Harde schijf uitlezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

riccardodeboef

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2002
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 365
Hallo, ik heb een probleem waar ik zo even niet uitkom. Mijn schoonzus heeft een laptop die regelmatig uitviel met verschillende klachten en meldingen. Ik heb ook regelmatig WIndows er opnieuw op moeten zetten omdat er geen andere mogelijkheid meer was. De laatste keer lukte dat zelfs niet. Ik kon wel in de BIOS komen en de Windows installatie CDROM als first boot device instellen, maar hij bleef telkens hangen. Aangezien er op de harde schijf (verdeeld in 2 partities C en D) foto's staan, wil mijn schoonzus die uiteraard graag eraf hebben. Ik heb de harde schijf (WD3200BEVT) uit de laptop gehaald en heb via Conrad een "DIGITUS Converter kabel sata+ide naar USB 2.0"-aangeschaft. Als ik de reviews lees is het allemaal niet zo moeilijk: je sluit de kabel aan en de PC herkent de schijf als externe harde schijf.

Echter.....ik heb de harde schijf aangesloten met de kabels aan de adpter en de laptop.
Er verschijnt geen melding. Pas wanneer ik de USB-kabel van het apparaat uit mijn laptop (Acer 7730G, Windows 64 bit) haal, krijg ik de melding dat de L-schijf voor geformateerd moet worden voor gebruik. Wanneer ik op "annuleren"druk krijg ik dezelfde melding voor de M-schijf. Ik vermoed dat dit respectievelijk om de oorspronkelijke C en D-schijf gaat (de foto's staan op deD-schijf).Als ik de schijf echter formatteer (Maar hoe gaat dat dan als ik de USB-kabel eruit haal? Dan is het toch niet meer verbonden met de laptop???) ben ik de gegevens kwijt die ik juist wil veiligstellen.

Hoop dat ik er in geslaagd ben het een en ander voldoende duidelijk te maken. Weet iemand wat ik fout doe? Overigens staat in de beschrijving wel dat de harde schijf op Master moet staan. Maar hoe controleer ik of dat hier het geval is? Rechts van de harde schijf staan vier pinnetjes waar verder niets in staat. Zou dat het probleem nog kunnen zijn?

Hoor het graag.

Harde schijf.jpg

Nou, voor uitleg geef ik je een 8, voor interpunctie een 6... ;)

Het is een SATA-schijf. Hele master/slave/cable-select verhaal gaat niet op dus. Misschien op de converter, zie gebruiksaanwijzing. Waarschijnlijk word er bedoeld dat je die in de BIOS op Primary of Secondary Master moet zetten.

Wat ik zou doen is gewoon even de schijf op de oorspronkelijke plek & stand even terug zetten, even de BIOS in & configuratie opslaan, & dan opstarten met de Windows CD, & als het blauwe opties-scherm verschijnt, kies je optie R.

Kies windows-nummer (1) & typ administrator wachtwoord (vaak leeg, geen) indien nodig.

Typ map (+ Enter uiteraard) om je werkelijke schijfletters te bepalen.
Typ dan: chkdsk <schijfletter1>: /p
Daarna: chkdsk <schijfletter2>: /p
Voltooid: exit

Na de herstart bovenstaand opnieuw, maar dan chkdsk <schijfletter1>: /r

Probeer dan weer eens normaal op te starten.

Ik zit in XP te denken. In Vista of 7 gaat het anders. Je cijfer voor uitleg is gezakt van 8 naar 7. :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Hallo, nou bedankt voor de uitleg (en natuurlijk de les Nederlands). Onder hoogspanning probeer ik nu op de leestekens te letten ;)
Zag overigens dat ik inderdaad de 7 was vergeten, na WIndows. Het ging inderdaad om Windows 7.

Het probleem is echter opgelost. Blijkbaar was het gewoon een kwestie van tijd. Na circa 15 minuten verschenen de schijven in Windows Verkenner. Dat was ook waarschijnlijk de reden van de melding m.b.t. het formatteren. De PC was nog bezig met de schijven.

Was dus gewoon een kwestie van geduld.

Hoop dat deze tekst wel voldoende duidelijk is.

Bedankt nogmaals voor het meedenken.

Hihi!.. Nou, je vroeg er zelf een beetje om, hoor! :-P

Maar goed, 7 dus, & ja , dat gaat een beetje anders: F8 hetzelfde, maar kies dan Deze computer herstellen, toetselbord kiezen, aanmelden als (een) Administrator, kies dan Commandprompt.

Dan word het wat lastiger, want je moet eerst met het commando dir <schijfletter>: /a:d vanaf C: het alfabet af om al je schijfletters te vinden, & om het helemaal moeilijk te maken zit er ook vaak nog een verborgen herstelpartitie op, & je CD/DvD-speler staat er ook nog eens tussen in, & de schijf waarop je werkt heet X:...

Heb je de schijfletters gevonden overeenkomstig met het aantal schijven dat je hebt, kan je die allemaal controleren met: chkdsk <schijfletter>: /f /x
Herstarten. Opnieuw maar dan met /f /r /x erachter & je weet de schijfletters dan al. Weer herstarten & dan moeten je schijven wat Windows betreft in orde zijn.

Wil je de schijf echt door & door testen, dan kan je bij WD de Diagnose CD downloaden, (uitpakken) & op CD branden, daarmee opstarten, Advanced test uitvoeren. Voltooid met code 0 = 100% OK.

http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=702&sid=30&lang=en

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan