Harde schijf ruimte: kwijt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arch Evil

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2006
Ik was vandaag eens mijn harddisk aan het opschonen, maar nu ben ik een onverklaarbaar 'gat' tegen gekomen.

Mijn harde schijf heeft een totale grootte van: 288 GB
Op dit moment is er beschikbaar: 90,0 GB
Dus is er in gebruik: zo'n 198 GB.

Ik heb eens alle mappen bij langs gelopen (in verkenner) en gekeken hoe groot ze waren (rechtermuisknop, Eigenschappen):
Windows: 20,8 GB
Program Files: 18,1 GB
Games: 96,5 GB
Gebruikers: 18,5 GB
ProgramData: 1,34 GB
Overige mappen: verwaarloosbaar (nog geen GB in totaal)

Maar dit alles is bij elkaar slechts zo'n 156 GB. 198 - 156 = 42 GB.

Waar zijn die 42 GB gebleven? :confused:

Ik dacht zelf aan onzichtbare/verborgen bestanden, maar worden die niet meegenomen in de berekening (als ik kijk bij Eigenschappen)? En waar zullen die onder staan? 42 Gigabyte vind ik nogal groot om niet op te merken...

ik denk dat het toch de onzichtbare mappen zijn, maar het kan ook dat er een onzichtbare partitie is, dat heb ik ook alleen die is iets van 15 gig. die zijn vaak voor het systeem zelf of voor systeem reparatie

Doh, natuurlijk: partities. Nooit meer aan gedacht :o
Als het voor de rest idd onzichtbare/verborgen mappen zijn, zal ik er maar niet naar gaan zoeken: er zal vast niks in staan wat ik kan/mag verwijderen. (Ze zullen wel niet voor niets verborgen zijn neem ik aan)

Je vergeet mogelijk echter nog iets anders: de grootte van een harddisk wordt door fabrikanten aangegeven in 'spreektaal' -> 150 gig, 300 gig, 500 gig, 1 Terra etc. etc.
De feitelijk te gebruiken schrijfruimte is netto veel minder. Dit heeft alles te maken dat het kilobytes, bits, MB's en Giga's zijn en dat dat geen rekeneenheden betreffen waarmee in de schaal 10 wordt gewerkt.
Zo mag je van een schijf van 300 giga ongeveer 21 gig inleveren aan deze rekenwaarde. Een hdd die op de doos heeft staan 300 gig, levert dus een netto schijfruimte op van ongeveer 280 gig.

Laatst bewerkt:
Daar had ik al wel rekening mee gehouden hoor ;)

Volgens de fabrikant zat hier een harddisk in van 300 GB maar in Windows zelf wordt dat idd weergegeven als 288 GB. Kijk ik bij Eigenschappen van mijn harddisk, staat er: Capaciteit: 309.276.438.528 bytes, 288 GB. En hetzelfde geldt voor mijn mappen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan