Harde schijf steeds opnieuw herkend.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcel ICT

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2008
Beste lezers,

Ik heb een computer van school gekregen zonder hardeschijf.
Nu heb ik er 2x 40gb harde schijf ingezet maar telkens als ik opstart laat hij een bericht zien dat hij 2 nieuwe harde schijven heeft gevonden, en dat ik op save changes moet drukken, als ik dat gedaan heb start hij gewoon windows op.

Weet iemand waarom hij telkes de harde schijf opnieuw herkend, en hoe dit op te lossen is?

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk is het genoeg om de BIOS batterij op het moederbord te vervangen. Zodra je dat gedaan hebt, de pc hebt opgestart en de BIOS instellingen hebt opgeslagen zou het (als het een beetje meezit) opgelost kunnen zijn.

Tijs.

De tijd die ik in de bios zie staat wel goed als ik opstart, is het nog nodig om de battarij te vervangen?

Doe het eens anders: Haal de stroom van de kast af (een hele nacht bijv.). Sluit hierna de stroomkabel weer aan, start 'm op, en kijk of de datum/tijd dan nog kloppen. Indien ja, dan zou ik vermoeden dat het probleem niet aan de batterij ligt maar aan het BIOS 'geheugen' (ook wel NVRAM genoemd).

Is de datum/tijd dan niet meer goed, dan lijkt het aannemelijk dat de batterij wél de oorzaak is.

Meld overigens ook eens terug wat er in de BIOS staat ingesteld m.b.t. die schijven. Als het op Auto staat (dus niet een user-defined instelling), dan zou ik toch verwachten dat (bij een goed werkende batterij) er eigenlijk geen problemen zouden mogen zijn.

Kijk verder goed na of master- en slave instellingen kloppen (als het PATA/IDE schijven betreft én je de schijven samen op 1 kabel hebt aangesloten).

Succes,

Tijs.

Doe het eens anders: Haal de stroom van de kast af (een hele nacht bijv.). Sluit hierna de stroomkabel weer aan, start 'm op, en kijk of de datum/tijd dan nog kloppen. Indien ja, dan zou ik vermoeden dat het probleem niet aan de batterij ligt maar aan het BIOS 'geheugen' (ook wel NVRAM genoemd).

Dat ga ik vanvond proberen

Meld overigens ook eens terug wat er in de BIOS staat ingesteld m.b.t. die schijven. Als het op Auto staat (dus niet een user-defined instelling), dan zou ik toch verwachten dat (bij een goed werkende batterij) er eigenlijk geen problemen zouden mogen zijn.

User defined kan ik nergens vinden, het is een compaq evo d310.

[Offtopic]
Nog even een vraagje.
Mijn hardeschijf waar ik windows xp op heb staan word soms wel 52 graden, is dit erg?
[/Offtopic]

Laatst bewerkt:
Ik neem dan maar aan dat de instellingen inderdaad op Auto staan m.b.t. de harde schijven.
Ik ben benieuwd wat er uit je 'stroomtest' gaat komen.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan