Harde schijf start niet op bij opstarten pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan 86

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2008
Hoi,

ik heb onlangs een nieuw systeem aangeschaft zonder harde schijf, aangezien ik deze nog had.
De schijf (sata) werk naar behoren en heb er ook gewoon windows op kunnen installeren.
Echter, toen ik de pc (nadat deze uit was geweest) weer aan wilde doen, startte alles op behalve de hdd.
Alle kabels gechecked, geen resultaat. Andere kabels geprobeert en andere volgorde van kabels, geen resultaat...

De hdd doet het nog wel prima (extern of in een ander systeem). Als ik m'n pc start zonder dat de hdd aangesloten is aan de voeding om vervolgens tijdens het opstarten de voeding er snel aan te koppelen, dan hoor ik de hdd wel opstarten en wordt windows ook gewoon geladen. Vast geen goede manier van omgaan met de hdd, maar ik werk er nu dus wel gewoon van.
Maar handig is anders...

Wat kan hier aan de hand zijn?

Overigens heb ik nog een hdd in het systeem hangen, tevens sata, en deze start wel vanaf het begin mee op. (heb deze 2e schijf bij het testen zowel er in als er uit gehad, beide gaf hetzelfde resultaat)

Alvast bedankt!

In de bios/uefi kan je instellen van welke harde schijf je wilt opstarten. Verder kan je instellen of een schijf wel mag worden uitgezet of niet. Je kan per ongeluk hebben ingesteld dat je wel van de ene harde schijf wilt opstarten en dat die mag worden uitgezet.

Oplossing: sta in de Bios/uefi niet toe dat een harde schijf mag worden uitgezet.

Of zet de bios terug naar standaard instellingen.

Hoi,

bedankt voor de reacties.

Als ik in de bios ben dan is de betreffende schijf niet zichtbaar (of omdat hij niet vanaf het begin opstart, of omdat hij pas later opstart...)
Ik kan hem in de bios dus niet aanpassen.
Ik zal nog proberen wat er gebeurt als ik de bios terug zet naar standaard instellingen.

Nog andere opties?

Kan je anders de schijf elders aansluiten in het Bios? Indien het een SATA schijf betreft: pak een ander kabel of sluit het kabel op een ander port aan.

Hoi,

ik heb de bios terug gezet naar default. Bij de herstart bleef het probleem zich echter voordoen. Zelfs nu de schijf al draaiende was (met de herstart ging de schijf/pc niet compleet uit) is de schijf niet zichtbaar in de bios....

Ik heb ook geprobeert om de schijf op een andere poort/kabel aan te sluiten. Weer niks....

Kan ik nog meer instellingen aanpassen?

Thanks

Zet de computer eens uit, haal hem van de netvoeding, wacht een minuut, en sluit hem weer aan. Herstart en koude start zijn soms niet hetzelfde...

Nog steeds geen geluk :(

Ik zal het eens met een andere schijf proberen, kijken wat er dan gebeurt (moet wel eerst nog een schijf fixen...)

Intussen nog meer ideeen?

hoi,

sry dat ik me weer meld, maar het probleem is er nog steeds.
Ik ben inmiddels in de bios gekomen terwijl de schijf draaide, maar hij is niet eens zichtbaar...
Erg raar, want de andere schijf blijft het altijd doen, welke aansluiting ik ook pak.

Ik heb de schijf getest in een andere pc, daar doet hij het prima. Kan ik er van uit gaan dat er niets kapot is aan bijv. mijn moederbord aangezien de andere schijf wel werkt?
Moet ik het zoeken in een instelling?

Hulp is welkom, alvast bedankt!

Je kan nog proberen over nacht de BIOS backup batterij te verwijderen of je voert een CMOS reset uit.

Wat je ook nog kan doen: swap de ene schijf met de ander schijf, terwijl de computer uit staat. Werkt dan de ander schijf?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan