Harde schijf rammelt als een staartklok: rrt rrt rrt rrt rrt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pete Goedhart

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2002
De HD (HardDisk Harde Schijf) rammelt (ratelt) met het tempo van een staartklok: rrt rrt rrt rrt rrt rrt rrt rrt . . . aan een stuk door...
En . . hij doet dit alleen als Internet Explorer geopend is.
Een beetje iritant en hij slijt misschien ook sneller...

Het is een P3 met 768 Mb Ram en Win XP. Ik geloof dat de geheugen-swap-file (als ik het goed zeg) groot genoeg is. Het is misschien iets anders.

Ik zal er eens beter op letten want het is de reserve PC en daar gebeurt niet zo veel mee.
Ik weet alleen niet precies waar ik moet beginnen te zoeken... Iemand ideen ? bvbd, Piet.

PS, ik weet niet of dit de goede plek is voor deze vraag (?) want het
hardware-probleempje word veroorzaakt door een software-probleempje....

Hallo,

Probeer eens de schijf een stukje te verplaatsen,wellicht is dan het probleem opgelost.
En ik zou dan toch maar even scannen op internet rommel en aanverwanten.
Verder zou het ook gewoon kunnen zijn dan de schijf aan zijn laatste latijn is en op weg is naar de eewige jachtgronden.....

Ik zou maar back-ups gaan maken want het lijkt erop dat de HD aan het overlijden is!

Groet
Ron

Sluit ik mij bij aan. Dit is duidelijk een teken dat jou harddisk aan het overlijden is. Dus inderdaad snel Back Ups maken en een nieuwe schijf kopen.

Ik weet het niet. Het klinkt niet als een "ongezond geluid". Als Internet Explorer niet actief is dan is het geluid ook weg. Het lijkt als of hij elke seconde even een paar bytes moet over hevelen om de een of andere reden.

Lees dit eens door.
En had je de schijf al gedefragmenteerd? Beetje opruimen (geschiedenis, oude bestanden) wil ook nog wel eens helpen. :)

Harde schijf rtt rtt rtt rrt

Hoi, daar ben ik weer. Kan wel eens even duren. Frisian, bedankt voor die link!
Ik gebruik XP Pro - SP1 hmm tja (...)
Ik wilde dus het diagnostische tooltje van Seatools "even" gaan gebruiken...
Die heeft echter .Net famework 2.0 of hoger nodig...
(Die heeft misschien een "nl-talen paket nodig)...
En dat heeft weer SP2 nodig... (ps SP3 is ook al in aantocht.)
SP2 (of 3) durf ik eigenlijk niet "ff 123" te installeren...
Defragmenteren zal ik binnenkort weer eens gaan doen.
Ad-Aware vond niks belangrijks.

maw.. het kan even gaan duren !...
Maar als er nieuws is dan zet ik het hier wel weer neer !
Peter.

Ik wilde dus het diagnostische tooltje van Seatools "even" gaan gebruiken...
Die heeft echter .Net famework 2.0 of hoger nodig...
Probeer anders de Dos versie eens.
SeaTools for DOS can test Seagate or Maxtor Parallel ATA (PATA and IDE) and Serial ATA (SATA) interface disc drives. Because the software boots to its own operating system you can test your drive regardless of the OS installed on it.
Is dus gemakkelijk via cd-rom of diskette op te starten. :)

Inmiddels heb ik SP2 op deze il... XP.Pro. Daarvoor moest eerst even de Windows-aut.update-voorziening (opnieuw?) ge-installeerd worden en toen kon SP2 als update worden gedownload. Het lukte pas bij de 2e poging. Nu nog .Net-framework updaten.
Waarom SP2 gelukt is weet ik niet. Ik heb wel altijd geprobeerd de win.. genuin.. advantag.. notificatio.. update's (kb.....) tegen te houden maar dat is misschien maar gedeeltelijk gelukt.. Altijd leuk hoe je bij PC's van de hak op de tak terecht komt :-) .
Dus...: Eerst heb ik maar een ander progje geprobeerd: HD-tune.
Dat vond wel een paar beschadigde gebiedjes oid. (3 blokjes oid).
Ik weet niet of dat erg is. Valt dacht ik wel mee te leven.
SeaTools ga ik nu dus binnenkort ook nog even proberen.
Van Internet Exploder heb ik nu eindelijk de "tab-bladen-uitvoering" 7.0 met het onhandige favorieten (zij) venster waar in je nog steeds niet kan zoeken....
Op deze PC komt binnenkort Firefox 3...

Toch.............. Ik denk dat we op de verkeerde weg zitten, en dat er "iets" is waar door er tijdens Internet Exploder elke seconde wat HD-data verschoven moet worden.
Het valt ook op dat het verschijnsel pas echt begint als er v.a. 2 tab-bladen of vensters ge-opend zijn. Het geluid is niet verontrustend en het klinkt het zelfde als andere -langere- HD-activiteit alleen dit is elke seconde een paar "druppeltjes".

Dus... word vervolgd...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan