurprogramma is geinstalleerd.
Ik heb een screenshot bijgevoegd.
Hij staat ook bij de USB apparaten en niet bij de schijven, waar die andere externe schijf wel staat.

Heb nog eens gekeken bij apparaatbeheer, nadat ik het onbekende apparaat eruit gegooid
had en na opstarten opnieuw geinstallerd had.
Toen gaf hij namelijk niet aan dat het een apparaat voor massa opslag was.
Dat is wel het geval bij de twee op het bijgevoegde screenshot.
 

Bijlagen

  • Apparaatbeheer.jpg
    Apparaatbeheer.jpg
    70,2 KB · Weergaven: 61
Probleem ligt toch in de externe schijf, de USB interface doet het daar wel maar niet de interface tussen de schijf en USB.

Zou hem toch eens openmaken en de schijf als slave erbij hangen, of de schijf onder garantie laten repareren.

PS, elke pc heeft 1 of meerdere IDE poorten hoor.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan