Harde schijf vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geyzes

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2009
Beste,

ik kom vaak veel tweedehands laptops tegen met een defecte harde schijf (uiteraard ligt de prijs hiervoor lager).
Maar nu vraag ik me toch af of het moeilijk is om dit zelf te herstellen?

Even gegoogled en het leek me "vrij eenvoudig".
Maar dan moet ik natuurlijk ook nog gepaste harde schijven kunnen vinden.

Wie kan me wat tips geven?

KORT:
- harde schijven in laptops vervangen
- juiste harde schijven vinden

als voorbeeld een Packardbell h5530 met defecte schijf?

Alvast bedankt

Heel simpel.

Aan de onderkant van de laptop zit een klepje. Die open maken, harde schijf er zo uit schuiven, deze meenemen naar PC winkel, eenzelfde schijf kopen en terug plaatsen.
Klaar!

Bedoel je niet het Ramgeheugen nu?

En ik ben nogal een tweedehandser. Dus zal ik mijn vraag wat specifieker maken...

Welke eisen moet mijn 2de nieuwe harde schijf hebben (zelfde afmetingen uiteraard) maar is er ook een bepaalde schrijf/leessnelheid die ik moet respecteren ofzo? En zulke dingen...

Toch al bedankt

Een harddisk vervangen van een laptop, is echt niet moeilijker als die van een reguliere PC vervangen. Beiden een paar minuutjes werk! :thumb:

Een harddisk vervangen van een laptop, is echt niet moeilijker als die van een reguliere PC vervangen. Beiden een paar minuutjes werk! :thumb:

Bedankt,

al heb ik het bij een desktop ook nog niet gedaan. Maar ik heb wel een beetje vertrouwen in mezelf.
Komt wel goed dan.

Bedoel je niet het Ramgeheugen nu?

En ik ben nogal een tweedehandser. Dus zal ik mijn vraag wat specifieker maken...

Welke eisen moet mijn 2de nieuwe harde schijf hebben (zelfde afmetingen uiteraard) maar is er ook een bepaalde schrijf/leessnelheid die ik moet respecteren ofzo? En zulke dingen...

Toch al bedankt

Zeker mijn antwoord niet goed gelezen...

harde schijf er zo uit schuiven, deze meenemen naar PC winkel, eenzelfde schijf kopen en terug plaatsen.

waar je op moet letten zijn maar een paar dingen:

aansluiting: sata/ide
aantal toeren: desktop meestal 7200rpm en laptop meestal 5400rpm (correct me if i'm wrong)
er zijn tegenwoordig al snellere met 10000rpm voor desktop en 7200rpm voor laptops. (correct me if i'm wrong)
de groote: 3,5 inch of 2,5inch. 2,5 inch is meestal laptop en 3,5 inch is meestal desktop (volgens mij altijd)
aantal Gb: hier hoef je meestal niet naar te kijken je kan makkelijk zat een hd van 250 gb vervangen door een van 750 gb.

Let wel op: als je dit bij een merk pc doet binnen de garantie dat je garantie meestal vervalt en je het beter door de fabrikant kan laten doen.
Verder zit je ook met het OS (besturingssysteem: windows,linux,mac,etc). op een merk pc zit meestal een oem licentie. dat houd in zodra er iets vervangen word aan de pc/laptop het os meestal niet geactiveerd kan worden. hoe dit precies zit weet ik niet. (misschien iemand anders?)

hopelijk helpt dit je.:thumb:

hier nog een tutorial (let op de plek van de hd kan verschillen per laptop!!!!)
http://www.computerforum.be/hardware/1641-hoe-laptop-hardeschijf-vervangen.html

succes:thumb:

Wat is er nou makkelijker dan doen zoals ik zeg voor een leek:

Neem de harddisk mee naar de pc boer en koop een zellde, eventueel alleen iets meer Gb's.
De pcboer geeft je dan de juiste, moeilijker is het toch niet!!!!

mee eens mrmusic:thumb: maar gaf alleen wat meer info:D
verder om de hd er uit te halen en terug te zetten kijk in die tutorial;)

Als het een SATA harddisk is die erin zit, zou je ook nog kunnen overwegen om de harddisk in zijn geheel te vervangen door een SSD, dan krijg je gelijk een behoorlijke performance boost met je laptop! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan