Harde schijf 'verdwenen'.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerrit Bos

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2007
Hallo,

Ik heb onder andere een oude Netvista Pentium II van IBM op de kop getikt. Draaide prima op WINME. Gebruik een C- en D partitie. De laatste voor data. De eerste voor besturingssysteem en andere programma's. In een bui van jeugdige overmoed probeerde ik Win Pro er op te zetten. Waarschijnlijk heb ik ondersteuning voor grotere schijven per ongeluk ingeschakeld (NTFS) ipv Fat32. Met tot gevolg dat slechts (ook in de BIOS) de diskettedrive (A) en de virtuele schijf C voor CDRom ondersteuning herkent wordt. Oftewel: geen fixed disk te bekennen. Het gekke is dat ook de D-partitie niet herkent wordt. Oftewel, de hele schijf is 'weg'.

Ik heb volgens mij zo'n beetje alle opstartopties gebruikt die er bestaan. Ook DOS-viruscontrole maar die is 'out of date'. En windows antivirus pakt ie niet en geeft aan: This programm cannot be run under DOS mode.

Mijn scriptie en huiswerk staat echter op de D-partitie (maanden werk) dus ben ik redelijk in paniek :(.

Oh ja, normale behuizing van pc's kan ik open krijgen. Maar deze Netvista van IBM is zo'n monitor met ingeboude hardware. Nergens open te krijgen.

Oftewel: HELP!!!

Groetjes Gerrit.

Je haalt een paar dingen door elkaar, ondersteuning voor harde schijven is alleen voor FAT, fat16 of fat32, die laatste is voor grote schijven.

NTFS zegt het al, bedoeld voor NT OS'en, daar valt ME en lager niet onder en kan er dan ook niet vanaf lezen.

Indien je bij de installatie de partities hebt veranderd naar het formateren naar NTFS is alles eraf, indien je geconveteerd hebt naar NTFS staat alles er nog op.

Start nogmaals op met de XP cd en kijk of je XP nog kunt installeren zonder de partitie weg te halen of te formateren.

Mocht het allemaal niet lukken, de schijf als slave in een andere comp erbij hangen en kijken of je nog bij de bestanden kunt komen, zo niet dan aan de slag met recoveryprogjes zoals van R-Studio of GetDataBack.

Een gratis tool is DiskInvestigator.

PS, alles is open te krijgen, is tenslotte ook in elkaar gezet.

Moraal van dit verhaal, eerst vergewissen wat je moet doen en niet zomaar wat aan*****n.

Laatst bewerkt:
Je zou waarschijnlijk geholpen zijn met een partitioneer programma.zoals Partitie Magic. Deze werkt ook onder DOS vanaf twee diskettes en kan sommige schijffouten herstellen. Zoek eens op internet naar een dergelijk programma dat vanaf diskette of CDRom draait. Misschien kan iemand Hirens Boot CD voor je maken. Waarschijnlijk is Windows ME nu weg en kon XP er niet op draaien. Je hebt dan geen besturingssysteem en kan net zo goed meteen het advies van Lange Pier opvolgen en de schijf bekijken en beoordelen als slave vanaf een andere computer. :thumb:

Heeft even geduurd voordat ik reactie las. Tamelijk druk. Dat idee van die slave lijkt mij prima. Alleen hoe doe ik dat? Alvast bedankt.

Gerrits bijkomende probleem is: hij kan de Netvista monitor-computer nergens open krijgen.

Zou je de schijf er uit hebben dan is het niet moeilijk om die er aan een kabel bij te hangen met de jumper setting op slave. Dat zal jammer genoeg niet mogelijk zijn. Pas op met schroevendraaiers. Je moet het probleem oplossen met een hulpprogramma op diskette. Of heb jij ook een werkende CDRom drive?

Ik kan je een URL geven van een programma dat je gratis kunt downloaden (kies downloads links boven) en gebruiken maar dat alleen een overzicht geeft van jou probleem en geen wijzigingen aanbrengt tot je een registratienummer hebt gekocht. Het programma maakt een opstartbare DOS diskette met het programma Partition Recovery. Het is moeilijk om iets te vinden dat geen "trial" is.
http://www.partition-recovery-software.com/
Je weet dan hopelijk wat er verkeerd gegaan is.
.

Laatst bewerkt:
Hoi Alfred 2. Dat is precies het probleem. Ik heb er nog 's heel goed naar gekeken, op de kop gehouden etcetera maar waarschijnlijk is het ding geperst of zoiets. Vier schroefjes aan de onderkant maar die zitten er alleen maar om de monitor op het plateautje te houden. Ik kan het ding open breken natuurlijk. Dan heb ik de harde schijf ook. Maar misschien klinkt het gek, ik heb een beetje een emotionele band met het gekke ding. Open breken zou ik erg jammer vinden.

Of heb jij ook een werkende CDRom drive?

Goed nieuws. De CDRom drive werkt correct evenals de diskdrive. Ook de BIOS geeft dat aan.

Ik ga die url opzoeken en 's zien of ik daar wijzer van kan worden. Alvast erg bedankt jullie. Wordt vervolgd!

Groetjes Gerrit.

even alles doorgelezen,....
in je eerste bericht zeg je dat je ook in het BIOS geen schijf ziet, dit kan alleen als oorzaak hebben dat de harde schijf los is gekomen of stuk is... dit heeft echter niets met partities ed. te maken.
dus mijn advies is: probeer voorzichtig de kast open te "breken" en kijk of de harde schijf nog is aangesloten. zo ja probeer eens of met een andere harde schijf erin wel een schijf word gevonden in het BIOS.
succes.

Even een nagekomen probleempje.

BIOS must support the hard disk and hard disk size

In de handleiding van de url staat dat de download op een windowpc moet plaats vinden. Geen probleem. Ik heb er nog een. En nieuwer gelukkig ook.

Echter, er staat ook in de requirements: BIOS must support the hard disk and hard disk size En ik vooronderstel dat men hiermee de 'kapotte' pc bedoelt. En dat is precies het probleem. BIOS registreet alleen maar de diskdrive en CDRom-drive. En geen harde schijf laat staan het formaat. Ook logisch, want anders zou ik 'm middels killdisk waarschijnlijk wel opnieuw kunnen partitioneren.

Maar ik hou vol!

Je zult het dan vanuit de bios op moeten lossen want dat is kennelijk alles wat je hebt. Probeer het eens nadat je de optie "Load Optimized Defaults" hebt gebruikt. Dit zou eigenlijk grondiger werken nadat je eerst de jumper (J5) op het moederbord hebt gezet of de batterij een aantal minuten los gehad hebt. Zodat de instellingen gereset zijn.
Dan zou het kunnen dat de automatische harde schijf herkenning uit staat of dat deze niet meer werkt. Dat kan weer komen doordat de batterij niet goed meer is. Daarom zou ik de gegevens over de harde schijf in -Standaard CMOS Setup- zelf proberen in te vullen of staan die daar nog? Kan je ook zeggen welke Netvista PC van IBM je hebt? Als je er nu nog niet bent, begin dan maar meteen een nieuw topic als "Hoe open ik een IBM Netvista 13 PC"

Hallo Alfred,

Het is een Netvista van IBM.
Model 91 G
s/n FK016A3
Bouwjaar 03-11-2000

Denk er toch maar aan het oudje voorzichtig open te 'wrikken'. Emotionele band of niet, de data op de schijf zijn belangrijker. Voorzover bedankt en als een en ander gelukt is kom ik nog even terug voor een handleiding: hoe maak ik een schijf tot 'slave'?

Gerrit

Geweldig Alfred,

Kom net uit een late dienst (jeugdhulpverlening) en heb dus nu de kop er niet voor. Maar morgen ben ik vrij en ga ik uitgebreid de nederlandse handleiding bestuderen. Dan zou het toch goed moeten komen. En inderdaad, een 'mooie' pc. Het ding heeft iets. Vandaar ook mijn emotionele binding ermee. Misschien heeft het ook met leeftijd te maken onder het motto: de oudjes doen het nog best! :D

Voorzover hartstikke bedankt!

Groetjes Gerrit.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan