Harde schijf (verdeeld in 2 partities) comleet wissen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThaMaestro

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2008
Hallo,

Ik ga binnenkort mijn oude pc verkopen, en wil er voor zorgen dat de HD helemaal clean is; alle data dr af, zodat niemand ooit iets terug kan vinden. Ik heb een harde schijf van 60 GB in mn pc zitten, verdeeld over 2 partities.
1) Kan dit erasen met de deltree-command in DOS? Of is dan later evt data nog te herstellen (kortweg; is deltree niet veilig genoeg)?
2) Ik las ergens op dit forum dat DBAN deze taak (van het volledig erasen) kan verrichten. Mn vraag is echter hoe dit zit 2 partities. Kan DBAN ook van een HD, verdeeld in 2 partities, beide partities wissen? (Daarbij gebruik makend van de opstart-cd middels de iso file ...) Zo ja, is de HD dan na het erasen weer 1 harde schijf, of is hij nog steeds in 2 partities verdeeld?

Bvd voor antwoord!

Huub

Je kunt:

-Windows opnieuw installeren
-Met zo'n programma de geschiedenis van Prullenbak verwijderen

Je kunt:

-Windows opnieuw installeren
-Met zo'n programma de geschiedenis van Prullenbak verwijderen

dus DBAN verwijderd de geschiedenis van je Prullenbak, en verwijderd geen data van je HD? of verwijderd de 'deltree'-command de prullenbak geschiedenis?

ik kan windows btw niet opnieuw installeren; ik heb geen cd met windows erop, of een backup-dir in mijn windows directory die ik kan gebruiken. toen ik mn pc kocht heeft de leverancier er een gekraakte versie van winxp opgezet. das een van de redenen waarom ik alles dr af wil hebben (dan heeft een hergebruiker van mn pc sowieso geen last van een (SUPER)instabiele versie van winxp)

waarom doe je het niet zo.
1 formateer de c en d delen.
2 verwijder die 2 delen en maak er weer een van.
formateer deze en ga dan met dban aan de slag.
een gewoon gebuiker krijg dan de data echt niet meer terug op deze wijzen.

Hoi,

Ik weet niet of je hem incl. de originele software wilt verkopen, in elk geval Windows .....
Je kunt in elk geval het best de partities verwijderen. Dit kan je doen met een installatie-cd van WinXP.
Als je die in je pc doet en herstart, kom je in de setup, waarbij je als één van de eerste stappen de mogelijkheid hebt, de partitites te verwijderen (en mogelijk opnieuw aan te maken en dan te formatteren.
Er is na deze handelingen nog weinig kans dat iemand je gegevens makkelijk terughaalt.

Hoi,

Ik weet niet of je hem incl. de originele software wilt verkopen, in elk geval Windows .....
Je kunt in elk geval het best de partities verwijderen. Dit kan je doen met een installatie-cd van WinXP.
Als je die in je pc doet en herstart, kom je in de setup, waarbij je als één van de eerste stappen de mogelijkheid hebt, de partitites te verwijderen (en mogelijk opnieuw aan te maken en dan te formatteren.
Er is na deze handelingen nog weinig kans dat iemand je gegevens makkelijk terughaalt.

Dan is het zeker dat er niets achter blijft.. ;)

waarom doe je het niet zo.
1 formateer de c en d delen.
2 verwijder die 2 delen en maak er weer een van.
formateer deze en ga dan met dban aan de slag.
een gewoon gebuiker krijg dan de data echt niet meer terug op deze wijzen.

uhm, ben wel n beetje handig met pc's, maar denk niet genoeg om uit te kunnen voeren wat je zojuist zei.

c en d formatteren lukt me denk ik nog wel (vanuit windows iig wel, werken met DOS is een ramp voor mij)
hoe verwijder ik die 2 delen? heb je t over fysiek verwijderen? en hoe maak ik dr weer 1 van? moet dit allemaal via DOS? neem aan van wel aangezien je windows/software toch van je pc af als de desbetreffende schjf wordt geformatteerd?
de rest wordt nog moeilijker om te begrijpen ... sorry!

iig bedankt voor je help en uitleg, maar dit lukt me denk ik niet .... op t eerste gezicht

Hoi,

bedankt voor je reactie, zeer heldere en eenvoudig te begrijpen procedure lijkt me ... maar ik heb geen WinXp cd. mn versie is illegaal dacht ik ... kan dr weinig aan doen, aangezien de leverancier (zie een van mn eerdere reacties) het zo ingestalleerd heeft.

ik wil mn pc dus met een volledig lege HD afleveren aan een eventuele koper .... en heb geen winxp cd om het mezelf te maken ;)

Koop een nieuwe HD van 60 Gig en prop die er in, hou je de oude lekker voor jezelf als 2de schijf in je nieuwe comp, scheelt je een boel werk;)

Koop een nieuwe HD van 60 Gig en prop die er in, hou je de oude lekker voor jezelf als 2de schijf in je nieuwe comp, scheelt je een boel werk;)

ook een goeie oplossing, heb ik ook al overwogen (en al zelf bedacht), een ook al zijn n paar tientjes (of minder) voor zo'n schijf niet veel, voor n student is t vaak nog TE veel ... en k heb geen zin om de kast los te trekken, er een nieuwe schijf in te proppen. en met de oude kan ik btw niet veel; ik heb een laptop gekocht ter vervanging van mn oude desktop-pc

anyway, allerhande mogelijke oplossingen die er zijn (en ook al zijn gepost) had ik al eerder bedacht. ik ben niet zozeer op zoek naar verschillende oplossingen, maar eerder (en nog steeds) naar een antwoord op vraag 2 van mn eerste post ... anyone?

iig, voor zover, bedankt voor alle hulp :)!

Dat is weer een beetje overdreven voor als je een HDD alleen Leeg wil maken !!!!

@BluRay: Is veruit de snelste en beste manier als je er zeker van wilt zijn dat je data niet te achterhalen is:rolleyes:

@BluRay: Is veruit de snelste en beste manier als je er zeker van wilt zijn dat je data niet te achterhalen is:rolleyes:

dat misschien wel, maar laat ik zo zeggen; ik kies niet voor die optie. kost me alleen maar extra werk waar ik geen zin heb. einde discussie! ;) (omtrent de extra HD:p)

Laatst bewerkt:
als het een fat32 geformateerde schijf is :
Met een dos schijf opstarten en dan met format C:/u formateren alles foetsie.

als het een ntfs schijf is :
met dos opstarten killmbr uitvoeren fdisk en dan format c:/u

de u staat voor onvoorwaardelijk.

als je geen u gebruikt gaat het snel formateren en blijven al hoewel niet zichtbaar op de hd staan. kun je terug halen.

met u formateren wordt alles daadwerkelijk gewist en als hij daarbij slechte sectoren tegen komt worden deze gegevens in de hd register bewaard zodat deze sectoren later niet worden gebruikt door wie of wat dan ook.

groeten Koos Timmer.
:thumb:

Ik ga toch voor DBAN, om mn HD te wissen. Met DOS etc heb ik weinig ervaring, dus wordt t lastiger voor me om te zeker weten dat ik alles goed doe.

Als ik DBAN gebruik, maakt het programma dan ook automatisch mn D:\ schijf leeg? Mn HD is opgedeeld in 2 partities, nl C en D ....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan